eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek reklamy w Polsce I kw. 2011 r.

Rynek reklamy w Polsce I kw. 2011 r.

2011-05-05 12:20

Przeczytaj także: Reklama telewizyjna wciąż na topie


Radio

fot. mat. prasowe

Liczba reklam radiowych wg godziny emisji

Liczba reklam radiowych wg godziny emisji

Jak podają autorzy raportu, w 2010 roku 91,9% Polaków zadeklarowało słuchanie radia, co stanowi spadek o 0,5p.p. w stosunku do roku poprzedniego. Wśród osób korzystających z radia deklarowana słuchalność ukształtowała się na nieco wyższym poziomie niż w roku poprzednim. Wzrost ten dotyczy szczególnie korzystania z medium w godzinach porannych. Dzienny czas korzystania z radia wydłużył się łącznie o 1% do średnich 2,78h dziennie w dni powszednie.

Najwięcej reklam radiowych wyemitowano w stacjach miejskich i regionalnych. Największą dynamikę wykazała reklama w stacjach krajowych, rosnąc aż o 32% w stosunku do I kwartału 2010 roku. W rankingu stacji ogólnopolskich, w I kwartale 2011 na pozycję lidera wysunęło się RMF FM, gdzie liczba emisji wzrosła o 71% w porównaniu z rokiem poprzednim. Radio Zet jako jedyne odnotowało spadek ilości reklam.

Według MPG, wzrost liczby emitowanych reklam w I kwartale 2011 rozłożył się pomiędzy wszystkie godziny dnia. Przyrosty reklam były przy tym najwyższe w godzinach porannych i przedpołudniowych, co jest zrozumiałe biorąc pod uwagę dzienną strukturę konsumpcji tego medium.

Prasa

fot. mat. prasowe

Liczba emisji reklam w magazynach wg wydawnictwa

Liczba emisji reklam w magazynach wg wydawnictwa

Raport wskazuje, że popularność prasy stale maleje. Deklarowane czytelnictwo magazynów wyniosło w 2010 roku 86,9%, czyli o 1p.p. mniej niż przed rokiem. Czytelnictwo gazet wyniosło jedynie 52,5%, czyli aż o 3p.p. mniej niż rok wcześniej.

Sprzedaż gazet maleje w szybkim tempie z powodu przenoszenia się konsumentów do Internetu. Sprzedaż magazynów wzmacnia wprowadzanie na rynek nowych tytułów.

Spadek zainteresowania prasą znalazł swoje odzwierciedlenie w wynikach popularności tego medium wśród reklamodawców. W I kwartale 2011 r. większość wydawnictw odnotowała spadek liczby reklam w porównaniu z rokiem poprzednim. W podziale na zasięg tytułu, największe spadki wystąpiły w grupie prasy regionalnej oraz miejskiej.

Internet

Z raportu wynika, że Internet pozostaje medium o najwyższym tempie rozwoju. W roku 2010 korzystanie z Internetu deklarowało 52,5% Polaków, czyli o 3p.p. więcej, niż rok wcześniej. Rok 2010 przyniósł bardzo duże wzrosty w poziomie użytkowania Internetu w przeciągu dnia, szczególnie w godzinach wieczornych. Typowy Internauta spędził przy tym medium średnio 111 minut dziennie, czyli o 9% dłużej, niż w roku 2009.

fot. mat. prasowe

Typy poszukiwanych informacji wśród użytkowników Internetu

Typy poszukiwanych informacji wśród użytkowników Internetu

Wszyscy Internauci zadeklarowali wykorzystywanie Internetu do poszukiwania informacji. Aż o 10% zwiększyła się w 2010 roku liczba osób deklarujących korzystanie z serwisów społecznościowych oraz komunikatorów. Internet staje się tym samym, poza źródłem informacji, platformą komunikacji ze światem.

Najczęściej poszukiwanymi w Internecie były informacje dot. hobby, pracy bądź nauki i aktualności ze świata. Najczęściej odwiedzaną przez Internautów platformą w 2010 roku był, tak jak i rok wcześniej, Google. Na kolejnych miejscach uplasowały się portale rozrywkowo-informacyjne oraz polski portal społecznościowy Nasza Klasa. Najwyższy wzrost popularności w stosunku do roku ubiegłego odnotował youtube.com oraz serwis Mozilli.

Outdoor

fot. mat. prasowe

Struktura sprzedanych tablic wg rodzajów

Struktura sprzedanych tablic wg rodzajów

I kwartał 2011 pozostaje dość trudnym czasem dla outdooru. Dwaj najważniejsi gracze na rynku odnotowali istotny spadek liczby zakupionych tablic. Duży wzrost sprzedanych nośników w Cityboard Media.

Struktura sprzedaży tablic w I kwartale 2011 zmieniła się w porównaniu do roku poprzedniego. Nadal wyraźny jest spadek ilości billboardów, których udział w ilości sprzedanych nośników obniżył się o 3 p.p. Spowodowane było to procesem oczyszczania miast z nośników gorszej jakości – reklamodawcy przenieśli swoje inwestycje na nośniki citylight (wzrost o 4 p.p.).
Przeczytaj także: Rynek reklamy przed Euro 2012 Rynek reklamy przed Euro 2012

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: