eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy impulsowe przez Internet

Zakupy impulsowe przez Internet

2013-10-29 09:32

Przeczytaj także: Europejski konsument na rynku. Jak kupujemy?


Dzięki temu, że większość klientów ma telefon zawsze przy sobie, zakupy przez internet coraz częściej stają się impulsowe. Możemy natychmiast sięgnąć po smartfon czy tablet i dokonać zakupu. Dziś już nie potrzebujemy do tego komputera i domowego zacisza. Gdy klient spaceruje po ulicy i zobaczy np. plakat informujący o ciekawym wydarzeniu lub koncercie, może bez przeszkód kupić bilet od razu i zapisać go w pamięci telefonu. Organizator wydarzenia może wykorzystać tę unikalną chwilę, gdy w głowie klienta pojawi się chęć zakupu i od razu ją zmonetyzować, nie czekając, aż klient zapomni o sprawie, zanim znajdzie się przy komputerze.

Powyższy model jest już wykorzystywany przez wiele przedsiębiorstw. Jednym z przykładów jest Pizza Hut, która w Stanach Zjednoczonych od 2009 r. umożliwia swoim głodnym klientom zamówienie potraw bezpośrednio przez telefon komórkowy. W ten sposób, w trzy miesiące od wprowadzenia aplikacji na iPhone’a firma wygenerowała dodatkowy przychód w wysokości 3 milionów dolarów. Co ciekawe, przedstawiciel firmy nazywa sprzedaż w kanale mobilnym najważniejszym czynnikiem wzrostu całego biznesu w przewidywalnej przyszłości.

Profilujemy i udoskonalamy serwis

Informacje o promocjach znacząca część z nas wyszukuje zazwyczaj w sieci. To jeden z wielu sposobów na zachęcenie klienta do wykonania impulsowych zakupów. Co zrobić, aby zwiększyć prawdopodobieństwo, że informacja zostanie przekształcona w działanie? Okazuje się, że aż 81% klientów, chcąc poznać szczegółowe dane o produkcie, klika w jego obrazek, a nie w nazwę produktu. Dotyczy to głównie produktów z kategorii: obuwie, odzież, dom, ogród. Przeglądając profesjonalnie wykonane zdjęcia ze wskazanych kategorii produktowych, łatwiej ulegamy emocjom i decydujemy się na błyskawiczny zakup impulsowy. W nazwy produktów natomiast klikają internauci szukający informacji o elektronice i sprzęcie AGD.

Konsumenci deklarują także, że chętniej dokonują zakupów na profesjonalnych stronach internetowych. Im lepiej pod względem graficznym i użytkowym wygląda strona zakupowa serwisu, tym większe szanse, że więcej klientów jej zaufa i zdecyduje się na zakupy impulsowe. O ile będzie to miało mniejsze znaczenie dla osób z żywiołowym charakterem, które na zakupy impulsowe decydują się z innych pobudek, o tyle dla osób z bardziej spokojnym temperamentem będzie to czynnik kluczowy. Profesjonalizm serwisu nie tylko przyciąga klientów, także kompetencja w zakresie obsługi klienta i szybkość wysyłki stanowią jedno z głównych czynników decyzyjnych. Przynajmniej co drugi e-klient zwraca uwagę na szybkość dostawy, a co trzeci wysoko ocenia kompetencję i profesjonalizm w obsłudze.

Wciąż niedocenianym potencjałem w branży e-commerce jest profilowanie reklam i definiowanie jasno określonych odbiorców. Płeć także ma ogromne znaczenie w przypadku impulsowych e-zakupów. Najczęściej na zakupy pod wpływem impulsu decydują się kobiety w przedziale wiekowym 45-54 (55%). Na ogół powodem są limitowane oferty lub możliwość bezpłatnej dostawy. Mężczyźni ulegają takim ofertom rzadziej (38%).

Impulsowe wydatki internetowe

Z analizy przygotowanej przez portal KodyRabatowe.pl dowiadujemy się także, ile klienci najchętniej wydają na zakupy impulsowe.

fot. mat. prasowe

Impulsowe wydatki internetowe

Z reguły w ramach tej samej sesji logowania zdecydowanie chętniej wydajemy sumy w przedziale 500,01 - 2000,00 zł. Wyniki te są zgodne z innymi ekspertyzami, które wykazują, że w internecie chętniej wydajemy większe sumy niż w sklepach tradycyjnych.


Z reguły w ramach tej samej sesji logowania zdecydowanie chętniej wydajemy sumy w przedziale 500,01 - 2000,00 zł. Wyniki te są zgodne z innymi ekspertyzami, które wykazują, że w internecie chętniej wydajemy większe sumy niż w sklepach tradycyjnych. Jeżeli jest to przykładowo sprzęt klasy RTV lub AGD, to zapewne jest to wcześniej przemyślany i zaplanowany zakup. Mimo to, stosunkowo nie jest to duża liczba e-klientów w zestawieniu z kupującymi inne produkty w znacznie niższym przedziale cenowym.

Konsumenci wciąż dokonują zakupów impulsowych w sklepie detalicznym częściej niż w sklepie internetowym. Jednakże wydaje się, że trend jest rosnący a dostosowanie swojego sklepu do przewidywanych wymagań klientów powinno przynieść także korzyści finansowe. Atrakcyjna oferta, odpowiednio sprofilowana z tanią lub najlepiej darmową przesyłką może wpłynąć na to, że klienci chętniej kupują pod wpływem impulsu, a to może stanowić całkiem znaczącą część przychodu każdego e-sklepu.

poprzednia  

1 2

oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Oby więcej było impulsów :)

    Fullsklep / 2013-10-30 23:33:26

    Bardzo ciekawy artykuł. Osobiście nie przepadam za słowem promocja. Wielokrotnie mnie to raczej zniechęciło do zakupu niż zachęciło. Przykład z ostatniej chwili - płaszcz stara cena 300zł promocja na 120zł ! Fajnie bo tanio, ale wychodzi 200% narzutu. Więc co ja mogę sobie pomyśleć o takim sklepie o takiej promocji. W pierwszej chwili nasuwa się myśl wszystko w tym sklepie ma narzut 200% więc ja tu nie kupię. W stanach promocje może tak w Polsce naciąganie. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: