eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Reklama wielkoformatowa 2012 r.

Reklama wielkoformatowa 2012 r.

2013-02-12 00:16

Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa VII-IX 2012 r.


W sumie w 2012 roku z możliwości reklamy wielkoformatowej skorzystało 337 firm, rok wcześniej - 304. Daje to wzrost o 10,9%. Równocześnie średni roczny budżet reklamowy firm, które skorzystały z reklamy wielkoformatowej wyniósł 246 420 zł. To oznacza spadek o 10,5%.

Lista 10 największych reklamodawców w porównaniu z rokiem 2011 uległa zasadniczym zmianom. W zestawieniu pojawiły się nowe firmy, a wypadli z niego reklamodawcy zajmujący kluczowe pozycje w roku 2011 (tabela nr 3). W sumie tylko cztery firmy najbardziej aktywne reklamowo w 2011 są na liście za 2012 rok. Obecność w zestawieniu nieistniejących już OLT Express i Amber Gold jest zapowiedzią kolejnych zmian w 2013 roku.

fot. mat. prasowe

Lista 10 największych reklamodawców w 2012 roku

Lista 10 największych reklamodawców w porównaniu z rokiem 2011 uległa zasadniczym zmianom. W zestawieniu pojawiły się nowe firmy, a wypadli z niego reklamodawcy zajmujący kluczowe pozycje w roku 2011.


Rynek reklamy wielkoformatowej - wymiar geograficzny

Najważniejsze zmiany w całym 2012 roku to:
  1. spadek udziału dwóch największych rynków: warszawskiego i krakowskiego;
  2. wzrost pozostałych rynków, ze szczególnym zaznaczeniem rynku wrocławskiego, który ma szanse stać się w 2013 roku rynkiem nr 2 w Polsce.

W 2012 roku udział rynku warszawskiego w inwestycjach wyniósł 45,2%. Rynki, które najszybciej wzrastały to Łódź i Wrocław – odpowiednio o 23,6% i 15,9%. Szczegółowe szacunki wartości ilustruje tabela poniżej.

fot. mat. prasowe

Wydatki na kampanie wielkoformatowe w poszczególnych miastach oraz ich udział w rynku

W 2012 roku udział rynku warszawskiego w inwestycjach wyniósł 45,2%. Rynki, które najszybciej wzrastały to Łódź i Wrocław – odpowiednio o 23,6% i 15,9%.


Spadek wartości inwestycji na rynku warszawskim to przede wszystkim efekt spadku średniego budżetu przeznaczanego na reklamę o 11% (z 249 384 zł w 2011 roku do 221 958 zł w 2012 roku). Liczba aktywnych reklamodawców spadła nieznacznie, ze 169 do 160.

Rynek krakowski odnotował spadek wartości inwestycji o 13,9%. Liczba aktywnych reklamodawców wzrosła z 78 do 81. Średni budżet reklamowy spadł o 17,1%.

Wrocław bardzo zbliżył się pod względem wartości do Krakowa. Wszystkie parametry wzrosły: 1) wartość inwestycji o 15,9%, 2) liczba aktywnych reklamodawców z 76 do 84, 3) średni budżet zwiększył się o 4,9%.

Rynek poznański wzrósł o 3,4%. Siłą napędową wzrostu był wzrost średniego budżetu reklamowego o 15%. Towarzyszył temu spadek liczby aktywnych reklamodawców z 89 do 80.

To był dobry rok dla rynku trójmiejskiego, który wzrósł o 5,6%. Liczba aktywnych reklamodawców wzrosła z 67 do 69. Towarzyszył temu wzrost średniego budżetu o 5,6%.

fot. mat. prasowe

Fot. 1

Kampania firmy Tauron w Lubinie przy ul. Wrocławskiej


Rynek reklamy wielkoformatowej w Katowicach odnotował zwyżkę w 2012 roku o 2%. Liczba aktywnych reklamodawców spadła z 56 do 53. Średni budżet wzrósł o 7,7%.

Rynek łódzki był najszybciej rosnącym rynkiem w 2012 roku. Wzrost wyniósł 23,6%, przy zwiększonej liczbie aktywnych reklamodawców z 51 do 57 i wzroście średniego budżetu reklamowego o 10,5%.

Rynek reklamy wielkoformatowej - wymiar cenowy

W 2012 roku zmieniła się średnia cena transakcyjna (średnia cena, jaką zapłacono za nośnik). Średnia cena transakcyjna spadła poniżej 50 tysięcy zł i wyniosła 49 638 zł, co oznacza, że średnia cena transakcyjna spadła o 6,5%.

Rok wcześniej średnia cena transakcyjna wynosiła 53 081 zł. Średnia cena transakcyjna ulegała dużym wahaniom. W czerwcu wyniosła 57 427 zł, w grudniu zaś spadła do 42 219 zł.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: