eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Portret własny Polaków

Portret własny Polaków

2011-05-10 13:21

Nieustannie narzekamy, pijemy za dużo alkoholu, jesteśmy zawistni, nie zgadzamy się na ślub córki z Arabem i nie chcemy by nauczycielem naszego dziecka był homoseksualista. Taki obraz polskiego społeczeństwa wyłania się z badań zrealizowanych na zlecenie Hoop Polska, producenta marki Hoop Cola, przez IIBR (Grupa Gemius) na reprezentatywnej próbie Polaków.

Przeczytaj także: Wizerunek Polaków: jacy jesteśmy?

Jak zapewnia Hoop Cola, jej misją jest otwieranie Polaków na siebie oraz budowa kapitału społecznego w naszym kraju. Najnowsza kampania marki ma na celu wywołanie dyskusji, o tym jakim narodem jesteśmy oraz polepszenie jakości relacji międzyludzkich.

Raport Hoop Cola odpowiada na pytanie, co myślą o sobie Polacy, jak bardzo są tolerancyjni i otwarci na innych ludzi oraz jaki jest ich stosunek do imigrantów. Już pierwsze wyniki badania przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie polskiego społeczeństwa pokazują, że budowanie otwartości w Polsce to niełatwe zadanie.

Słyszę "Polak", myślę...alkoholik

Odpowiedź aż 58 proc. ankietowanych, poproszonych o podanie pierwszej myśli, jaka przychodzi im do głowy na temat Polaków, ma negatywny wydźwięk. Jednocześnie najbardziej krytyczne są młode osoby (15-24), wśród których 72 proc. deklaruje negatywne skojarzenie jako pierwsze. Pierwsza myśl o Polakach, jaka padała najczęściej to alkoholicy/pijacy (13 proc.). Co ciekawe, prawie dwa razy więcej kobiet, aniżeli mężczyzn, zadeklarowało taką odpowiedź. Duża część ankietowanych postrzega Polaków jako pracowitych i jest to druga najczęściej wymieniana odpowiedź z wynikiem 9 proc. W tym wypadku mieszkańcy wsi (13 proc.) wypadają zdecydowanie lepiej na tle mieszkańców miast (4 proc.). Inne cechy, które wymieniali ankietowani jako pierwsze skojarzenia o Polakach to: złodzieje (8 proc.), niekulturalni, nieżyczliwi oraz chamy (5 proc.). Tylko 2 proc. badanych kojarzy nasz naród z poczuciem humoru oraz zabawą.

Co to znaczy być prawdziwym Polakiem?

Jak pokazują wyniki badania, prawdziwym Polakiem nie jest osoba, która nie zna słów Hymnu Polskiego (75 proc.) i nie posługuje się językiem polskim (72 proc.). Cecha konieczna do tego by być Polakiem to duma ze swojego pochodzenia (74 proc.). Niżej oceniony przez badanych wyznacznik polskości to udział w wyborach (58 proc.) oraz znajomość najważniejszych dat z historii naszego kraju – (53 proc.). Największą wagę do obu powyższych kwestii przywiązują młodzi ludzie w wieku 15-18 lat – odpowiednio 65 proc. oraz 69 proc. Na uwagę zasługuje fakt, iż aż 23 proc. ankietowanych uważa, że Polakiem nie jest osoba o innym kolorze skóry.

Pesymiści czy optymiści, czyli co cechuje Polaków?

Gościnność to cecha, która najlepiej charakteryzuje Polaków - tak twierdzi aż 87 proc. badanych. Dalsze odpowiedzi nie stawiają nas w tak pozytywnym świetle. Aż 84 proc. badanych uważa, że Polacy ciągle narzekają, nadużywają alkoholu (74 proc.), są zawistni (72 proc.) i pesymistycznie patrzą na świat (70 proc.). Niestety nie udało się jeszcze wykorzenić naszej nietolerancji, którą wskazuje 69 proc. osób. Dodatkowo 68 proc. ankietowanych jest zdania, że jesteśmy narodem zakompleksionym. Do pozytywnych cech Polaków zaliczono poszanowanie tradycji (82 proc.), a także waleczność (76 proc.)
Przeczytaj także: Polscy internauci 2012 Polscy internauci 2012

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: