eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Personalizacja w Internecie

Personalizacja w Internecie

2012-06-20 12:18

Personalizacja w Internecie

Marketing internetowy © olly - Fotolia.com

W dobie ogromnego szumu informacyjnego w Internecie, firmy i portale internetowe w coraz większym stopniu oferują nam możliwość korzystania z personalizacji. Choć nie wszystkie firmy i portale dają nam możliwość wyboru. W większości przypadków jesteśmy do personalizacji przymuszeni.

Przeczytaj także: Personalizacja - broń obosieczna

Możemy (lub musimy) już czytać spersonalizowane gazety i otrzymywać spersonalizowane informacje, otrzymywać spersonalizowane wyniki wyszukiwania czy też być atakowani przez spersonalizowane reklamy. To skuteczne rozwiązanie z punktu widzenia firm i portali. Jednakże czy tak totalnie spersonalizowany Internet, gdzie drogę naszego surfowania w sieci będą wyznaczały nasze zainteresowania i upodobania (będące efektem wcześniejszej socjalizacji w duchu kapitalizmu) to marzenie internautów czy utrapienie, od którego nie ma odwrotu?

Personalizacja

Personalizacja to trend w Internecie, który zatacza coraz szersze kręgi. W największym stopniu z personalizacją mamy do czynienia w marketingu Internetowym. Takie rozwiązanie zostało perfekcyjnie rozwinięte przez firmy i portale, których głównych polem zarobków jest rozpowszechnianie komunikatów reklamowych. Personalizacja (lub mówiąc językiem marketingowym – targetowanie) reklam to większa skuteczność przy znacznie mniejszych nakładach. Celem wszystkich agencji jest wypracowanie takich narzędzi, aby komunikat szybko dotarł do precyzyjnie wybranej grupy osób przy jak najmniejszym nakładzie pracy. Internet spośród innych mediów, w tym względzie daje największe możliwości techniczne. Wydaje się, że w innych mediach skuteczność komunikacji marketingowej w tym aspekcie osiągnęła pewien punkt graniczny (niektóre media odnotowują nawet spadek skuteczności). Internet pozwala w najlepszy sposób poznać zainteresowania internautów (np. poprzez rozbudowane formularze rejestracyjne czy pliki tymczasowe Cookies).

fot. olly - Fotolia.com

Marketing internetowy

W największym stopniu z personalizacją mamy do czynienia w marketingu Internetowym

Personalizacja to część większego procesu racjonalizacji życia społecznego, zapoczątkowanego w dobie oświecenia (którego głównym motorem napędowym i inicjatorem był i jest kapitalizm), opisanego przez filozofów i socjologów takich jak M. Foucault czy Z. Bauman. Celem racjonalizacji jest wyeliminowanie przypadku z repertuaru zachowań społecznych. Celem personalizacji jest wyeliminowanie przypadku w rozpowszechnianiu informacji i komunikatów reklamowych. W świecie marketingowców znane jest powiedzenie, że połowa środków przeznaczonych na reklamę zawsze jest zmarnowana. Nie wiadomo tylko, która. Dzięki personalizacji, wszystkie środki przeznaczone na reklamę będą wykorzystane efektywnie.

Spersonalizowane gazety i informacje

Personalizacja informacji to rzecz w Internecie obecna już od dawna. Jej pionierem niejako był kanał RSS. RSS to możliwość otrzymywania nagłówków wiadomości z wybranych przez internautę stron i portali. Znamy personalizację z wielu for, gdzie otrzymujemy spersonalizowane informacje o nowych wpisach z interesujących nas wątków. Obecnie personalizacja informacji rozwinęła się w sposób znaczący. Wiele portali informacyjnych pozwala dostosować treści do swoich zainteresowań.

Polskie portale zaczynają personalizować treści, na przykład czytelnik Interii.pl od jakiegoś czasu może sam decydować co chce czytać. Dzięki narzędziu ding.pl, internauci mogą segregować newsy i artykuły według upodobań i zainteresowań. Informacje na portalu są ściśle uszeregowane tematycznie. Wystarczy wybrać dany temat, aby dostawać powiadomienia o nowych wiadomościach z tej dziedziny. Jednak z powodu wyjątkowej opłacalności, najwięcej tekstów powstaje na tematy powszechnie czytane. Internauta pragnący otrzymywać informacje z dziedzin mało popularnych, musi się uzbroić w cierpliwość. Tych bowiem jest mało. Eksperci wskazują, że personalizacja tego rodzaju to krok do przodu w stosunku do newsletterów czy RSS. Obecnie prace w zakresie personalizacji treści dotyczą uproszczenia systemów je obsługujących.

Narzędzia techniczne Internetu dają potężne możliwości w zakresie spersonalizowanych gazet. Teraz każdy może być wydawcą swojej gazety i czytać to co najbardziej lubi. Istnieje już kilkanaście systemów, które umożliwiają każdemu internaucie stworzenie swojej własnej gazety z informacji, którymi są zainteresowani.

Coraz więcej użytkowników z tego korzysta. Według psychologów społecznych, większość ludzi poszukuje argumentów na potwierdzenie swoich poglądów. A to zamyka ich w pewnej jaskini tematyczno-światopoglądowej.

Personalizacja reklam

Proces personalizacji w Internecie w największym stopniu rozwinął się w świecie reklamy. W tym aspekcie Google wiedzie prym. Choć większość portali także wprowadziło już ten system wyświetlania reklam. Ze spersonalizowanymi reklamami mamy do czynienia od dawna w wyszukiwarce Google (linki sponsorowane AdWords) czy poczcie gmail. Google poszło dalej i obecnie pozwala nawet zobaczyć, dlaczego akurat te reklamy nam się wyświetliły. Możemy także odwiedzić Menedżera Preferencji Reklam i zablokować pewnych reklamodawców lub zrezygnować z reklam spersonalizowanych (czego Google nie zaleca – niebezpieczne!).

Personalizacje reklam lub podpowiedzi szybko zostały zaimplementowane przez sklepy internetowe. Tutaj spersonalizowane reklamy wyświetlają się w oparciu o informacje dotyczące naszych wcześniejszych zakupów lub danych osobowych.

 

1 2

następna

oprac. : Grupa TENSE Grupa TENSE

Idealny biznes

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: