eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacja › Telekomunikacja: seniorzy polubili "komórki"

Telekomunikacja: seniorzy polubili "komórki"

2014-12-12 23:02

Telekomunikacja: seniorzy polubili "komórki"

Seniorzy częściej używają komórek niż telefonów stacjonarnych © edbockstock - Fotolia.com

Coraz szybszy Internet, więcej użytkowników Internetu mobilnego, spadek liczby użytkowników telefonii stacjonarnej i wysoka popularność komórek wśród Seniorów - Urząd Komunikacji Elektronicznej podał wyniki badania dotyczącego korzystania z usług telekomunikacyjnych oraz analizę preferencji konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2011-2014.

Przeczytaj także: Internet Era z nowym laptopem

Systematycznie spada odsetek osób korzystających z Internetu o najniższych szybkościach. W 2014 r. łącza o prędkości do 1,99 Mb/s posiadał tylko 1 proc. badanych użytkowników sieci, podczas gdy trzy lata wcześniej, w roku 2011 r. ich udział wynosił 26 procent.

Bardziej popularną formą dostępu jest internet stacjonarny, posiada go obecnie 72 proc. użytkowników. Zwiększa się udział osób korzystających z internetu mobilnego, w ciągu roku wzrósł on o 5 pp, by osiągnąć obecnie poziom 27 proc.

W przeciągu ostatnich czterech lat znacznie wzrósł odsetek osób posiadających smartfony - w 2011 r. stanowili oni 11,7 proc. wszystkich użytkowników telefonów komórkowych, a w roku 2014 r. już 44 proc.

Coraz więcej osób korzysta z usług telefonicznych w roamingu. W roku 2014 było to 63 proc. wyjeżdżających za granicę, podczas gdy w 2012 r. było ich o 9 pp (punktów procentowych) mniej.

Nadal spada popularności telefonii stacjonarnej. W 2011 r. prawie 39 proc. badanych posiadało taką usługę, a w roku 2014 już tylko 23 proc.

Klienci indywidualni: ważne niskie ceny

Najbardziej popularną usługą wśród klientów indywidualnych jest telefonia komórkowa, z której korzystanie w roku 2014 zadeklarowało 88 proc. respondentów. Z telefonii stacjonarnej korzystało w roku 2014 ponad trzykrotnie mniej ankietowanych, bo tylko 23 proc. Ponad połowa badanych osób indywidualnych miała dostęp do Internetu (58 proc.).

Wśród klientów indywidualnych średnia opłata za internet stacjonarny i mobilny w 2014 r. wyniosła 53 z, za telefon komórkowy ankietowani ponosili koszty od 35 zł (na kartę) do 58 zł (abonament). Miesięczne wydatki na telefon stacjonarny wynosiły średnio 51 zł.

Jako pozytywne zmiany na rynku telekomunikacyjnym klienci indywidualni wskazywali głównie obniżkę cen (25 proc.), rozwój nowych technologii (25 proc.) oraz wzrost ilości ofert jakie klienci mogą wybrać lub szerszy/lepszy zakres tych ofert (19 procent).

Seniorzy polubili "komórki"

W 2014 r. z usługi telefonii ruchomej korzystało 89 proc. klientów indywidualnych powyżej 50 roku życia. Niemal co drugi senior (48 proc.) deklarował również, że posiada dostęp do Internetu. Pomimo tego, że również i w tej grupie telefon stacjonarny był najrzadziej używaną usługą telekomunikacyjną, to nasycenie telefonią stacjonarną i tak wśród seniorów jest wyższe niż dla ogółu populacji i wynosi 40 procent. Większość seniorów korzystało w 2014 r. z telefonii stacjonarnej z przyzwyczajenia (48 proc.), dlatego, że znajomi i rodzina znają ich numer stacjonarny (37 proc.).

Ponad połowa (52 proc.) osób powyżej 50 roku życia nie korzystało z komputera, wskazując albo na brak umiejętności obsługi albo na brak potrzeby korzystania. Analogicznie seniorzy uzasadniają niekorzystanie z internetu.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: