eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka VIII 2005

Koniunktura konsumencka VIII 2005

2005-09-02 02:02

Poziom nastrojów społecznych w obszarze wskaźników ufności konsumenckiej w sierpniu 2005 r. nieznacznie się poprawił - podał Główny Urząd Statystyczny. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł o 1,8 pkt. procentowego do poziomu -21,8. Oznacza to jednocześnie poprawę o 9,2 pkt. procentowego w relacji do sierpnia 2004 r.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VII 2005

Wartość wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej przyjęła w sierpniu br. poziom –28,4 i była wyższa niż w lipcu o 1,8 pkt. procentowego, a w stosunku do sierpnia 2004 r. poprawiła się o 4,7 pkt. procentowego.

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w sierpniu 2005 roku

Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) nie uległa w sierpniu większym wahaniom i wynosi –26,3. W stosunku do analogicznego miesiąca ubiegłego roku wartość ta kształtuje się w dalszym ciągu korzystnie, przy różnicy 7,5 pkt. procentowego.

Wskaźnik oceny oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach), który w czerwcu i lipcu wykazywał pogorszenie notowań, w sierpniu uległ wyraźnej poprawie (o 3,1 pkt. procentowego względem lipca), przyjmując wartość –10,6 i był korzystniejszy niż przed rokiem o 9,6 pkt. procentowego.

Saldo ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) nie uległo w sierpniu zmianie i tak jak w poprzednim miesiącu wynosi –39,6, utrzymując korzystną różnicę w wysokości 9,6 pkt. procentowego w porównaniu do analogicznego miesiąca 2004 roku.

W sierpniu nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju nieznacznie się poprawiło. Wskaźnik ocen osiągnął wartość –18,8, tj. o 2,0 pkt. procentowego wyższą od wyniku z ubiegłego miesiąca. Dystans pomiędzy obecnym i zeszłorocznym notowaniem utrzymał się i wynosi 7,6 pkt. procentowego.

Poprawę zaobserwowano także w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Wartość wskaźnika osiągnęła poziom –13,6 (nie notowany po 1997 roku), a więc o 3,8 pkt. procentowego wyższy niż w lipcu. Porównanie z wynikami sprzed roku wykazuje wzrost o 11,7 pkt. procentowego.

W sierpniu, podobnie jak w lipcu, pesymizm konsumentów w przypadku obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia zmalał nieznacznie. Wartość wskaźnika obniżyła się o 1,5 pkt. procentowego i wynosi 27,9, co oznacza pogorszenie o 2,7 pkt. procentowego w porównaniu do danych sprzed roku.

Przewidywania konsumentów w zakresie oceny możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy w sierpniu niewiele się zmieniły. Wartość wskaźnika ocen wynosi obecnie –55,8 i jest wyższa o 4,3 pkt. procentowego od obserwowanej przed rokiem.

Przedstawione powyżej obserwacje wartości wskaźników koniunktury konsumenckiej wskazują, że odnotowany w sierpniu 2005 r. wzrost optymizmu, charakteryzujący nastroje społeczne dotyczył w szczególności oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz oceny oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach), w nieco mniejszym zaś stopniu oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju i obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: