eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Relacje inwestorskie w dobie Internetu

Relacje inwestorskie w dobie Internetu

2011-08-19 11:30

Przeczytaj także: Relacje inwestorskie: jak skutecznie robią to firmy?


Wideo on-line

Coraz częściej suche informacje prasowe są zastępowane lub urozmaicane przez filmiki video, w których zarządzający komentują obecną sytuację spółki. Jest to o tyle ciekawe, że każdy widzi jak dana osoba wygląda, jak się wypowiada, jaki ma pogląd na daną sprawę. Komentarz Prezesa Zarządu, lub innego przedstawiciela spółki stawia inwestora w sytuacji face-to-face z zarządzającym. Korzyścią może być również pocięcie filmików na krótkie 2-3 minutowe wypowiedzi, które odpowiednio zatytułowane pozwolą inwestorom na szybkie odszukanie interesującego ich tematu.

Zanim jednak porwie się spółka z motyką na filmiki on-line, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań: kto będzie w nich występował? Czy osoba ta będzie dyspozycyjna, nie będzie się stresowała przed kamerą, czy potrafi wypowiadać się prostym, zrozumiałym dla wszystkich językiem? Czy mamy montażystę, który tak poskłada filmik, że będzie on ciekawy? Gdzie będzie on transmitowany on-line? Na jakich kanałach?

Poblogujmy

Strony www spółek mają zazwyczaj charakter informacyjny. Nie ma tam miejsca na komentarze, uwagi, własne artykuły. Ciężko ciekawe informacje „wrzucić” np. na portal społecznościowy, który ma ograniczoną liczbę znaków. Bez problemu jednak wszystkie dłuższe wypowiedzi, filmiki, wykresy, prezentacje możemy umieścić na blogu korporacyjnym, który prowadzony przez spółkę stoi z boku spółki. Blog buduje equity story firmy. Dodatkowo na bloga można zamieszczać nie tylko własne artykuły, wypowiedzi zarządu, lecz można publikować komentarze do np. statystyk z branży.

Dziennik sieciowy można prowadzić o tematyce korporacyjnej lub/i inwestorskiej. Wszystko zależy od założeń. Przed startem bloga warto zastanowić się kto będzie za niego odpowiadał? Czy będzie to jedna osoba, czy kilka? Jaki będzie styl informacji publikowanych w sieci, czy będzie to styl formalny, czy luźniejszy? Czy będzie dominować tematyka korporacyjna, czy inwestorska, a może występować będą obie? Jaka będzie częstotliwość wpisów? Czy przeznaczamy na bloga budżet (np. na grafikę, profesjonalne zdjęcia)? Jak zamierzamy budować relację z innymi blogerami i inwestorami?

Warto pamiętać, iż w przypadku blogów i mikroblogów może dojść do takiej sytuacji, że najpierw pojawią się obserwatorzy, którzy będą śledzili nasze wpisy oraz komentarze innych przez kilka dni, może nawet tygodni zanim włączą się w dyskusję. Świadomość ta powinna pomóc przezwyciężyć pierwszy okres w którym pisząc nie otrzymujemy żadnego feedbacku.

Inwestorzy poszukują informacji na temat spółki, w którą chcą zainwestować w wielu miejscach. Począwszy od strony GPW, czy strony www spółki, po fora dyskusyjne i blogi analityków. Zebrane informacje przetwarzają i decydują się czy warto zainwestować czy też nie. Czemu spółka miałaby nie pomóc inwestorowi i wyjść naprzeciw jego oczekiwaniom i samej dostarczać zainteresowanemu informacji? Słuchajmy gdzie o nas mówią i bądźmy tam. Zaplanujmy co chcemy przekazać inwestorom, jaką mamy politykę względem sytuacji kryzysowych, w jaki sposób chcemy do nich mówić. Dlaczego spółka sama nie miała by zdementować plotek krążących w obiegu i wyjaśnić jak jest naprawdę? Sposobów na to jest wiele. Warto (w miarę możliwości) zsynchronizować wszystkie kanały komunikacji np. w zakładce relacji inwestorskich. Niech wszystkie informacje wychodzące na zewnątrz znajdują się w jednym miejscu. Jeśli widzimy możliwość poprawy komunikacji, użycia nowego narzędzia – zróbmy to! Świat wciąż gna do przodu, powstają nowe rzeczy. Czemu nie miałaby tego zrobić spółka?

Warto jednak pamiętać, że era jednostronnych komunikatów się kończy. To nie inwestorzy powinni szukać spółki, tylko spółka ich. Powinna z nimi rozmawiać, bo od tego jest. Od mówienia, odpowiadania na pytania, rozwiewania wątpliwości. Czas na dialog. Miłych rozmów!

Agnieszka Klejne

Przeczytaj także: Relacje inwestorskie spółki Relacje inwestorskie spółki

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: