eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Zainwestuj w e-marketing

Zainwestuj w e-marketing

2011-08-18 12:23

Marketing to nieodłączny element sprzedaży produktów. Do niedawna bazował jeszcze na tradycyjnych formach przekazu, dziś wszelkie kampanie offline są uzupełniane o te online. Wciąż jednak dla wielu firm marketing internetowy to hasło znane tylko z teorii, zazwyczaj kojarzone z posiadaniem strony internetowej lub bloga. Niestety jeśli wraz z umieszczeniem w sieci dokumentu w HTMLu nie idą żadne inne działania marketingowe, strona tonie w zalewie internetowych informacji. Inwestycje w know-how z zakresu e-marketingu to gwarancja, że firma obrała dobry kurs.

Przeczytaj także: E-marketing: komunikacja online z małym budżetem

Firmy wciąż nie mają świadomości po co buduje się stronę internetową

Do niedawna by zapewnić sobie efektywne relacje biznesowe wystarczyły wizytówki. Wizytówką z czasem zaczęły stawać się witryny korporacyjne firm. W dobie WEB 2.0 służą już jako aktywny kanał komunikacji z klientami, partnerami biznesowymi i kontrahentami. W cyberprzestrzeni nawet najmniejsza firma, może być postrzegana jako firma o wysokim prestiżu, jeśli tylko posiada dopracowaną stronę internetową. Niestety niska świadomość marketingu internetowego jest dziś ogromnym problemem wielu polskich firm, zwłaszcza z sektora MSP, uniemożliwiającym zdobycie rynkowej przewagi konkurencyjnej. I to nawet w sytuacji, kiedy oferowane przez nie usługi i produkty znacznie przewyższają te konkurencji. Jak pokazują badania przeprowadzone przez TNS OBOP na zlecenie marki 1&1 zajmującej się hostingiem stron internetowych, wciąż duża część polskich małych i średnich firm nie uświadamia sobie korzyści z założenia strony internetowej, tym bardziej - z marketingu internetowego. Nie dziwi więc raport HBI Polska „Rzeczpospolita Internetowa w 2011 roku”, a ten jest zatrważający. Dlaczego? Bo blisko 60% jednoosobowych firm nie posiada strony internetowej, ani nawet najprostszej wizytówki w sieci. Przedsiębiorcy wcale też nie obawiają się, że brak strony internetowej może wiązać się z utratą potencjalnych klientów. Aż 8 na 10 z nich udzieliło w sondażu TNS OBOP takiej właśnie odpowiedzi. Wyniki te są alarmujące, bo dziś zanim klient odwiedzi firmę najpierw sprawdza w sieci co ta ma mu do zaoferowania, porównuje ceny, sprawdza opinie na jej temat – mówi Artur Maciorowski, specjalista z dziedziny marketingu internetowego, od kilkunastu lat prowadzący projekty doradcze w zakresie e-marketingu dla firm, obecnie trener Q Akademii.

Google uchronił nas przed powodzią informacyjną

Posiadanie strony internetowej to zaledwie góra lodowa w oceanie możliwości, jakie stwarza nam Internet. Jeszcze kilka lat temu mówiło się: Albo jesteś w sieci, albo cię w ogóle nie ma, dziś w erze Google mówi się: Albo jesteś w sieci w pierwszej 10 albo nie istniejesz wcale. I wiele biznesów – tak stacjonarnych, jak i internetowych ukryta jest w pajęczynie danych. Odnaleźć je można po adresie strony, a tych przybywa – wcale nie z dnia na dzień, dziś to już kwestia minut. Przed informacyjną powodzią uchronił nas wynalazek programów robotów – między innymi wyszukiwarki Google. W dobie Google mówi się też, że przekaz nie trafia do przypadkowych odbiorców, bo internauta wie czego szuka w sieci. I w tym tkwi cały sekret marketingu internetowego – chodzi o to, by internaucie dostarczyć potrzebne mu informacje i je odpowiednio wyeksponować. Wiedza o tym, czego klient może chcieć się dowiedzieć o danym produkcie tkwi wewnątrz firmy – w osobach handlowców, dyrektorów zarządzających. Wiedzę o tym, jak te informacje wyeksponować powinien mieć dział marketingu firmy – mówi Marcin Gieracz, CEO&Strategic Director w agencjach Rubikom Strategy Consultants oraz Movedo Lifestyle Communication.

Bardzo często jednak stanowiska w tym dziale powierzane są asystentom prezesa i handlowcom, którzy nie są i nie muszą także być wybitnymi znawcami Internetu, a wszelkie inwestycje w działania e-marketingowe traktują jako dodatkowe, zbędne koszty, na których skupiać się nie warto, bo wszak ważniejszy jest produkt. Jeśli marketerzy są skłonni twierdzić, że nie warto zawracać sobie głowy marketingiem internetowym, to po co w ogóle tworzyć serwis internetowy firmy? – Już dziś zrezygnujmy z niego – firma będzie miała mniej zmartwień i mniej klientów… Tylko działania z zakresu marketingu internetowego zwiększają szanse trafiania na naszą stronę. Niestety, Internet potrafi być trudnym narzędziem, co wynika głównie z jego permanentnego rozwoju. Pracownik odpowiedzialny za marketing w firmie nie zawsze ma czas, by na bieżąco śledzić aktualne trendy i zgłębiać tajniki potencjalnych możliwości sieci. Stąd popularność różnego rodzaju szkoleń z dziedziny e-marketingu. Dziś jeśli będziemy stawiać tylko na konwencjonalne podejście do sprzedaży – przegramy, bo na rynku, zwłaszcza MSP, firm oferujących te same usługi, jest cała masa. Także wszelkie projekty innowacyjne nie mają szansy trafić do ogólnej świadomości bez inwestycji w e-marketing.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: