eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › UMTS czas zacząć

UMTS czas zacząć

2005-05-13 00:03

UMTS czas zacząć

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Zainteresowanie możliwościami UMTS w Polsce cały czas rośnie i obecnie sięga 42 %, co oznacza, że przeszło 7 mln posiadaczy telefonów komórkowych chciałoby przejść na nowy standard. Dla porównania w 2001 r. zaledwie co czwarta osoba (27%) była zainteresowana korzystaniem z usług UMTS, dwa lata później odsetek ten wzrósł do 34% - wynika z badania TNS Telecoms Index przeprowadzonego przez TNS OBOP.

Przeczytaj także: Netia Mobile wnioskuje o UMTS

Operatorzy nie śpieszą się z uruchomieniem UMTS - nowego standardu telefonii komórkowej. Najbardziej zawansowana w swoich pracach jest Era, która od niedawna oferuje usługę szybkiego mobilnego Internetu – Blue Connect. Zasięg UMTS Plusa ogranicza się do serca Warszawy i nie jest jeszcze oferowany komercyjnie, natomiast Idea jak na razie nie ujawnia swoich działań tym zakresie.

Ostrożność operatorów zwiększa obserwacja rynku zachodniego, na którym telefonia trzeciej generacji bardzo wolno zastępuje GSM. Niemniej jednak moment nadejścia technologii 3G zbliża się nieuchronnie – operatorzy są zobowiązani wymogami koncesji, aby już w 2007 roku zapewnić dostęp do UMTS 20 % Polaków.

Wykres 1. Zainteresowanie korzystaniem z telefonii trzeciej generacji w Polsce w latach 2001-2005.

Podstawa: posiadacze telefonów komórkowych.

W związku z rozstrzygnięciem przetargu URTiP na rezerwację częstotliwości w paśmie UMTS, nie milkną dyskusje o pojawieniu się kolejnego gracza na rynku komórkowym. W tym kontekście bardzo wzrosło zainteresowanie Netią, zarówno w mediach jak wśród użytkowników. A jak Netię postrzegają Polacy?

Jak wynika z badań wizerunku przeprowadzonych przez TNS OBOP, Netia szczególnie dobrze oceniana jest pod względem wzrostu jej pozycji na rynku telekomunikacyjnym, szerokości zakresu usług, stabilności, prestiżu oraz innowacyjności we wprowadzaniu nowych technologii. Pozytywnie postrzegany jest również profesjonalizm Netii w obsłudze klienta.

Wykres 2. Ocena poszczególnych elementów wizerunku Netii.

Podstawa: Osoby zamieszkujące regiony działania Netii i znający tego operatora, październik 2004.

„Wśród respondentów Netia ma opinię firmy z dużym potencjałem rozwojowym, oferującej wiele, często nowatorskich rozwiązań. Są to cechy, którymi powinien charakteryzować się operator nowoczesnej technologii, jaką jest UMTS” – mówi Anna Karczmarczuk, lider sektora Technology w TNS OBOP.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: UMTS, telefonia komórkowa, Netia Mobile

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: