eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Liderzy polityczni w trakcie kampanii wyborczej 2023 - kto najcenniejszy medialnie?

Liderzy polityczni w trakcie kampanii wyborczej 2023 - kto najcenniejszy medialnie?

2023-11-14 12:31

Liderzy polityczni w trakcie kampanii wyborczej 2023 - kto najcenniejszy medialnie?

Który polityk był najcenniejszy medialnie w czasie kampanii wyborczej? © pixabay.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Mateusz Morawiecki, Donald Tusk i Jarosław Kaczyński byli najdroższymi medialnie politykami w polskim internecie w czasie kampanii wyborczej. Wartość przekazów z ich udziałem wyniosła odpowiednio 450 mln zł, 421 mln zł i 339 mln zł - podaje Instytut Przywództwa.

Przeczytaj także: Którzy członkowie ustępującego rządu podbili media?

Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą.
Jego wartość zależy między innymi od objętości materiału, rodzaju medium oraz zasięgu.

fot. mat. prasowe

TOP 10 najcenniejszych medialnie polityków

Mateusz Morawiecki był najdroższym medialnie politykiem w polskim internecie w trakcie tegorocznej kampanii wyborczej. Wartość przekazów z udziałem premiera wyniosła 450 milionów złotych.


Pierwsze miejsce na liście Mateusza Morawieckiego nie jest zaskoczeniem. Jako lider rządu jak i partii codziennie pojawiał się w mediach. Drugie miejsce Donalda Tuska jest natomiast dużym progresem wynikającym z prowadzonej przez lidera KO aktywnej kampanii wyborczej. W poprzednim rankingu z 2021 roku zajął on dopiero 6. miejsce – komentuje Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa oraz organizator Global Leadership Summit.

Prezes Jarosław Kaczyński cenniejszy medialnie od prezydenta


Kolejne miejsca zajmują politycy prawicy, co wiąże się głównie ze sprawowaną funkcją polityczną: Jarosław Kaczyński, Andrzej Duda, Mariusz Błaszczak i Zbigniew Ziobro. Tuż za nimi znalazł się Szymon Hołownia, a następnie Przemysław Czarnek i Władysław Kosiniak-Kamysz. Pierwszą dziesiątkę zamyka Rafał Trzaskowski. Pierwsza przedstawicielka lewicy, Joanna Scheuring-Wielgus zajmuje dopiero 20. miejsce.
Ciekawe jest zestawienie obecności medialnej prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego z prezydentem Andrzejem Dudą. Choć Duda pełni najważniejsze stanowisko w kraju, to Kaczyński jako lider największego ugrupowania startującego w wyborach parlamentarnych w ostatnim czasie przyciągał większe zainteresowanie mediów. Interesujące jest wysokie miejsce lidera Polski 2050 Szymona Hołowni, który debiutuje jako marszałek, a już znalazł się na liście wyżej niż będący w polityce od lat lider PSL Władysław Kosiniak-Kamysz – komentuje Gąsiorowski.

Merytoryka zamiast kontrowersji


Politycy Konfederacji, którzy wzbudzają częste kontrowersje, w trakcie kampanii wyborczej zostali odsunięci na drugi plan i rzadko można było usłyszeć ich wypowiedzi w mediach. Janusz Korwin-Mikke znalazł się dopiero na 46. miejscu, a Grzegorz Braun na 57. W poprzednim rankingu byli odpowiednio na 37 i 16 miejscu. Zaskakujące są niskie miejsca w rankingu rzeczników PiS i PO. Rafał Bochenek zajął 21 miejsce, a Jan Grabiec 29.
Liderzy Konfederacji w trakcie ostatniej kampanii wyborczej postanowili schować przed mediami bardziej kontrowersyjnych członków swoich ugrupowań. Zdali sobie sprawę z tego, że ich wypowiedzi wzbudzają emocje i mogą odstraszyć elektorat. Zaskakuje również niska wycena medialna rzeczników największych partii. Zarówno z obecnego jak i poprzedniego rankingu wynika, że rola rzecznika partii schodzi na dalszy plan – podsumowuje Piotr Gąsiorowski.

fot. mat. prasowe

Wartość przekazu medialnego w internecie (w okresie 8.08 - 15.10.2023 r., w PLN)

Pierwsze miejsce na liście Mateusza Morawieckiego nie jest zaskoczeniem. Jako lider rządu jak i partii codziennie pojawiał się w mediach.


fot. mat. prasowe

Wartość przekazu medialnego w internecie (w okresie 8.08 - 15.10.2023 r., w PLN), cd

Ostatnie miejsce zajął Rafał Piech.


Jak zbadano potencjał medialny liderów politycznych?
Instytut Przywództwa przeanalizował wzmianki o wybranych liderach politycznych z okresu od 8.08.2023 r. do 15.10.2024 r. które zamieszczone zostały na portalach internetowych i stronach informacyjnych. Aby wyliczyć wartość medialną przekazów, wykorzystano wskaźnik ekwiwalentu reklamowego bez uwzględnienia zniżek reklamowych.


oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: