eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka IX 2005

Koniunktura konsumencka IX 2005

2005-10-01 12:33

We wrześniu 2005 r. poziom nastrojów społecznych w obszarze wskaźników ufności nie uległ znaczącym zmianom - podał Główny Urząd Statystyczny. Zarówno w perspektywie miesięcznej, jak i kwartalnej, wahania nie przekroczyły 0,6 pkt. procentowego.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VIII 2005

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej obniżył się o 0,6 pkt. procentowego – do poziomu –22,4. Obserwacja w dłuższym okresie czasu wskazuje natomiast poprawę: o 0,5 pkt. procentowego porównując ostatnie dwa kwartały oraz o 6,5 pkt. procentowego w relacji do września 2004 r.

Wartość wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej przyjęła w bieżącym miesiącu poziom –28,0 i była wyższa niż w sierpniu o 0,4 pkt. procentowego oraz o 3,3 pkt. procentowego w stosunku do analogicznego miesiąca 2004 r. Wyniki z II i III kwartału obrazują mniej korzystny przebieg, ze spadkiem w wysokości 0,6 pkt. procentowego.

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej we wrześniu 2005 roku

Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) przyjęła we wrześniu poziom –27,7, a więc pogorszyła się o 1,4 pkt. procentowego. W stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku wartość ta kształtuje się w dalszym ciągu korzystnie, przy różnicy 4,4 pkt. procentowego. Porównanie dwóch ostatnich kwartałów wykazuje niewielki wzrost o 1,0 pkt. procentowy (z –27,7 w II kwartale do –26,7 w kwartale III).

Poprawa oceny oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach), która miała miejsce w sierpniu, okazała się krótkotrwała. Wartość wskaźnika w bieżącym miesiącu powróciła do stanu z lipca br. i wynosi –13,7 (spadek o 3,1 pkt. procentowego względem sierpnia). Jednocześnie jest to wynik o 5,4 pkt. procentowego korzystniejszy niż przed rokiem. W obecnym kwartale odnotowano spadek o 0,7 pkt. procentowego (z –12,0 w kwartale II do –12,7).

We wrześniu saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) nie uległo większym zmianom. Obecny wynik –40,2 jest niższy o 0,6 pkt. procentowego od odnotowanego w sierpniu, utrzymuje jednak korzystną różnicę 4,3 pkt. procentowego w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Dodajmy, że omawiany wskaźnik wyniósł w mijającym kwartale –39,8, pozostając na poziomie zbliżonym do wyniku z II kwartału 2005 r.

Poprawiło się nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen osiągnął wartość –16,4, tj. o 2,4 pkt. procentowego wyższą od wyniku z ubiegłego miesiąca. Tym samym dystans pomiędzy obecnym i zeszłorocznym notowaniem utrzymał się i wynosi 7,0 pkt. procentowych. W dwóch ostatnich kwartałach nie odnotowano żadnych zmian.

Nieco gorszy nastrój charakteryzuje konsumentów w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Wskaźnik zmalał względem sierpnia o 0,7 pkt procentowego i wynosi –14,3. Jednakże porównanie z wynikami sprzed roku wykazuje wzrost w stosunku do analogicznego miesiąca o 11,3 pkt. procentowego, zaś notowania kwartalne poprawiły się o 2,2 pkt. procentowego.

We wrześniu, podobnie jak w lipcu i sierpniu, pesymizm konsumentów w przypadku obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia zmalał nieznacznie. Wartość wskaźnika obniżyła się o 2,0 pkt. procentowe i wynosi obecnie 25,9. Jednocześnie obserwacja dwóch ostatnich kwartałów wykazała niewielkie pogłębienie obaw – notowania wzrosły od poziomu 27,1 w II kwartale do 27,7 w kwartale obecnym. Widoczne jest również pogorszenie wyniku w skali roku, o 1,3 pkt. procentowego w porównaniu z wrześniem 2004 r., kiedy wskaźnik przyjął wartość 24,6.

Przewidywania konsumentów w zakresie oceny możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy, we wrześniu niewiele się zmieniły. Wartość wskaźnika ocen wynosi obecnie –55,5 i jest wyższa o 1,9 pkt. procentowego od obserwowanej przed rokiem. Nieco gorsze notowania są natomiast widoczne w skali kwartalnej: wynik zamykający III kwartał 2005 r. jest o 0,9 pkt. procentowego niższy od odnotowanego w II kwartale.

Przedstawione powyżej obserwacje wartości wskaźników koniunktury konsumenckiej pozwalają stwierdzić, że we wrześniu 2005 r. nastroje społeczne poprawiły się w sposób istotny (względem ubiegłego miesiąca) jedynie w przypadku oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju oraz obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia. Pozostałe salda ocen nie wykazały znaczących wahań, za wyjątkiem obydwu miar oceny oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych, których wyniki pogorszyły się najbardziej zauważalnie.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Samochody używane VIII 2005

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: