eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy w sieci: zakupy przez Internet coraz popularniejsze

Polacy w sieci: zakupy przez Internet coraz popularniejsze

2007-11-13 01:19

Angielski instytut, Internet Advertising Bureau, przeprowadził badania dotyczące korzystania z Internetu w 2006 roku. Wynika z nich, że w zeszłym roku dostęp do sieci miało 16,9 % społeczeństwa, czyli ponad miliard ludzi. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w 2006 roku aż 36% Polaków miało dostęp do sieci. Szacuje się, że w latach 2000-2006 liczba internautów wzrosła o 307%. Tak imponujący wynik jest przede wszystkim korzystny dla firm generujących zyski z ruchu w sieci.

Przeczytaj także: Konsumenci stawiają na zakupy in-line

Profil polskiego internauty

Po przebrnięciu przez pierwszą barierę, jaką jeszcze parę lat temu były utrudnienia w powszechnym dostępie do Internetu, należy wziąć pod uwagę tworzenie całej wirtualnej infrastruktury, która zapewniła rodzimym internautom nie tylko łatwy dostęp do rozrywki czy informacji, ale przede wszystkim udogodnienia w codziennym życiu. Z pewnością do takich korzyści można zaliczyć możliwość robienia zakupów w sieci.

Z różnych badań (m.in. firmy Gemius) przeprowadzonych w ubiegłych latach wyłania się bardzo konkretny obraz przeciętnej osoby kupującej online. Jak można ją scharakteryzować? Aż 72,9% kupujących, zarówno na aukcjach internetowych jak i w sklepach wirtualnych, stanowią mężczyźni. Inne rozróżnienie dotyczy wieku. Ludzie młodzi, między 15 a 24 rokiem życia, kupują przede wszystkim na aukcjach (44%), natomiast w przedziale wiekowym 35+ wybierają tradycyjne sklepy internetowe (39,5%). Biorąc pod uwagę wykształcenie - aukcje internetowe cieszą się większym powodzeniem wśród osób z wykształceniem średnim (43,8%). Osoby z wykształceniem wyższym nie mają natomiast sprecyzowanych preferencji, kupują zarówno na aukcjach (52,4%), jak i w sklepach internetowych (43,2%).

Na szczególną uwagę zasługuje również podział internautów ze względu na dochody, którymi dysponują. Wśród ludzi młodych, jeszcze nie pracujących, największą popularnością cieszą się aukcje (30,3%), na których mogą licytować produkty i kupować je w bardzo atrakcyjnych cenach. Na drugim biegunie są ludzie z wyższym wykształceniem, korzystający zarówno z aukcji jak i sklepów internetowych (20,4%). Dysponują oni zazwyczaj dochodami powyżej 3 tys. zł. Osoby z niskimi dochodami, do tysiąca zł (28,1%), to grupa ludzi, która w ogóle nie dokonuje zakupów przez Internet.

Dokładne badania pozwoliły też na określenie, kiedy najchętniej kupujemy za pośrednictwem Internetu. Niejednokrotnie ma to miejsce w godzinach popołudniowych, między 17 a 20 (18,4%) i wieczornych - między 20 a 24 (8,7%). Niespełna 14% z nas przyznaje się do dokonywania zakupów w czasie pracy, czyli między 8 rano a 17. Prawie połowa z nas (48%) twierdzi, że dokonuje zakupów w różnym czasie, bez wskazania preferowanej pory.

Inaczej przedstawiają się wyniki biorąc pod uwagę miejsce, gdzie dokonujemy zakupów. Okazuje się, że prawie 43% kupujących w sklepach internetowych robi to między 17 a 24, a niespełna 10% w trakcie godzin pracy, czyli między 8 rano a 17. Co zaskakujące, w tym samym czasie ponad dwukrotnie więcej osób, bo aż 22% internautów, robi zakupy za pośrednictwem aukcji internetowych.

Wśród argumentów wysuwanych przez osoby często kupujące przez Internet, wciąż i nieustannie powtarza się jeden - sklepy wirtualne mają tę przewagę nad sklepami rzeczywistymi, że otwarte są 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Aby dokonać zakupu nie trzeba wychodzić z domu i przede wszystkim można w spokoju i bez udziału natrętnych osób trzecich porównać oferty proponowane przez kilku sprzedawców, by ostatecznie wybrać tę, która nam najbardziej odpowiada.

 

1 2 3

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: