eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nieuczciwe obiekty gastronomiczne

Nieuczciwe obiekty gastronomiczne

2008-05-26 00:57

Przeczytaj także: Co i gdzie jedzą Polacy?


W niektórych placówkach oferowano towary o znacznie przekroczonych terminach przydatności do spożycia - w dwóch przypadkach o niemal 3 miesiące. Część z nich służyła do przygotowania potraw oferowanych klientom.

W toku kontroli sprawdzono prawidłowość oznakowania oferowanych w lokalach gastronomicznych środków spożywczych na zgodność z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych (Dz. U. Nr 137, poz. 966) i rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 25 lipca 2007 r. w sprawie znakowania żywności wartością odżywczą (Dz. U. Nr 137, poz. 967).

Na skontrolowane ogółem 113 placówki, w 16 (14,1 %) oferowano towary, które nie spełniały obowiązujących przepisów w zakresie oznakowania. W placówkach gastronomicznych przechowywano różnego rodzaju surowce, półprodukty oraz wyroby gotowe czasami bez jakichkolwiek oznaczeń handlowych. Było to przede wszystkich mięso, kurczaki, bigos, rolada z kurczaka panierowana, kapusta zasmażana, flaki wołowe i ryby.

Na opakowaniach niektórych produktów nie zamieszczono informacji „produkt głęboko mrożony”, brakowało też informacji o składzie surowcowym, zwłaszcza w przypadku sprzedaży wędlin „luzem” bez opakowań.

We wszystkich skontrolowanych placówkach sprawdzono legalność działania przedsiębiorców, w tym także posiadanie wszelkich wpisów, decyzji i zezwoleń odpowiednich organów związanych z obrotem żywnością oraz innych dokumentów, których obowiązek posiadania wynika z przepisów prawa.

W 3 (2,7%) placówkach na 113 skontrolowanych stwierdzono nieprzestrzeganie ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095) ze względu na brak książek kontroli oraz niepodanie w zaświadczeniu o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej miejsca wykonywanej działalności.

W 37 placówkach, co stanowiło 37,7 % skontrolowanych, stwierdzono stosowanie wag i odważników z nieaktualnymi lub nieczytelnymi cechami legalizacji (ostatnie aktualizacje były nawet sprzed 12 - 18 lat). W części placówek w ogóle nie używano jakichkolwiek przyrządów pomiarowych. Na wniosek inspektorów przedsiębiorcy wycofywali z użycia przyrządy pomiarowe i przekazywali je do legalizacji, w przypadku ich braku zobowiązywali się niezwłocznie zakupić nowe.

W 13 placówkach na 113 skontrolowane (11,5 %), pracownicy mający bezpośredni kontakt z żywnością, nie posiadali zaświadczeń lekarskich do celów sanitarno – epidemiologicznych.

Ustalenia kontroli w zależności od stwierdzonych nieprawidłowości dały podstawę do nałożenia 89 mandatów karnych, przekazania 28 wystąpień do urzędów miar oraz 16 spraw do organów nadzoru sanitarnego i 4 do wojewódzkich inspektoratów Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Ponadto skierowano 11 wniosków do sądów rejonowych oraz 8 zawiadomień do urzędów skarbowych.

Stwierdzone przypadki nierzetelności pokazują, że konsument jest narażony na straty materialne, przy czym często nie zdaje sobie sprawy, że został oszukany. UOKiK przypomina, że jeśli mamy kłopoty z uznaniem reklamacji w restauracji, możemy zwrócić się o pomoc do m.in. Inspekcji Handlowej, rzeczników konsumentów oraz organizacji konsumenckich np. Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Informacje o badaniu
Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK przebadała 113 placówek gastronomicznych w regionach turystycznych, w województwach: dolnośląskim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim, mazowieckim i wielkopolskim.

Do pobrania:

Przeczytaj także: Rynek HoReCa w Polsce 2012 Rynek HoReCa w Polsce 2012

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: