eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Reklama wielkoformatowa IV-VI 2012 r.

Reklama wielkoformatowa IV-VI 2012 r.

2012-08-09 11:30

Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa I-III 2012 r.


Rynek warszawski niezmiennie pozostaje głównym rynkiem. Spadek wartości inwestycji to efekt zmniejszenia liczby aktywnych reklamodawców – ze 112 do 103.

Równocześnie średni budżet aktywnych reklamowo firm wzrósł ze 193 025 zł do 209 891 zł.

Drugi pod względem wielkości rynek krakowski odnotował spadek udziału w całym rynku, przy wzroście na poziomie 2%. Wzrost był napędzany zwiększeniem liczby reklamodawców (z 49 do 52). Towarzyszył temu jednak spadek średniej kwoty inwestycji o 3,9%.

Wrocław kontynuuje trend umacniania się na trzecim miejscu pod względem wielkości inwestycji. Wartość inwestycji wzrosła aż o 43%. Wzrost jest efektem rosnącej liczby aktywnych reklamodawców (z 42 do 54), połączonej ze wzrostem średniego budżetu o 11,2%.

Rynek poznański uzyskał dobry wynik rosnąć o 16,2%. Wartość całego poznańskiego rynku wzrosła z 4,03 mln zł do 4,68 mln zł. Towarzyszył temu spadek liczby aktywnych reklamodawców z 59 do 53.

Rynek trójmiejski uzyskał równie dobry wynik wzrostu osiągając 33,8% i zbliżając się do wartości rynku poznańskiego (wzrost z 3,33 mln zł do 4,45 mln zł). Liczba aktywnych reklamodawców również wzrosła - do 43, z 36 rok wcześniej.

Rynek reklamy wielkoformatowej w Katowicach wzrósł o 16,3% (do 4,68 mln zł). Liczba aktywnych reklamodawców wzrosła z 31 do 35.

Rynek łódzki jest wciąż najszybciej rosnącym rynkiem. Wzrost wyniósł aż 53,3%, przy spadku liczby aktywnych reklamodawców z 34 do 33.

Rynek reklamy wielkoformatowej - wymiar cenowy

Podobnie jak w I kwartale 2012 roku, również w kwartale II kontynuowany był trend spadku średniej ceny transakcyjnej. W efekcie średnia cena transakcyjna wyniosła 51 949 zł, co oznacza, że średnia cena transakcyjna spadła o 8,9%.

Rok wcześniej cena ta wynosiła 57 002 zł. Z perspektywy miesięcznej najwyższe ceny transakcyjne osiągnięto w czerwcu i jednocześnie w tym samym miesiącu odnotowany został wzrost średniej ceny transakcyjnej.

fot. mat. prasowe

Fot. 2

Kampania Kompanii Piwowarskiej brand Tyskie na budynku przy pl. Dominikańskim we Wrocławiu


Na tak istotny spadek średniej ceny wpływają dwa czynniki:
  • zwiększenie liczby wykorzystywanych powierzchni – wzrost średniej liczby wykorzystanych powierzchni reklamowych aż o 21%,
  • zwiększający się udział wykorzystania tańszych powierzchni.

Rynek reklamy wielkoformatowej - wymiar jakościowy

I półrocze 2012 roku to okres zmian struktury wykorzystywanych nośników wielkoformatowych. Główny kierunek to optymalizacja ekspozycji reklamowej poprzez zwiększanie udziału bardziej efektywnych kosztowo lokalizacji przy jednoczesnym wzroście powierzchni reklamowych.

Udział lokalizacji Super Premium oraz Premium zmniejszył się na rzecz lokalizacji typu Standard, a ich udział w budżetach zwiększył się z 39,1% do 46,3%. Podobny trend, aczkolwiek na mniejszą skalę, dotyczył położenia nośników. Spada udział nośników ze strefy A (centrum miast) – z 55,4% do 50,6%.

Równocześnie wzrastają inwestycje w nośniki o największych powierzchniach reklamowych – nakłady wzrosły o 23,2%.

Strukturę rynku ze względu na parametry jakościowe pokazują tabele poniżej.

fot. mat. prasowe

Struktura liczbowa i wartościowa wykorzystanych nośników pod względem klasy lokalizacji

Udział lokalizacji Super Premium oraz Premium zmniejszył się na rzecz lokalizacji typu Standard, a ich udział w budżetach zwiększył się z 39,1% do 46,3%


Najważniejszym trendem jaki ilustruje powyższa tabela jest wzrost liczby sprzedanych miesięcznie nośników w klasie Standard (o 32,1%), a co za tym idzie znaczny wzrost wartości sprzedaży nośników w tej klasie - z 16,9 mln zł do 22,07 mln zł (aż o 30,5%).

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: