eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka V 2005

Koniunktura konsumencka V 2005

2005-06-06 00:01

Obserwowana od maja 2004 r. poprawa nastrojów w obszarze wskaźników ufności konsumenckiej uległa nieznacznemu zahamowaniu w maju 2005 r. - podał Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka III 2005

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej w maju 2005 r. wyniósł –22,3 i w zasadzie ukształtował się na poziomie z poprzedniego miesiąca (-22,2). Biorąc pod uwagę wartość odnotowaną przed rokiem – w maju 2004 r. – bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wykazuje jednak korzystny wzrost, zamykający się różnicą 8,9 pkt. procentowego. Zahamowanie w maju 2005 r. dalszego wzrostu tego wskaźnika potwierdza już wcześniej obserwowaną słabnąca dynamikę wzrostu skłonności do konsumpcji indywidulanej. Pomimo jednak nie wystąpienia w maju poprawy, wyniki badania z kwietnia i maja wskazują, że w II kwartale wskaźnik ufności konsumenckiej może być lepszy niż w I kwartale.

Wprawdzie nie zaobserwowano zasadniczej zmiany w poziomie wskaźnika bieżącego, jednakże można uznać, że nastąpiła nieznaczna poprawa wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, który zmienił notowania z –27,3 w kwietniu do –27,0 w obecnym miesiącu. Obserwacja w dłuższym okresie czasu wskazuje przy tym na utrzymujący się wzrost, z różnicą 7,3 pkt. procentowego w skali roku (wartość wskaźnika w maju 2004 r. wyniosła –34,3). Wartości wskaźników z kwietnia i maja wskazują więc, że również wyprzedzający wskażnik ufności konsumenckiej w II kwartale może być lepszy niż w I kwartale.


Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w maju 2005 roku

W maju 2005 r. pogorszyły się oceny zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy). W relacji do kwietnia analizowany wskaźnik zmniejszył się o 1,0 pkt. procentowy i wyniósł –27,9, jednakże w stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku wartość omawianego wskaźnika kształtuje się korzystnie: różnica wynnosi 3,6 pkt. procentowego.

Wskaźnik oceny oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach), utrzymujący się w ostatnich miesiącach na dość wysokim poziomie i nie wykazujący zmian w poprzednich dwóch miesiącach (-12,6), w maju 2005 r. ponownie poprawił się osiągając rekordowo wysoki poziom –11,1. Wartość wskaźnika z maja 2005 r. oznacza jednocześnie poprawę o 13,3 pkt. procentowego w relacji do wyniku z maja poprzedniego roku. Ponadto wskaźnik z maja 2005 r. osiągnął poziom przeciętnego rocznego wskaźnika z 1997 r., w którym zanotowano bardzo wysoki poziom oczekiwań konsumentów odnośnie poprawy własnej sytuacji finansowej.

W maja 2005 r., w stosunku do kwietnia, nieznacznemu pogorszeniu uległy oceny zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Obecnie notowany poziom (–37,4) jest niższy niż w kwietniu (36,9) o 0,5 pkt. procentowego, jednakże w dalszym ciągu kształtuje się wyżej niż w I kwartale 2005 r., a jednocześnie w porównaniu do maja 2004 r. dzieli korzystny dystans wynoszący 9,8 pkt. procentowego.

Zanotowano natomiast pozytywne zmiany w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju: wskaźnik ocen w maju 2005 r. ponownie zwiększył się i osiągnął wartość –17,1, tj. o 0,4 pkt. procentowego wyższą od wyniku z kwietnia (–17,5). W porównaniu do maja 2004 r. dystans pomiędzy obecnym i zeszłorocznym notowaniem wynosi 11,8 pkt. procentowego.

W maju 2005 r. nie zanotowano dalszego poprawiania się nastrojów konsumenckich w zakresie obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów: wskaźnik ocen w tym zakresie zmniejszył się względem kwietnia o 1,2 pkt procentowego i wyniósł –18,2. Zanotowany w maju poziom wskaźnika kształtuje się jednak wyżej niż w I kwartale (-19,5), a także w porównaniu z poziomem obserwowanym w maju 2004 r. (różnica 5,7 pkt. procentowego).

W maju 2005 r., po znacznej poprawie w kwietniu, zanotowano pogorszenie opinii konsumentów w zakresie obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia. Odnotowany obecnie wskaźnik wyniósł 26,1 i był wyższy niż w kwietniu o 1,3 pkt. procentowego oraz o 3,4 pkt. procentowego w stosunku do maja 2004 r.

Śledząc zmiany przewidywań konsumentów w zakresie oceny możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy, należy podkreślić, że dotychczasowy korzystny przebieg, nieznacznie tylko wstrzymany w kwietniu, ponownie poprawił się w maju 2005 r. Wartość tego wskaźnika wyniosła –53,1 (wzrost o 0,6 pkt. procentowego) i była wyższa nie tylko w stosunku do przeciętnego poziomu z I kwartału obecnego roku, ale także w stosunku do wyniku zaobserwowanego przed rokiem (poprawa rzędu 7,4 pkt. procentowego).

Z przedstawionych tendencji koniunktury konsumenckiej wynika, że w maju 2005 r. wyraźną poprawę zanotowano tylko w zakresie oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych i sytuacji gospodarczej kraju oraz możliwości oszczędzenia pieniędzy. Natomiast oceny w zakresie zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych i sytuacji gospodarczej kraju, a także w zakresie oceny obecnego dokonywania ważnych zakupów dla potrzeb gospodarstw domowych i oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia uległy pogorszeniu. Analizowane wskaźniki, z wyjątkiem wskaźnika obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia, były jednak korzystne nie tylko w porównaniu do sytuacji, która miała miejsce 12 miesięcy temu, ale także w porównaniu do stycznia 2005 r.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: