eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Instytucje badania rynku i opinii II 2005

Instytucje badania rynku i opinii II 2005

2005-03-30 00:01

Przeczytaj także: Instytucje badania rynku i opinii I 2005


O 10 procent więcej Polaków niż miesiąc temu chce, by prezydentem został Zbigniew Religa – wynika z sondażu "Rzeczpospolitej" i sopockiej Pracowni Badań Społecznych, przeprowadzonego w styczniu. Religa (18 procent) wyprzedził Jolantę Kwaśniewską, której poparcie w stosunku do grudnia spadło o 5 punktów procentowych. Miejsce "na podium" uzyskał też Andrzej Lepper, którego w Pałacu Prezydenckim chciałoby widzieć 10 proc. głosujących.

Innym ważnym wydarzeniem, które czeka nas w niedalekiej przyszłości, jest kwestia ratyfikacji unijnej konstytucji. Instytuty badawcze pytały Polaków o to, czy zamierzają wziąć udział w referendum, jaka jest ich opinia nt. członkostwa Polski w UE itp. W lutym w 9,3 proc. artykułów cytowane były wyniki tych sondaży.

Zgodnie z naszymi przewidywaniami z poprzedniego miesiąca, znacznie wzrosła (do prawie 8 proc.) liczba artykułów, które powoływały się na opinie Polaków nt. lustracji. Wzrost ten wywołany był wyniesieniem z Instytutu Pamięci Narodowej przez Bronisława Wildsteina listy współpracowników i potencjalnych współpracowników PRL-owskich służb bezpieczeństwa.

Sporo publikacji (7,4 proc.) dotyczyło wyników badania nastrojów Polaków: opinii o sytuacji na rynku pracy, stanu zadowolenia z aktualnej sytuacji w kraju itp.

Już kolejny miesiąc z rzędu cytowane są wyniki badań nt. Warszawy i jej mieszkańców. Z badania TNS OBOP wynika m.in., że dwa miliony Polaków mieszkających poza Warszawą wyraża chęć przeprowadzenia się do stolicy. OBOP pytał także samych warszawiaków o opinie na temat miasta, w którym mieszkają. „To jest najukochańsze miasto. Nie widzę siebie nigdzie indziej” – odpowiadają ankieterom rdzenni warszawiacy.

Wśród artykułów traktujących o tematyce społeczno-politycznej najczęściej cytowano wyniki badań CBOS – 241 artykułów na 431 (56 proc.).

Na drugim miejscu pod względem liczebności znalazła się tym razem, licząca 134 pozycji (17,8 proc.), grupa artykułów powołujących się na wyniki badań konsumenckich. Badania dotyczące branży spożywczej cytowano w 19,4 proc. artykułów. W prawie 12 proc. przytaczano wyniki TNS OBOP dotyczące spontanicznej znajomości marek samochodów wśród Polaków. W rankingu popularności prowadzi niezmiennie Fiat. 5,2 proc. publikacji przytaczało wyniki badań nt. zwyczajów zakupowych Polaków. Okazuje się, że aż 70 proc. Polaków zdarzają się nieplanowane zakupy. Natomiast z badania Gfk Polonia wyszło, że prawie połowa Polaków świadomie kupuje podrabianą odzież i obuwie.

Najczęściej, bo w 32,1 proc. artykułów cytujących wyniki badań o tematyce konsumenckiej, powoływano się w grudniu na raporty TNS OBOP. Niewiele rzadziej powoływano się na wyniki badań instytutu ACNielsen (27,6 proc.).

Wyniki badań z segmentu TeFB2B (Telekomunikacja, Finanse, Business to Business) zostały zacytowane w aż 100 artykułach (13,3 proc.), co pozwoliło tej branży tematycznej znaleźć się na 3. miejscu w rankingu. Zdecydowanie najczęściej, bo aż w 39 proc. tej liczby, cytowano badania dotyczące bankowości. W 7 procent artykułów z tej grupy przytaczano rezultaty różnych badań dotyczących telefonii komórkowej.

W tej dziedzinie przodował Pentor, którego badania przytaczano 43 proc. publikacji.

Na piątym miejscu pod względem liczebności znalazła się tym razem, licząca 83 pozycje (11,1 proc.), grupa artykułów powołujących się na wyniki badań medialnych. (telemetria, czytelnictwo, słuchalność stacji radiowych, korzystanie z Internetu). W tym obszarze jak zwykle najbardziej aktywne były trzy instytucje badawcze: TNS OBOP (43 proc. liczby artykułów), SMG/KRC (33 proc.) oraz AGB Polska (8 proc.). Jeśli chodzi o badania telemetryczne, częściej niż TNS OBOP cytowano AGB Polska. TNS OBOP w ramach tej tematyki cytowany był często ze względu na wykonywane przezeń badania Internetu. Z kolei znacząca większość wzmiankowań SMG/KRC wiązała się z prowadzonymi przez ten instytut badaniami czytelnictwa (PBC) oraz słuchalności (RadioTrack).

poprzednia  

1 2

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: