eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka II 2005

Koniunktura konsumencka II 2005

2005-03-01 00:01

Poprawa nastrojów w obszarze wskaźników ufności konsumenckiej, obserwowana od maja 2004 r. i utrzymująca się jeszcze w styczniu 2005 r., uległa w lutym pewnemu pogorszeniu, ale utrzymała się na poziomie wyższym niż w IV kwartale - poinformował Główny Urząd Statystyczny. Zawieszenie wspomnianej tendencji ma charakter niejednolity i w większej mierze dotyczy wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IX 2005

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wyniósł w obecnym miesiącu –24,4, notując nieznaczny spadek (o 0,4 pkt. procentowego) w stosunku do stycznia. W dłuższym horyzoncie czasowym tak małe wahanie nie mogło mieć wpływu na jego przebieg, toteż relacja do wyniku z lutego 2004 r. pozostaje nadal korzystna, wyrażając się wzrostem o 11,6 pkt. procentowego.

W odniesieniu do wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej trzeba stwierdzić bardziej zdecydowane pogorszenie notowań – osiągnął poziom –28,4, a więc o 1,2 pkt. procentowego mniej niż w poprzednim miesiącu. Obserwacja w dłuższym okresie czasu (wartość wskaźnika w lutym 2004 roku wyniosła –42,4) wskazuje jednak na utrzymanie dystansu, z różnicą wynoszącą 14,0 pkt. procentowego.

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w lutym 2005 roku

Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) uległa w lutym 2005 r. wyraźnemu pogorszeniu (o 2,5 pkt. procentowego) w stosunku do stycznia, wynosząc –30,8. Jednak na tle wyniku z lutego 2004 r. wartość omawianego wskaźnika kształtuje się korzystniej, przy znaczącej różnicy 5,7 pkt. procentowego.

Wskaźnik odwołujący się do oceny oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach) wykazał w ostatnim czasie kolejny wzrost, do poziomu –13,4. Poprawił zatem notowania o 1,3 pkt. procentowego względem stycznia oraz o 11,3 pkt. procentowego w relacji do wyniku sprzed roku.

W lutym nie zaobserwowano istotnych wahań wskaźnika ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Ukształtował się on na poziomie –40,6, utrzymując różnicę w wysokości 15,2 pkt. procentowego w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku.

Dalszy wzrost optymizmu, charakteryzuje nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen osiągnął wartość –17,0, poprawiając styczniowe notowania o 1,1 pkt. procentowego. Zwiększyła się także, o 23,2 pkt. procentowego, i tak już bardzo duża różnica pomiędzy obecnym i zeszłorocznym poziomem – w lutym 2004 r. opisywany wskaźnik przyjął wartość –40,2.

Znaczna poprawa nastrojów w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów, jaka miała miejsce w styczniu, nie znalazła kontynuacji w bieżącym miesiącu. Wskaźnik ocen zmniejszył się o 1,7 pkt. procentowego i wynosi –20,4. Porównanie z wynikami sprzed roku, kiedy ulegał w skali miesięcznej widocznym wahaniom, wykazuje wzrost w stosunku do analogicznego miesiąca o 2,3 pkt. procentowego.

Najbardziej znaczące w bieżącym miesiącu pogorszenie opinii konsumentów odnotowano w przypadku obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia. Wystąpił wzrost wartości wskaźnika o 6,0 pkt. procentowych względem stycznia, do poziomu 27,5. Jest to najwyższy wynik od maja 2004 r. Utrzymuje się natomiast relatywnie wysoka, korzystna różnica (16,8 pkt. procentowego) w porównaniu do danych sprzed roku.

Śledząc zmiany przewidywań konsumentów, w zakresie oceny możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy, należy podkreślić że dotychczasowy, dość ustabilizowany, korzystny przebieg także w obecnym miesiącu nie uległ większemu zakłóceniu. Wartość wskaźnika ocen obniżyła się do –55,1, a zatem spadek zamknął się wielkością 1,1 pkt. procentowego względem poprzedniego miesiąca. Nadal należy więc mówić o dobrych notowaniach wartości tego współczynnika, szczególnie że w kontekście danych z lutego 2004 roku stwierdzono poprawę rzędu 4,5 pkt. procentowego.

Z przedstawionych informacji wynika jednoznacznie, że pomimo zniżkujących w bieżącym miesiącu wartości części wskaźników koniunktury konsumenckiej, w głównej mierze wskaźnika obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia, w dalszym ciągu mamy do czynienia ze stosunkowo trwałą, jeśli patrzeć z perspektywy roku i kwartału, poprawą nastrojów konsumenckich.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: