Wskaźnik optymizmu I 2010
2010-01-27 11:12
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu XII 2009
Wskaźnik ocen klimatu gospodarczego poprawił się o 5 pkt. do 76,5 pkt. Poprawę nastrojów dotyczących spraw kraju można zaobserwować szczególnie u mieszkańców wielkich miast oraz osób nieaktywnych zawodowo: studentów, uczniów i rencistów.Polacy lepiej oceniają także własną sytuację materialną: skłonność do zakupów wzrosła o 5 pkt. do 98 pkt. Bieżący czas pod względem dokonywania zakupów dóbr trwałego użytku jest wyraźnie lepiej oceniany niż w grudniu. Warto zauważyć, że lepsze oceny dotyczą raczej mieszkańców średnich i małych miast oraz osób w wieku 25 do 50 lat niż mieszkańców wielkich miast. Oznacza to, że poprawa ocen konsumentów w niewielkim stopniu jest powiązana z sezonowymi wyprzedażami odzieży i obuwia, które najsilniej są obecne właśnie w wielkich miastach. Poprawa ocen może mieć bardziej trwały charakter.
Nie zmieniły się natomiast przewidywania Polaków odnośnie bezrobocia w tym roku. Duża część z nas: aż 42% spodziewa się jego wzrostu i jedynie 10% liczy na spadek.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 14 stycznia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl