eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Małe centra handlowe tracą klientów

Małe centra handlowe tracą klientów

2019-09-27 08:28

Małe centra handlowe tracą klientów

Klienci w centrum handlowym © Monkey Business - Fotolia.com

Sytuacja działających w Polsce centrów handlowych i osiągane przez nie wyniki w dużym stopniu uwarunkowane są tym, co dzieje się w polskiej gospodarce. Pikujące bezrobocie, rosnące płace i PKB, a jednocześnie osiągająca coraz wyższy poziom inflacja, wzrastające ceny i coraz większe narzekania odnośnie spadku siły nabywczej. To wszystko wpływa na funkcjonowanie rodzimych centrów i sieci handlowych. Jak radzą sobie one w takich warunkach?

Przeczytaj także: Obroty w centrach handlowych wróciły do poziomu z 2019 roku

Odpowiedzi na postawione we wstępie pytanie dostarczają nam rezultaty opracowanego przez Retail Institute raportu „Experts Review - wyniki centrów i sieci handlowych w II kw. 2019”. Opracowanie, bazujące na badaniach zrealizowanych na grupie 120 reprezentatywnych centrów handlowych, przygląda się powodom spadków odwiedzalności i obrotów badanych obiektów, nakreślając jednocześnie kontekst makroekonomiczny, w jakim przyszło im funkcjonować w I połowie tego roku.

Odwiedzalność (wreszcie) powoli rośnie


W II kwartale br. analizowane przez Retail Institute centra handlowe odnotowały sięgający 1,2 proc. wzrost odwiedzin rdr. Tym samym całe pierwsze półrocze udało się zamknąć wynikiem na poziomie 0,5 proc.
– To dobry prognostyk i długo wyczekiwana przez Radę Ekspertów Instytutu zmiana. W drugim kwartale widać silny wpływ przygotowań do świąt Wielkanocnych – mieliśmy więc bardzo dobry kwiecień (+4,2 proc.), niezwykle słaby maj (-2,1 proc.), który odbił piętno na wynikach w II kwartale, oraz lekkie odbicie wyników w czerwcu (+1,3 proc.). W II kwartale nadal najwięcej klientów traciły centra bardzo małe (-1,5 proc.) i małe (-2,7 proc.). Centra średnie nie poprawiły­ znacząco wyniku z 2018 roku, ale widać, że mozolnie odrabiają straty (+0,3 proc). Centra duże i bar­dzo duże osiągnęły natomiast stabilny 3,3 proc. wzrost i tym samym miały największy wpływ na indeks, wyjaśnia Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.

fot. Monkey Business - Fotolia.com

Klienci w centrum handlowym

Eksperci Retail Institute uważają, że słabe wyniki w centrach handlowych mających mniej niż 40 000 mkw. powierzchni najmu są w dużej mierze skutkiem zakazu handlu w niedziele.


Obroty poniżej oczekiwań


Obroty firm prowadzących działalność w 120 centrach handlowych monitorowanych przez Retail Institute wzrosły w I półroczu o 1 proc. r/d/r. W II kwartale największy wpływ na indeks obrotów miały doskonałe wyniki sieci handlowych w kwietniu (+3,7 proc.) oraz w czerwcu (+5,5 proc.), niestety maj był już na dużym minusie (-2,6 proc.) co istotnie pokrywało się ze słabymi wynikami odwiedzalności centrów handlowych w tym czasie.

Pozytywnie na Indeks obrotów wpłynęły wyniki sklepów modowych (+1,1 proc.) w tym: moda damska, moda męska, moda mieszana, bielizna, obuwie, galanteria skórzana, biżuteria i zegarki oraz pozostałe kategorie: zdrowie i uroda, dom, ogród i wnętrze, kawiarnie i restauracje. Spadki od 1 do 3,5 proc. odnotowały natomiast: moda i artykuły sportowe, moda i artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży, elektronika, książki i multimedia, rozrywka oraz specjalistyczne sklepy spożywcze.

Analizując wyniki uwzględniając wielkości centrów handlowych widać jednak ogromne dysproporcje. I tak obroty firm prowadzących działalność w centrach mających średniej wielkości (od 20 000 do 39 999 mkw. pow. najmy) spadły w I półroczu o -1 proc. r/d/r, w centrach małych (od 5000 do 19999 mkw. pow. najmu) już o -4,2 proc r/d/r. powodując ogromne trudności zarówno wśród zarządców obiektów jak i samych najemców.

Eksperci Retail Institute uważają, że słabe wyniki w centrach handlowych mających mniej niż 40 000 mkw. powierzchni najmu są w dużej mierze skutkiem zakazu handlu w niedziele, który od 18 miesięcy dusi rynek. Przyczyn upatruje się również w ograniczonej ofercie handlowej i usługowej oraz w uboższym asortymencie samych sieci handlowych. Determinującym czynnikiem odwiedzin dla centrów małych i średnich jest w wielu przypadkach oferta operatora spożywczego. Dziś super i hipermarkety coraz częściej nie wytrzymują konkurencji z popularnymi sieciami dyskontów, które przyciągają klientów cotygodniowymi okazjami produktowymi i cenowymi i nie zwalniają ekspansji otwierając kolejne punkty handlowe na mapie Polski.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: