eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek reklamy w Polsce I kw. 2011 r.

Rynek reklamy w Polsce I kw. 2011 r.

2011-05-05 12:20

Przeczytaj także: Reklama telewizyjna wciąż na topie


Kino

fot. mat. prasowe

Odwiedzanie kina 2009 i 2010

Odwiedzanie kina 2009 i 2010

Kino jest medium konsumowanym z racji dostępności głównie przez osoby zamieszkałe na obszarach miejskich. Liczba osób deklarujących chodzenie do kina zwiększyła się o 2 p.p. w roku 2010. W I kwartale 2011 roku ten pozytywny trend nie przełożył się jednak na zwiększenie liczby inwestycji w kinie.

Pierwszy kwartał przyniósł duże zmiany na rynku reklamy kinowej. Sumaryczna liczba reklam zmalała w stosunku do 1Q 2010 roku, zaś za pozycję lidera wysunęło się Multikino z 54% udziałem liczby reklam.

III. Sektory


Pięć spośród siedmiu największych sektorów rynku reklamy odnotowało wzrosty w pierwszym kwartale 2011 roku. Największą dynamikę wykazały sektory telekomunikacji, higieny i pielęgnacji oraz farmaceutyków, rosnąc o odpowiednio 28%, 20% i 17%.

W przypadku farmaceutyków, higieny i pielęgnacji i żywności wiodącą rolę odgrywała telewizja. Handel charakteryzował się w I kwartale 2011 roku najwyższym udziałem gazet, radia i outdooru, które utworzyły odpowiednio 25%, 18% i 19% budżetów reklamodawców z tego sektora. Największy udział Internetu, podobnie jak przed rokiem, charakteryzował branże finansów (28%) oraz motoryzacji (19%).

fot. mat. prasowe

Media split w ramach poszczególnych sektorów

Media split w ramach poszczególnych sektorów

Zjawisko konsolidacji nasiliło się w czterech z siedmiu analizowanych sektorów. Udział czołowych 10 reklamodawców w wydatkach branży ogółem zwiększył się najbardziej w sektorze Żywności i napojów – rosnąc aż o 31 p.p. do poziomu 54%. Sytuacja ta była najprawdopodobniej efektem niezdefiniowania budżetów promocyjnych mniejszych reklamodawców w pierwszym kwartale roku.

W sektorze farmaceutyków wzrost liczby reklamodawców przełożył się na podwyższenie konkurencji – średnie wydatki na jeden podmiot wzrosły o 7%.

Na rynku finansów liczba reklamodawców utrzymała się na poziomie podobnym do roku ubiegłego, lecz średnie wydatki na podmiot spadły aż o 17%.

Reklamodawcy na rynku higieny i pielęgnacji istotnie zwiększyli swoje budżety, zaś sam rynek został „oczyszczony” z podmiotów mniej istotnych. Odejście z rynku najmniejszych reklamodawców (i tym samym obniżenie się liczby podmiotów o 15%) przełożyło się na wzrost średnich wydatków na podmiot aż o 41%.

fot. mat. prasowe

Liczba reklamodawców a średnie wydatki w sektorze

Liczba reklamodawców a średnie wydatki w sektorze

Motoryzacja pozostaje sektorem o największym udziale reklamodawców wykorzystujących jedno medium w komunikacji. Najczęściej wykorzystywanym środkiem dotarcia w ramach kampanii jedno-mediowych były w tym sektorze magazyny.

Reklamodawcy z sektora finansów najczęściej spośród analizowanych branż wykorzystywali szeroki dobór mediów.

W sektorach żywności, telekomunikacji i pielęgnacji najczęściej wykorzystywanym środkiem przekazu w kampaniach jednomediowych były magazyny. W sektorze finansów najczęściej wybieranym medium były gazety, zaś w handlu – radio jako medium call to action.

IV. Województwa


Najsilniej pod względem całościowego zakresu dotarcia mediów rozwinęły się w I kwartale 2011 roku województwa lubelskie i warmińsko-mazurskie, odnotowując wzrost liczby emisji radiowych reklam regionalnych, generowanych EqGRP i liczby dostępnych mediów. Na kolejnych miejscach uplasowały się województwa zachodniopomorskie, i kujawsko-pomorskie

fot. mat. prasowe

Zmiany w poziomie inwestycji oraz konsumpcji poszczególnych mediów wg województw

Zmiany w poziomie inwestycji oraz konsumpcji poszczególnych mediów wg województw

.
Najwięcej EqGRP wygenerowały województwa śląskie (7,6% całości), łódzkie (7,4%), lubelskie (7%). Najwyższy stosunek liczby wygenerowanych EqGRP do liczby ludności odnotowały województwa opolskie, lubuskie i podlaskie. Najniższy stosunek – woj. śląskie, małopolskie oraz mazowieckie.

V. Prognoza


MPG prognozuje, że w roku 2011 łączna wartość rynku reklamy netto wzrośnie o 6% w stosunku do roku poprzedniego.

Przeczytaj także: Rynek reklamy przed Euro 2012 Rynek reklamy przed Euro 2012

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: