eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Relacje inwestorskie w dobie Internetu

Relacje inwestorskie w dobie Internetu

2011-08-19 11:30

Bez wątpienia współczesna światowa gospodarka nie mogłaby sprawnie funkcjonować bez rozwiniętego rynku kapitałowego. Jednocześnie rynek ten nie mógłby spełniać swoich funkcji bez odpowiedniej komunikacji pomiędzy uczestniczącymi w nim podmiotami. W dobie powszechnego korzystania z Internetu zakres możliwości komunikacyjnych znacznie się rozszerzył. Które z narzędzi wybrać?

Przeczytaj także: Relacje inwestorskie: jak skutecznie robią to firmy?

Relacje inwestorskie skupiają się na takim kształtowaniu wizerunku emitenta, by akcjonariusze zobaczyli w nim program korzyści. Dzięki temu te działania budują więzi z akcjonariuszami oparte na rzetelnych, dostosowanych do oczekiwań rynku kapitałowego informacjach. Nadrzędną cechą relacji inwestorskich jest jednak dialog pomiędzy spółką a konkretnymi podmiotami rynku giełdowego. Można zatem powiedzieć, że relacje inwestorskie zdają swój egzamin w momencie, gdy komunikacja między spółką a inwestorami wpisuje się w kształtowaną w firmie strategię komunikowania się. Relacje inwestorskie spełniają coraz ważniejszą funkcję w spółkach, co jest poniekąd logiczną konsekwencją wzrostu znaczenia przekazywanej przez przedsiębiorstwo informacji.

Relacje inwestorskie prowadzone są przez spółki nie tylko ze względów komunikacyjnych, lecz także by wzmocnić wizerunek firmy, czy pozyskać nowych klientów. Pracownicy działów marketingu i/lub relacji inwestorskich decydują się sprostać temu wyzwaniu poprzez różne narzędzia i techniki. Na polskim rynku możemy już od jakiegoś czasu zaobserwować różnorodność sposobów komunikacji. Informacje dotyczące spółki czy branży przekazywane są na konferencjach, czatach, video- i telekonferencjach, w podcastach, na blogach czy forach eksperckich. Spółki starają się doprowadzić do modelu dwustronnej komunikacji. Nieśmiało spółki rozpoczynają działania w ramach marketingu social media.

Social media w relacjach inwestorskich

Od pewnego czasu można usłyszeć, że do komunikacji marketingowej najlepiej służą media społecznościowe. W Polsce media te są stosunkowo młodym narzędziem, w dodatku bardzo dynamicznie zmieniającym się. Na rynku jest niewiele osób, które zajmują się mediami społecznościowymi zawodowo. Niewiele jest również osób, które korzystają aktywnie z elektronicznych kanałów komunikacji. Do największych graczy należą Facebook (portal społecznościowy), Twitter (mikroblogi), YouTube (video) oraz WorldPress (blogi).

Social media to Facebook?

Facebook jest najpopularniejszym portalem społecznościowym. Zrobić fanpage spółki wydaje się być proste – założyć i prowadzić. Tylko jak to robić dobrze, jeśli samemu się z niego nie korzysta? Czy to jest odpowiedni kanał do komunikacji? Czy jest obrana strategia Spółki w kontaktach przez SM? Kto będzie odpowiedzialny za fanpage? Jakie treści będą się na nim pojawiać? Jakie mamy założenia? Jaki budżet (i czy budżet w ogóle)? Na te i wiele innych pytań trzeba odpowiedzieć przed przystąpieniem do działania. Najważniejszym wydaje się być jednak to czy wybrany kanał komunikacji jest najodpowiedniejszy. Mówi się, że na Facebook’u są wszyscy, jednak Facebook to nie cały świat. Może warto rozważyć portale działające na podobnej zasadzie co Facebook, jednak dotyczące wyłącznie rynku kapitałowego?

Porozmawiajmy na forum

Social media to również działania na forach. Tych poświęconych rynkowi kapitałowemu jest kilka (StockWatch, Bankier, Parkiet, PulsBiznesu). Warto na nich założyć swoje oficjalne konto i komunikować to co się dzieje w spółce, wyjaśniać wątpliwości i co najważniejsze odpowiadać na bieżąco na pytania inwestorów, które pojawią się w nawiązaniu do działalności spółki. Nie ma lepszych wiadomości, niż te z pierwszej ręki. Jest to też doskonały sposób, aby na bieżąco śledzić nastroje inwestorów, dzięki czemu można od razu wyłapać negatywne emocje inwestorów oraz to co dzieje się na rynku. Dzięki temu spółka może zawczasu przygotować się i/lub przewidzieć sytuacje kryzysowe.
Przeczytaj także: Relacje inwestorskie spółki Relacje inwestorskie spółki

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: