eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Najcenniejsze marki świata 2012 - motoryzacja

Najcenniejsze marki świata 2012 - motoryzacja

2012-06-12 13:18

Najcenniejsze marki świata 2012 - motoryzacja

Najcenniejsze marki świata 2012 - motoryzacja © fot. mat. prasowe

Dzięki rosnącej na całym świecie sprzedaży samochodów marka BMW mogła zająć najlepszą pozycję w siódmym dorocznym rankingu BrandZ Top 100 opracowanym na podstawie badania realizowanego przez firmę Millward Brown Optimor.

Przeczytaj także: Najcenniejsze marki świata 2013 - motoryzacja

Gracz z Monachium osiągnął wzrost wartości swojej marki o 10% mimo spadków w całym sektorze motoryzacyjnym i ponownie wszedł na miejsce nr 1, spychając z piedestału Toyotę, która święciła triumfy w 2011 r. Z badania wynika, że obecna wartość marki BMW wynosi 24,6 mld USD, co daje jej znaczną przewagę nad Toyotą, notującą w tym roku spadek o 10%.

BMW wygenerowała rekordowe obroty dzięki wprowadzeniu nowych modeli i sprzedaży 1,4 mln pojazdów, co przełożyło się na 12-procentowy wzrost. Z kolei Toyota – podobnie jak wiele spółek japońskich – musiała walczyć z problemami łańcucha dostaw po trzęsieniu ziemi, tsunami i katastrofie elektrowni jądrowej w Japonii.

Ogólnie rzecz biorąc, cały sektor motoryzacyjny nie wypadł najlepiej w tegorocznym rankingu BrandZ Top 100 – jego łączna wartość spadła o 7%, a sprzedaż w Europie była wyjątkowo słaba. Pojawiły się jednak dobre wieści z USA, gdzie popyt konsumencki był najwyższy od 2006 r. W okresie wychodzenia gospodarki amerykańskiej z zastoju producenci samochodów wprowadzali na rynek oszczędne rodzinne sedany zamiast SUV-ów zbudowanych na platformie lekkiego samochodu ciężarowego. Aby podnieść sprzedaż i zyski, producenci samochodów cięli koszty i tworzyli produkty charakteryzujące się lepszym stylem, poziomem technologicznym i dające większą przyjemność z jazdy.

Peter Walshe, dyrektor odpowiedzialny za ogólnoświatowy ranking BrandZ Top 100 w firmie Millward Brown, zauważa: „Dalszy spadek łącznej wartości marek wskazuje, że sektor motoryzacyjny nie całkiem jeszcze doszedł do siebie, nawet jeśli wskaźniki finansowe napływające z USA wydają się wskazywać na poprawę wyników”.

„Branża motoryzacyjna staje także w obliczu przyszłych wyzwań demograficznych. Wskutek rosnącej urbanizacji ludzie będą w mniejszym stopniu korzystać z samochodów, a zwrócą się raczej w stronę transportu publicznego lub będą wykorzystywać rozwiązania w stylu car sharing, żeby zmniejszyć ruch uliczny i zanieczyszczenia powietrza. Ponadto z punktu widzenia młodzieży korzystającej z sieci społecznościowych samochody stają się mniej konieczne do utrzymywania kontaktu ze znajomymi. W tej grupie samochód nie określa statusu osobistego w takim samym stopniu, jak to było w pokoleniu ich rodziców. Z kolei komputery czy urządzenia mobilne są znacznie bardziej dostępne cenowo”.

Inne najważniejsze wnioski z rankingu sektora motoryzacyjnego:
  • Awans Koreaczyków – Hyundai to pierwsza koreańska marka samochodowa, która znalazła się w pierwszej dziesiątce marek motoryzacyjnych. Jej wartość wynosi 3,6 mld USD. Hyundai skorzystał na wzroście popytu ze strony wymagających klientów, którzy – stając w obliczu poważnego wydatku trudnych finansowo w czasach – poszukują jakości i stylu, jednocześnie starając się unikać wysokich cen, które trzeba zwykle zapłacić za bardziej prestiżowe modele.
  • Technologia w mainstreamie – Na sytuację luksusowych marek motoryzacyjnych zapewne wpłynął niekorzystnie ogólny wzrost jakości wszystkich samochodów. Ponieważ samochody mają ogólnie lepsze osiągi, a producenci zwracają uwagę na design i udostępnianie zaawansowanej technologii w różnych modelach, markom luksusowym trudniej jest się obecnie wyróżnić na rynku. Wielu producentów wyposaża obecnie swoje samochody w wyszukaną technologię, w tym aktywowaną głosem komunikację i rozrywkę. W tej sytuacji, dążąc do wyróżnienia się wśród innych, sektor marek luksusowych zwrócił się w stronę innowacji technologicznych służących przeciwdziałaniu wypadkom na drodze.
  • Chiny nadal są głównym rozgrywającym – Chociaż sprzedaż aut w Chinach zwolniła tempo, kraj ten nadal jest największym na świecie rynkiem samochodowym i napędza wzrost wolumenu sprzedaży w przypadku szeregu marek zachodnich, w tym takich jak Audi, VW, Mercedes czy GM – ten ostatni koncern pozycjonuje się w Chinach dzięki dobremu, lepszemu i najlepszemu asortymentowi aut spod znaku Chevy, Buick i Cadillac. Rząd chiński planuje jednak wyłączyć marki importowane z listy pojazdów zatwierdzonych do użytku organów państwa, co może potencjalnie odbić się niekorzystnie na sytuacji graczy międzynarodowych.

fot. mat. prasowe

Najcenniejsze marki świata 2012 - motoryzacja

Z badania wynika, że obecna wartość marki BMW wynosi 24,6 mld USD, co daje jej znaczną przewagę nad Toyotą


Informacje o badaniu
Ranking BrandZ Top 100 to jedyne badanie wartości marek na świecie, w którym uwzględnia się opinie klientów na temat kupowanych marek, w połączeniu z rygorystyczną analizą danych finansowych, wycen rynkowych, raportów analitycznych oraz profili ryzyka. Raport z badania, dostępny w Internecie, zawiera ranking oraz analizę najcenniejszych marek w kluczowych regionach świata dla 13 sektorów, w tym sektora motoryzacyjnego.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: