Koniunktura konsumencka VI 2005
2005-07-01 00:07
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka V 2005
Wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od 100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wyniósł w czerwcu 2005 r. –24,6, a więc spadek w stosunku do poprzedniego miesiąca wyraża się wielkością 2,3 pkt. procentowego. Nastąpiło też bardziej zdecydowane pogorszenie notowań wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej: z –27,0 w maju do –30,6 w obecnym miesiącu.W czerwcu wyraźnemu pogorszeniu uległo saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Obecny poziom –44,5 jest niższy o 7,1 pkt. procentowego od wyniku z maja, utrzymuje jednak korzystną różnicę w wysokości 6,5 pkt. procentowego w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Pogorszyło się także nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen osiągnął wartość –21,5, tj. o 4,4 pkt. procentowego niższą od wyniku z ubiegłego miesiąca.
Nieco lepszy jest nastrój konsumentów w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Wskaźnik ten zwiększył się względem maja o 1,4 pkt procentowego i wynosi –16,8; tak wysokiego poziomu nie obserwowano od 1998 r. Porównanie z wynikami sprzed roku wykazuje wzrost w stosunku do analogicznego miesiąca o 9,8 pkt. procentowego, zaś notowania kwartalne poprawiły się o 2,2 pkt. procentowego.
Rosnący w maju pesymizm konsumentów w przypadku obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia, pogłębił się również w obecnym miesiącu – wartość wskaźnika wzrosła o 4,4 pkt. procentowego i wynosi 30,5. Notowania z dwóch ostatnich kwartałów także odzwierciedlają ten stan (wzrost od poziomu 25,8 w I kwartale do 27,1 w obecnym kwartale). Widoczne jest również znaczące pogorszenie wyniku (o 6,7 pkt. procentowego) w porównaniu do danych sprzed roku (czerwiec 2004 r.), kiedy wskaźnik ten przyjął wartość 23,8.
Przewidywania konsumentów w zakresie oceny możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy, także zmieniły się na niekorzyść. Wartość wskaźnika ocen spadła do –57,8, a więc o 4,7 pkt. procentowego względem poprzedniego miesiąca, powracając tym samym do poziomu sprzed roku (w czerwcu 2004 r. wynosiła –57,9). Gorsze notowania są widoczne również w skali kwartalnej: wynik zamykający II kwartał 2005 roku jest o 0,7 pkt. procentowego niższy od odnotowanego w I kwartale. Opisane wyżej tendencje koniunktury konsumenckiej wskazują, że w czerwcu 2005 r. poprawę zanotowano tylko w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów.
oprac. : Stefan Czerniecki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Koniunktura konsumencka VIII 2005
-
Koniunktura konsumencka VII 2005
-
Koniunktura konsumencka III 2005
-
Koniunktura konsumencka II 2005
-
Jakie nastroje konsumentów w kwietniu 2024?
-
Nastroje konsumentów w marcu 2024 nieco lepsze
-
Nastroje konsumentów bez zmian w lutym 2024
-
Nastroje konsumentów lepsze w styczniu 2024
-
Nastroje konsumentów w grudniu 2023 pogorszyły się