eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek reklamy w Polsce 2011 r.

Rynek reklamy w Polsce 2011 r.

2012-04-25 11:10

Rynek reklamy w Polsce 2011 r.

Reklama © Henry Bonn - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (8)

Według szacunków domu mediowego MPG rynek reklamy w 2011 osiągnął wartość 7,78 mld złotych netto, co oznacza wzrost o 2,3% w stosunku do 2010 roku. Warto zaznaczyć, że na dynamikę rozwoju mocno wpłynął czwarty kwartał, który był o 5% gorszy niż analogiczny okres 2010 roku. W porównaniu z rokiem 2010, wydatki najbardziej wzrosły w radiu i w Internecie. Jak co roku, także w 2011 największą część inwestycji reklamowych stanowiły wydatki na telewizję.

Przeczytaj także: Rynek reklamy w Polsce I-II kw. 2011 r.

fot. Henry Bonn - Fotolia.com

Reklama

Rynek reklamy w Polsce


Najwięcej, bo 3,77 mld złotych wyniosły w minionym roku inwestycje w telewizji. Drugim najchętniej wykorzystywanym medium była prasa, w którą w tym roku zainwestowano 1,4 mld złotych. Trzecim pod względem wysokości nakładów reklamowych medium okazał się Internet, z inwestycjami 1,23 mld złotych netto. Następne w kolejności były radio (815 mln), reklama zewnętrzna (461 mln) oraz kino (92 mln zł). Większe wydatki niż w 2010 roku, w 2011 odnotowano w radio (wzrost o 25%), internecie (wzrost o 14%) oraz telewizji (wzrost 3,7%).

W 2011 liderem wydatków reklamowych był tradycyjnie sektor spożywczy, który jednak w porównaniu z ubiegłym rokiem obniżył swoje inwestycje w media (spadek o 7%). Kolejne największe sektory to Telekomunikacja (wzrost wydatków o 6%), Produkty Farmaceutyczne (wzrost o 18%), Higiena i Pielęgnacja (spadek o 3%), Handel (wzrost o 7%), Finanse (wzrost o 12%) oraz Motoryzacja (spadek o 1%).

I. Rynek ogółem


Dom mediowy MPG estymuje, że w 2011 roku całkowita wartość rynku reklamowego wyniosła 7,78 mld złotych netto. Oznacza to, że w porównaniu z rokiem 2010 roku nastąpił wzrost o 2,3%. Powodem tak niewielkiego wzrostu są w dużej mierze wyniki samego czwartego kwartału, kiedy to same wydatki na telewizję spadły o 5% , obniżając znacząco roczny wynik dla całego rynku.

W porównaniu z rokiem 2010, wydatki najbardziej wzrosły w radiu i w Internecie. Wydatki na promocję online wzrosły w porównaniu z poprzednim rokiem o 14% i sięgnęły poziomu 1,23 mld złotych netto. Wydatki na reklamę w radio wyniosły w 2011 815 mln, co stanowi kwotę o 25% wyższą niż w 2010. Tak duży wzrost inwestycji w radio jest spowodowany przede wszystkim znaczącymi podwyżkami cenników w tym medium, które miały miejsce kilkukrotnie w ciągu ubiegłego roku.

Jak co roku, także w 2011 największą część inwestycji reklamowych stanowiły wydatki na telewizję. W 2011 roku wyniosły one 3,77 mld złotych netto co jest wartością o 3,7% większą niż w 2010 roku. Wzrost nakładów na reklamę w telewizji miał miejsce przede wszystkim w pierwszym półroczu 2011 roku. W drugiej części roku inwestycje w to medium były o 5% mniejsze niż w analogicznym okresie roku 2010.

fot. mat. prasowe

Struktura wydatków rynku mediowego w 2011 roku

Jak co roku, także w 2011 największą część inwestycji reklamowych stanowiły wydatki na telewizję

Jak czytamy w raporcie, wydatki na pozostałe media spadły. Procentowo najbardziej skurczyły się inwestycje w reklamę w kinach. Spadły również wydatki netto na reklamę w prasie, zarówno w magazynach jak i w gazetach, oraz na reklamę zewnętrzną.

W przypadku reklamy prasowej w 2011 roku nakłady na promocję w magazynach wyniosły 784 mln złotych (o 12% mniej niż w 2010) zaś w gazety zainwestowano 616 mln złotych (o 8% mniej niż w 2010). Inwestycje w reklamę zewnętrzną są szacowane na 461 mln złotych, co oznacza 17% spadek w odniesieniu do roku 2010. W kino zainwestowano 92 mln, czyli o 25% mniej niż rok wcześniej. Należy jednak pamiętać o fakcie, że na estymację wartości reklamy w kinach wpływa brak monitoringu kin regionalnych, co może zaniżać ostateczną kwotę dla tego medium.

fot. mat. prasowe

Udział sektorów w wydatkach w 2011 roku

Sektorami, które wydały najwięcej były już tradycyjnie: Żywnośd, Produkty Farmaceutyczne, Telekomunikacja, Handel oraz Finanse

Sektorami, które wydały najwięcej były już tradycyjnie: Żywność, Produkty Farmaceutyczne, Telekomunikacja, Handel oraz Finanse – wydatki tych reklamodawców stanowią ponad połowę wszystkich wydatków reklamowych minionego roku.

Jak już wspomniano mniejszy od oczekiwanego wzrost rynku jest spowodowany przede wszystkim słabszymi niż przewidywano wynikami czwartego kwartału. W tym okresie inwestycje we wszystkie media poza Internetem i radiem spadły. Największy (liczbowo, nie procentowo) spadek zaobserwowano na rynku telewizyjnym, jednak także spadki w pozostałych mediach obniżyły wynik całego roku. Sam czwarty kwartał 2011 roku był gorszy o około 15% w przypadku gazet, kina i magazynów, zaś w przypadku outdooru był to spadek sięgający aż osiemnastu procent.
Przeczytaj także: Rynek reklamy przed Euro 2012 Rynek reklamy przed Euro 2012

 

1 2 3

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: