eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża farmaceutyczna: wydatki na reklamę I kw. 2015 r.

Branża farmaceutyczna: wydatki na reklamę I kw. 2015 r.

2015-07-22 13:39

Branża farmaceutyczna: wydatki na reklamę I kw. 2015 r.

Leki © Pio Si - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku branża farmaceutyczna wydała na reklamę przeszło 262 miliony złotych, co jest wynikiem o 5 proc. wyższym od zanotowanego w analogicznym okresie poprzedniego roku – wynika z najświeższej analizy domu mediowego Codemedia.

Przeczytaj także: Branża farmaceutyczna: wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.

W pierwszym kwartale największą część wydatków, bo aż 97% całego budżetu reklamowego, pochłonęła promocja farmaceutyków i parafarmaceutyków. Zaledwie 2% nakładów, nieco ponad 5,5 miliona, wydano na reklamę usług zdrowotnych.

Jednocześnie okazuje się, że środki, które popłynęły na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków, były nieco skromniejsze – o 3% - niż w poprzednim kwartale, ale o 4% wyższe niż w analogicznym okresie 2014 roku. Najwięcej wydano na reklamę:
  • środków przeciwko przeziębieniu (90 milionów),
  • witamin, środków pobudzających i odpornościowych (49 milionów),
  • środków wspomagające układ trawienny (20 milionów).

Pierwszy kwartał zaowocował również nieznacznym wzrostem wydatków na promocję usług zdrowotnych – o 3% w stosunku do ostatniego kwartału 2014 roku i o 12% w stosunku do pierwszego kwartału zeszłego roku.

Firmy z branży farmaceutycznej najchętniej wykorzystywały do promocji swoich usług i produktów telewizję, inwestując w to medium 63% swojego budżetu marketingowego – 166 milionów zł (dane I – III 2015 r, Codemedia). Kampanie reklamowe były emitowane głównie w takich stacjach jak Polsat, TVN, TVP1 i TVP2. Wydatki na telewizję spadły o 12% w stosunku do ostatniego kwartału 2014, a w stosunku do okresu styczeń – marzec 2014 o 2%.

19% nakładów – ponad 50 milionów złotych – kosztowała sektor reklama radiowa. Ich wysokość wzrosła o 37% w stosunku do IV kwartału 2014 roku i o 22% w stosunku do I kwartału ubiegłego roku. Zdecydowanym liderami były radia RMF FM i Radio Zet. Za nimi, ze znacznie mniejszym udziałem, uplasowały się: Jedynka, Trójka i TOK FM. Spory udział notowała także sieć stacji Złote Przeboje.

Wydatki na Internet pochłonęły 7% nakładów czyli sumę ponad 17 milionów złotych. Kwota ta jest o 68% wyższa niż w okresie październik-grudzień 2014 i o 6% w stosunku do pierwszego kwartału minionego roku. Najczęściej w kampaniach wykorzystywano portale horyzontalne – Onet.pl, Wp.pl i Gazeta.pl.

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę w branży farmaceutycznej

W I kwartale bieżącego roku budżety przeznaczone na reklamę rosły.


Reklama w magazynach kosztowała ponad 21 milionów (8% całości), a w gazetach ponad 5 milionów (2%). W przypadku magazynów pierwszą trójkę tworzą: „Tele Tydzień”, „Przyjaciółka” i „Poradnik Domowy”. Wśród gazet firmy najczęściej wybierają „Fakt” i „Super Express”.

Firmy z branży farmaceutycznej w swoich działaniach reklamowych wykorzystują przede wszystkim telewizję, której udział utrzymuje się na stabilnym poziomie. Warto zauważyć stosunkowo wysoki udział stacji radiowych w podziale tortu reklamowego tej kategorii. Jest to w dużej mierze spowodowane dużymi rabatami, jakie otrzymują marketerzy decydując się na to medium. Strategia ta ma jednak skutek uboczny – zmęczenie słuchaczy nadmiarem reklam farmaceutyków, często na dolegliwości, o których Polacy nie mają ochoty słuchać np. odwożąc rano dzieci do szkoły. Drugi wyraźny trend to rosnące znaczenie Internetu, którego potencjał branża dostrzega i coraz lepiej oraz częściej wykorzystuje – podsumowuje Piotr Bieńko, Prezes Codemedia.

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: