eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jaki jest polski e-commerce?

Jaki jest polski e-commerce?

2015-07-23 10:20

Jaki jest polski e-commerce?

Jaki jest polski e-commerce? © ZIQUIU - Fotolia.com

Ponad połowa polskich internautów przyznaje, że chociaż raz w życiu użyła sieci w celach zakupowych. Najbardziej aktywną grupą kupujących w Internecie są osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia. Zakupy w sieci najbardziej doceniamy za całodobową dostępność towarów, z kolei tym, co nas drażni są m.in. zbyt wygórowane koszty dostawy i zbyt długi czas oczekiwania na przesyłkę. To niektóre z wniosków, jakie nasuwają się po lekturze najnowszego raportu o polskim e-handlu.

Przeczytaj także: Media społecznościowe bez znaczenia dla e-commerce?

E-konsumenci są wśród nas


Już ponad połowa respondentów (55 proc.) deklaruje, że zakupów online dokonała co najmniej raz w życiu. Najbardziej aktywni w serwisach zakupowych są ludzie młodzi, w wieku 25–34 lata (64 proc.), legitymujący się wyższym wykształceniem (69 proc.) oraz dość wysokimi dochodami w gospodarstwie domowym (powyżej 3000 zł).

Dane płynące z raportu jasno wskazują na rosnące zainteresowanie zakupami w sieci. Okazuje się jednak, że nie jest to nic zaskakującego.
Nie dziwi nas ta informacja. Od kilku lat regularnie badamy zachowania e-konsumentów na polskim rynku, więc na podstawie analizowanych danych możemy wyciągać wnioski i przewidywać trendy w polskim e-commerce. Pomagamy też przedsiębiorcom podejmować korzystne biznesowo decyzje, a to skutkuje ożywieniem handlu w sieci – wyjaśnia Joanna Skierska, prezes polskiego oddziału firmy Gemius.

Wygoda motywuje do zakupów w sieci


Do robienia zakupów w sieci internautów najbardziej motywuje całodobowa dostępność e-sklepów (88 proc.), brak konieczności jechania do sklepu (83 proc.) oraz łatwość porównywania ofert (77 proc.). Atrakcyjniejsza cena niż w sklepach stacjonarnych znalazła się dopiero na czwartym miejscu (76 proc.).
– Wyniki badania potwierdzają, że zakupy w sieci robimy coraz częściej. Obecnie aż 55 proc. internautów jest e-konsumentami. To o 9 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym. Dzięki cykliczności naszego badania widzimy, jak dynamicznie zmienia się polski e-konsument, a razem z nim jego potrzeby i oczekiwania. To niewątpliwie wyzwanie dla e-sklepów, które muszą te zmiany zauważyć, zrozumieć i aktywnie na nie reagować – tłumaczyPatrycja Staniszewska, członek zarządu w Izbie Gospodarki Elektronicznej.

Przeszkody do pokonania?


Internauci mieli także możliwość wskazania problemów, z jakimi spotkali się podczas zakupów w sieci. Wśród odpowiedzi najczęściej pojawiły się następujące: wysokie koszty dostawy (41 proc.), długie oczekiwanie na dostawę produktu (38 proc.) i niezadowolenie z otrzymanych produktów wynikające z niespełnienia oczekiwań (20 proc.).

fot. ZIQUIU - Fotolia.com

Jaki jest polski e-commerce?

Ponad połowa respondentów (55 proc.) deklaruje, że zakupów online dokonała co najmniej raz w życiu.


Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Opracowanie dostarcza wiedzy o postawach wobec zakupów internetowych wśród kupujących i niekupujących w sieci, znajomości marek obecnych w e-handlu, motywacji w zakresie wyboru sklepów internetowych, kupowanych produktach oraz wydatkach na poszczególne kategorie, planach w zakresie zakupów w sieci, źródłach informacji na temat produktów, efekcie ROPO, preferencjach dotyczących sposobu realizacji transakcji internetowych oraz wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Raport został przygotowany przez firmę Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej.

Informacje o badaniu
Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie 1500 internautów mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano od 17 do 25 kwietnia 2015 roku. Patronat nad badaniem objęło Ministerstwo Gospodarki.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: