Liczba użytkowników Internetu w Polsce stale rośnie. Obecnie dostęp do niego deklaruje nieco ponad 50% Polaków. Ciągle jednak istnieje dość duża grupa osób niezainteresowanych tym, co proponuje sieć. Okazuje się też, że Internet jest mniej ważnym źródłem informacji niż telewizja. Telewizja pokonuje go również, jeżeli chodzi o rozrywkę - podaje raport z badania World Internet Project Poland 2010 przeprowadzonego przez Grupę TP oraz Agorę S.A.
Przeczytaj także:
Polscy internauci a Święto Zmarłych
Adaptacja
Liczba użytkowników Internetu w Polsce stale rośnie. Badanie wskazuje, że obecnie Internet jest przynajmniej od czasu do czasu wykorzystywany przez nieco ponad połowę Polaków w wieku 15+. Ponad połowa polskiego społeczeństwa ma dostęp do Internetu w domu.
Jeśli chodzi o wykonywane zajęcie, grupą o najwyższym procencie internautów są uczniowie - prawie każdy z nich korzysta z sieci. Kolejna grupa to właściciele firm, z których 75% korzysta z Internetu, za nią natomiast znajdują się pracownicy (korzystanie z Internetu - 66%). Internet jest w najmniejszym stopniu wykorzystywany przez grupy ludzi, którzy są w chwili obecnej bezrobotni – zwłaszcza przez emerytów i rencistów.
Jak czytamy w raporcie z badania, większość użytkowników Internetu ma do niego dostęp w domu, chociaż ponad połowa uczniów wykorzystuje Internet także w szkole, a ponad jedna trzecia pracowników lub właścicieli firm korzysta z niego w pracy. Tylko jeden na sześciu użytkowników Internetu korzysta z niego w innych miejscach, takich jak kafejki internetowe, biblioteki lub domy innych osób.
Chociaż większość użytkowników Internetu posiada komputery osobiste, interesujący jest fakt, że stosunkowo wysoki procent ma własny laptop - 33%. Z drugiej strony, tylko jedna piąta osób niebędących użytkownikami Internetu posiada komputer.
Jak zrozumieć osoby, które nie są podłączone
Połowa osób niebędących użytkownikami Internetu twierdzi, że go nie używają, ponieważ po prostu nie są zainteresowani. Kolejne dwie najczęściej wymieniane bariery są bardziej konkretne: 18% osób łączy fakt niewykorzystywania sieci z brakiem dostępu do komputera lub Internetu (75% osób niebędących Użytkownikami Internetu nie ma dostępu do komputera lub Internetu, ale tylko niektóre z nich traktują to jako barierę), a 16% z brakiem umiejętności korzystania z wyżej wymienionych.
Badanie pokazuje, że tylko jedna dziesiąta osób niebędących użytkownikami planuje, aby rozpocząć korzystanie z Internetu w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. Procent ten jest dwukrotnie wyższy wśród tych, którzy skorzystali z Internetu w przeszłości, lub którzy mieszkają z niepełnoletnimi dziećmi.
Prawie połowa osób niebędących Użytkownikami Internetu wymieniła informacje jako główną zaletę korzystania z Internetu - łatwy i szybki dostęp do ogromnej ilości różnych danych. Według osób niebędących Użytkownikami Internetu, jego głównymi wadami są wysokie ceny i zużycie czasu (każde z nich wymienione przez 9% osób niebędących użytkownikami).