eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Reklama wielkoformatowa IV-VI 2012 r.

Reklama wielkoformatowa IV-VI 2012 r.

2012-08-09 11:30

Przeczytaj także: Reklama wielkoformatowa I-III 2012 r.


  • Media/książki/CD/DVD – inwestycje firm z sektora spadły o 13,1% w porównaniu z rokiem 2011. Główną przyczyną spadku była redukcja budżetu jednego z największych reklamodawców na rynku reklamy wielkoformatowej – TVN;
  • Finanse – inwestycje sektora w II kwartale nie wzrastały tak dynamicznie, jak w I kwartale (176,5%), jednak łącznie wzrost osiągnął bardzo dobry poziom 44%. Tak wysoka dynamika wzrostu to przede wszystkim efekt inwestycji Amber Gold, która została największym reklamodawcą w sektorze. Dwie inne firmy, które pozytywnie wpłynęły na wzrost inwestycji to Citi Bank Handlowy oraz Credit Agricole;
  • Podróże i turystyka – głównym czynnikiem wzrostu znaczenia sektora jest aktywność OLT Express, który stał się jednocześnie największym reklamodawcą na rynku reklamy wielkoformatowej.

W tym kontekście należy zauważyć bardzo małą rolę sektora telekomunikacja, który w poprzednich latach był jednym z najbardziej aktywnych reklamowo sektorów.

W ujęciu globalnym należy zauważyć, iż w I półroczu 2011 roku z możliwości reklamy wielkoformatowej skorzystało 207 firm. Rok później takich firm było 213 (wzrost o 2,9%). Średni kwartalny budżet reklamowy w I półroczu 2012 roku wyniósł 223 895 zł, co daje wzrost o 7,3% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Średni wzrost budżetu reklamowego był więc główną siłą napędową wzrostu rynku.
Lista 10 największych reklamodawców ponownie uległa bardzo istotnym przetasowaniom. W zestawieniu pojawiły się nowe firmy, a wypadli reklamodawcy wcześniej zajmujący kluczowe pozycje w tabeli nr 3.

fot. mat. prasowe

Lista 10 największych reklamodawców w I półroczu 2012 roku

Lista 10 największych reklamodawców ponownie uległa bardzo istotnym przetasowaniom


Warto podkreślić, że aż 4 firmy z zestawienia były sponsorami EURO 2012.

Rynek reklamy wielkoformatowej - wymiar geograficzny

W II kwartale kontynuowane były trendy zmian alokacji geograficznej budżetów. W efekcie zaobserwowano dalszy
spadek udziału rynku warszawskiego w inwestycjach.

W I półroczu 2012 roku rynek stołeczny uzyskał udział 44,1%, rok wcześniej ten udział wynosił 50%. Rynki, które zyskały to przede wszystkim Łódź, Wrocław oraz Gdańsk. Wartość rynku warszawskiego spadła o 2,6%.

Szczegółowe szacunki wartości ilustruje tabela poniżej.

fot. mat. prasowe

Wydatki na kampanie wielkoformatowe w poszczególnych miastach oraz ich udział w rynku

W I półroczu 2012 roku rynek stołeczny uzyskał udział 44,1%, rok wcześniej ten udział wynosił 50%


Rynek warszawski niezmiennie pozostaje głównym rynkiem. Spadek wartości inwestycji to efekt zmniejszenia liczby aktywnych reklamodawców – ze 112 do 103.

Równocześnie średni budżet aktywnych reklamowo firm wzrósł ze 193 025 zł do 209 891 zł.

Drugi pod względem wielkości rynek krakowski odnotował spadek udziału w całym rynku, przy wzroście na poziomie 2%. Wzrost był napędzany zwiększeniem liczby reklamodawców (z 49 do 52). Towarzyszył temu jednak spadek średniej kwoty inwestycji o 3,9%.

fot. mat. prasowe

Fot. 1

Kampania Frugo w Krakowie na budynku Hotelu Cracovia


oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: