eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka III 2005

Koniunktura konsumencka III 2005

2005-04-01 12:40

Poprawa nastrojów w obszarze wskaźników ufności konsumenckiej, obserwowana od maja 2004 r. do stycznia 2005 r. i zakończona w lutym nieznacznym pogorszeniem opinii, uległa w marcu dalszym niewielkim zmianom w tym samym kierunku - poinformował Główny Urząd Statystyczny. Odnotowane w I kwartale wyniki nadal jednak utrzymują się na poziomie wyższym niż w IV kwartale 2004 r.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka II 2005

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej zmalał w obecnym miesiącu do –25,0, notując kolejny nieznaczny spadek – o 0,6 pkt. procentowego w stosunku do lutego. Porównanie tego wyniku z wartością osiągniętą w marcu 2004 r. wykazuje korzystny dystans, zamykający się różnicą 12,8 pkt. procentowego. Podobnie należy ocenić zmiany jakie zaszły pomiędzy IV kwartałem roku ubiegłego a I kwartałem 2005 r. (zaobserwowano tu poprawę o 2,5 pkt. procentowego).

Pogorszenie wyniku dotyczy w takim samym stopniu wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej – zmienił on notowania z –28,4 w lutym do –29,0 w obecnym miesiącu. Obserwacja w dłuższym okresie czasu wskazuje przy tym na utrzymujący się wzrost, z różnicą 15,9 pkt. procentowego w skali roku (wartość wskaźnika w marcu 2004 r. wyniosła –44,9), oraz 1,4 pkt. procentowego, jeśli odniesiemy się do wyników z ostatnich dwóch kwartałów (–29,6 w IV kwartale 2004 r. i –28,2 w I kwartale bieżącego roku).

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w marcu 2005 roku

Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) poprawiła się w marcu 2005 r. o 2,9 pkt. procentowego względem poprzedniego miesiąca, a wynik –27,9 jest zbliżony do notowań z grudnia 2004 r. W stosunku do marca ubiegłego roku wartość omawianego wskaźnika kształtuje się korzystniej (przy różnicy 8,4 pkt. procentowego), jak również wynik z I kw. 2005 r. jest lepszy o 1,4 pkt. procentowego od wyniku osiągniętego w poprzednim kwartale.


Wskaźnik oceny oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach), utrzymujący się w ostatnim czasie na dość wysokim poziomie, wykazał w marcu dalszy wzrost do –12,6, a więc o 0,8 pkt. procentowego względem lutego oraz o 16,3 pkt. procentowego w relacji do wyniku sprzed roku. Poprawa ta znalazła odzwierciedlenie również w skali kwartalnej (IV kw. 2004 r. – I kw. 2005 r.), osiągając wartość 2,7 pkt. procentowego.

W marcu wyraźnemu pogorszeniu uległo saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Obecny poziom –44,1 jest niższy o 3,5 pkt. procentowego od wyniku z lutego, utrzymuje jednak korzystną różnicę w wysokości 14,9 pkt. procentowego w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Omawiany wskaźnik wyniósł w mijającym kwartale –41,7, notując wzrost o 1,4 pkt. procentowego w stosunku do wyniku z IV kwartału 2004 r.

Pogorszyło się także nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen osiągnął wartość –21,2, tj. o 4,2 pkt. procentowego niższą od wyniku z ubiegłego miesiąca. Nie wpłynęło to jednak na relację względem marca 2004 r. – bardzo duży dystans pomiędzy obecnym i zeszłorocznym notowaniem utrzymał się i wynosi obecnie 22,4 pkt. procentowego. Także w skali kwartalnej zaobserwowano poprawę (o 3,1 pkt. procentowego).

Nieco lepszy jest nastrój konsumentów w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Wskaźnik ten zwiększył się względem lutego o 1,0 pkt procentowy i wynosi –19,4. Porównanie z wynikami sprzed roku wykazuje wzrost w stosunku do analogicznego miesiąca o 1,5 pkt. procentowego, zaś notowania kwartalne poprawiły się o 3,9 pkt. procentowego.

Znaczące pogorszenie opinii konsumentów w przypadku obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia, odnotowane w lutym, pogłębiło się również w obecnym miesiącu – wartość wskaźnika wzrosła o 0,9 pkt. procentowego i wynosi 28,4. Notowania z dwóch ostatnich kwartałów także odzwierciedlają ten stan, rosnąc od poziomu 23,6 (w IV kwartale 2004 r.) do 25,8 (w obecnym kwartale), a więc o 2,2 pkt. procentowego. Utrzymuje się natomiast relatywnie wysoka, korzystna różnica (15,9 pkt. procentowego) w porównaniu do danych sprzed roku (marzec 2004), kiedy wskaźnik ten przyjął wartość 44,3.

Śledząc zmiany przewidywań konsumentów, w zakresie oceny możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy, należy podkreślić że dotychczasowy, dość ustabilizowany, korzystny przebieg potwierdził się także w marcu. Wartość wskaźnika ocen wzrosła do –53,4, a więc o 1,7 pkt. procentowego względem poprzedniego miesiąca. Dobre notowania wartości tego współczynnika są widoczne zarówno w kontekście danych z marca 2004 r. (poprawa rzędu 8,8 pkt. procentowego), jak i w skali kwartalnej (wynik zamykający I kwartał 2005 r. jest o 1,8 pkt. procentowego wyższy od odnotowanego w IV kwartale ubiegłego roku).

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: