eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › 4 najlepsze chatboty w marketingu

4 najlepsze chatboty w marketingu

2019-05-11 00:32

4 najlepsze chatboty w marketingu

Chatbot © besjunior - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Jeśli zapytać o miejsce skutecznej promocji produktów i usług, to bez wątpienia odpowiedzią będzie internet. Jest to o tyle zasadne, że w globalnej sieci wszelkie kluczowe wskaźniki, które decydują o sukcesie marketingowym, są mierzalne i policzalne. Warto jednak pamiętać, że w obliczu coraz większych potrzeb konsumenckich, tradycyjne narzędzia marketingowe mogą już nie wystarczać. Coraz częściej ustępują one miejsca opartym na sztucznej inteligencji chatbotom, którym - jak pokazują doświadczenia globalnych marek - nie można odmówić skuteczności.

Przeczytaj także: Chatboty w oczach Polaków. Czy taka obsługa klienta nam odpowiada?

Promocją kredytów w singapurskim banku OCBC zajmuje się Emma. Nie dajcie się jednak zmylić - wbrew imieniu nie jest ona kobietą, ani też zwykłym konsultantem. To bazujący na rozwiązaniach AI chatbot, który w zaledwie 3 miesiące wygenerował dla swojego "pracodawcy" przeszło 7 mln dolarów. Taką bowiem wartość miały wnioski kredytowe dotąd „zimnych leadów”, które dzięki Emmie stały się potencjalnymi klientami.

Dialog kluczem do serc konsumentów i... marketerów


Co leży u źródeł sukcesu, jaki udało się odnieść Emmie? Niewątpliwie dialog z klientem, który zaowocował rzeczywistymi zyskami dla banku. Twórcy Emmy musieli zdawać sobie doskonale sprawę z tego, że klienci lubią rozmawiać z markami, a naturalnym miejscem takiej komunikacji jest internet. Dlatego Chatboty są dzisiaj nieodłącznym elementem marketingu konwersacyjnego. To rezultat zmiany pokoleniowej, rosnących oczekiwań konsumentów i błyskawicznego postępu technologicznego.

Firmy i marketerzy chętnie wykorzystują globalną sieć w kontaktach z konsumentami. Dotychczas najwyższą stopę zwrotu z działań marketingowych miał e-mail marketing. Średnio 44$ do jednego dolara wydanego na promocję. Problem w tym, że poczta elektroniczna jest przepełniona. Codziennie na skrzynki klientów przychodzą dziesiątki wiadomości. Czytanych jest zaledwie 10% z nich.

Dlatego miejsce tradycyjnych e-maili zajmują Chatboty, które w naturalny i dwukierunkowy sposób rozmawiają z konsumentami, zwiększając ich zaangażowanie i wartość dla marki. Potwierdzają to dane. Chatboty z AI są w stanie wygenerować nawet 60% współczynnik klikalności. Nic dziwnego, że już dzisiaj zaczynają decydować o sile marketingu w dużych korporacjach i małych firmach.

Chatbot i marketing – doskonałe połączenie?


Chatbot to w skrócie jedno z nowych narzędzi digital marketingu: pozyskuje leady, zapisuje na wydarzenie, sprzedaje lub bawi klientów. Jest z nimi 24 godziny przez 7 dni w tygodniu. Właśnie dlatego Chatboty wypełniają przestrzeń do promocji marek i ich produktów zarezerwowaną dotychczas dla infolinii, e-maili i tradycyjnych smsów. Dzisiaj zdecydowanie częściej wysyłamy wiadomości przez Messengera lub Live Chata na stronie internetowej, niż z konta pocztowego.

Marketing konwersacyjny nie jest niczym nowym, ale dzięki Chatbotom jego wpływ na zwiększenie efektywności biznesu jest nie do przecenienia. Aż 86% millenialsów wierzy, że marki powinny używać Wirtualnych Asystentów do promocji oferty, produktów i usługi, a 67% twierdzi, że najprawdopodobniej kupi te produkty lub usługi przez Chatbota.

Chatbot wspiera pozyskanie leadów i nie tylko


Globalne marki wykorzystują Chatboty w marketingu na co najmniej kilka sposobów. Oto przykłady:
  • Chatboty leadowe – służą do pozyskania (generowania) kontaktów, dlatego chętnie udzielają informacji, odpowiadają na pytania i zachęcają do pozostawienia adresu e-mail. Poprzez dialog Chatboty prowadzą klienta przez cały lejek sprzedażowy, aż do finalnej transakcji.
  • Chatboty konkursowe – coraz chętniej wykorzystywane przez marki, ponieważ znacznie upraszczają zasady udziału w zabawach i grach. Wystarczy odpowiedzieć na kilka prostych pytań konkursowych i czekać na wygraną.
  • Chatboty promocyjne/ eventowe – kto wie, może w przyszłości zastąpią klasyczne newslettery? Zamiast na e-maila, kupony zniżkowe trafiają do klientów na Messengerze. Wystarczy zgodzić się na otrzymywanie powiadomień. Doskonale sprawdzają się również w promocji wydarzeń, zwiększając m.in. liczbę rejestracji.
  • Chatboty e-commerce – umożliwiają zakup produktów i usług bezpośrednio od Wirtualnego Asystenta, zmieniając typowe transakcje w bardziej osobiste relacje.

Przykłady globalnych marek z Chatbotami w marketingu?


Wspomniana już Emma jest przykładem z pogranicza Chatbota finansowego i e-commerce. To Wirtualny Konsultant oferujący kredyty hipoteczne w Singapurskim OCBC banku. Chatbot szybko nawiązuje relacje z klientem udzielając mu kluczowych informacji o pożyczkach. Bank twierdzi, że dzięki Emmie 10% z 20 tys. rozmów z klientami na chacie skonwertowało, czyli zmieniło się w realnie udzielone kredyty.

fot. mat. prasowe

Chatbot Emma z OCBC

Emma jest przykładem z pogranicza Chatbota finansowego i e-commerce.


National Geographic do promocji nowego programu „Geniusz” wykorzystał Chatbota. Sam program opisuje losy tytułowych geniuszy, m.in. Alberta Einsteina i Pablo Picasso. Stacja posłużyła się profilem na Facebooku, aby zwiększyć zainteresowanie i skłonić użytkowników obecnych w sieci do oglądania programu. Chatbot na Messengerze rozmawiał z internautami głosem jednego z geniuszy. Przed premierą odcinka z Einsteinem odwiedzający stronę, którzy kliknęli w „Wyślij wiadomość”, rozmawiali z głosem słynnego fizyka.

fot. mat. prasowe

„Geniusz”

National Geographic do promocji nowego programu „Geniusz” wykorzystał Chatbota.


Chatbot śledził rozmowę użytkownika, przekazywał informacje o programie i proponował rozwiązywanie quizów na temat teorii względności. Konwersacyjny Chatbot był naturalny, mówił jak Einstein. Ten rodzaj dialogu z widzem zapewnia głębsze wrażenia. Rozmowa jest indywidualna, spersonalizowana i w efekcie bardziej intymna (średnio trwała od 6 do 8 minut).

MongoDB to otwarty, oparty na chmurze program bazodanowy. Aby zwiększyć generowanie leadów i skuteczniej kwalifikować potencjalnych klientów, firma zainstalowała Chatbota na swojej stronie internetowej. Wirtualny Asystent odpowiada na pytania potencjalnych klientów i kieruje najbardziej wykwalifikowanych użytkowników do działu sprzedaży.

fot. mat. prasowe

MongoDB

Aby zwiększyć generowanie leadów i skuteczniej kwalifikować potencjalnych klientów, firma zainstalowała Chatbota na swojej stronie internetowej.


Chatbot uruchamia się pytając odwiedzających witrynę, czy chcą wiedzieć więcej o cenie usługi. Chatbot jest zaprogramowany na konkretne odpowiedź. Z grona rozmówców ma wyłonić tych, którzy realnie są zainteresowani produktem i praktycznie gwarantują konwersję. Wtedy potencjalni klienci są proszeni o zarezerwowanie rozmowy telefonicznej ze sprzedawcą. Integracja z kalendarzem ułatwia rezerwację miejsca, a połączenie z CRM oznacza, że potencjalni klienci są automatycznie kierowani do właściwego sprzedawcy.

Zautomatyzowane generowanie leadów i natychmiastowy czas reakcji zwiększyły liczbę nowych klientów o 70% w ciągu trzech miesięcy.

Wystarczył Messenger i szczęśliwy numer spod kapsla Desperadosa, żeby wygrać 1000 zł. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, ponieważ piwna marka idealnie dobrała kanał dotarcia do swoich klientów. Dla millenialsów Messenger to naturalne środowisko. Niski próg wejścia, informacje i zasady zabawy zawsze pod ręką oraz wygrana dosłownie „na wyciągnięcie kciuka”. To mocne strony aplikacji, co potwierdzają statystyki. Aż pół miliona rozmów z Chatbotem i stosunek 70% do 30 na korzyść aplikacji, jako miejscu, gdzie uczestnicy gry zgłaszali swoje kody[6]. Chatbot na platformie InteliWISE zrewolucjonizował podejście do loterii. Zaoferował bowiem możliwość wypłaty wygranej prosto z bankomatu dzięki Czekom BLIK.

fot. mat. prasowe

Desperados

Chatbot użyty przez Desperados zrewolucjonizował podejście do loterii - zaoferował bowiem możliwość wypłaty wygranej prosto z bankomatu.


Chatboty coraz odważniej wkraczają w kolejne branże i obszary naszego życia. Najszybciej – co zupełnie zrozumiałe – odkrył je marketing i obsługa klienta. Właśnie w działaniach promocyjnych, wizerunkowych i marketingowych wachlarz możliwości wykorzystania Wirtualnych Asystentów jest najszerszy. Dlatego znając zachowania i preferencje klientów marki i firmy sięgają po rozwiązania najbliższe swoim odbiorcom i konsumentom.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: