eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Branża FMCG: sprzedaż IV 2009

Branża FMCG: sprzedaż IV 2009

2009-05-21 14:17

Branża FMCG: sprzedaż IV 2009

Trend sprzedaży FMCG w tradycyjnych sklepach spożywczych - indeks vs poprzedni rok © fot. mat. prasowe

Według nowego Indeksu Koniunktury Konsumenckiej Centrum Monitorowania Rynku w kwietniu 2009 sprzedaż produktów paczkowanych w tradycyjnych sklepach spożywczych była o 15,9% wyższa niż w poprzednim roku, liczba transakcji wzrosła o 10,7%, a wartość sprzedaży aż o 22%.

Przeczytaj także: Branża FMCG: sprzedaż III 2009

Wzrost sprzedaży wynikał w główniej mierze z zakupów dokonywanych przed Wielkanocą, która w zeszłym roku wypadała w marcu, a w tym roku właśnie w kwietniu. Najsilniejszy wpływ Wielkanocy raportowany był dla alkoholi (24,8% wolumenowy wzrost sprzedaży; 48% wzrost wartościowy), majonezu (55,5% wolumenowy wzrost sprzedaży; 59,9% wzrost wartościowy) i ciast w proszku.

Przyrost wartości sprzedaży był dodatkowo efektem podwyżek cen kilku kategorii produktowych kluczowych dla obrotów sklepów: papierosów (36,7% przy 13,8% wzroście wolumenu sprzedaży), wódki i piwa (po 48% przy odpowiednio 24,8% i 36,5% wzroście wolumenu sprzedaży). Zauważalny przyrost sprzedaży w kwietniu (r.r.) miał miejsce także w stosunku do takich produktów jak kawa rozpuszczalna (16,8% wartościowo, 12,2% wolumenowo), chipsy i chrupki (20,1% wartościowo i 9,3% wolumenowo) czy keczup (odpowiednio: 10,8% i 5%).

Odwrotna sytuacja występuje w przypadku sprzedaży jogurtów, gdzie wzrostowi wolumenu o 3,6% towarzyszy spadek wartości sprzedaży o 2%, co wynika z obniżek cen przeprowadzonych przez głównych producentów.

fot. mat. prasowe

Trend sprzedaży FMCG w tradycyjnych sklepach spożywczych - indeks vs poprzedni rok

Trend sprzedaży FMCG w tradycyjnych sklepach spożywczych - indeks vs poprzedni rok

Kategoriami produktowymi, dla których zaraportowano spadek wolumenu sprzedaży w kwietniu 2009 vs kwiecień 2008 były między innymi desery mleczne (-26,6%), batony (-12,9%), cukierki (-1,3%) i ciastka paczkowane (-1,5%), które w tym okresie „przegrywały” z tradycyjnymi słodkimi wypiekami goszczącymi na stołach podczas Wielkanocy. Wolumenowe spadki sprzedaży dotyczyły także takich produktów jak mleko (-6,3%), herbata (-5,9%), tłuszcze (-3,8%) czy kawa mielona (-3,3%).

Raport CMR wskazuje również, że niektóre z produktów odnotowały spadek wolumenu przy wzroście wartości sprzedaży – miało to miejsce w przypadku kawy mielonej (-3,3% przy wzroście wartości sprzedaży o 5,3%), cukierków (-1,3% przy wzroście wartości sprzedaży o 4,6%) i ciastek (-1,5% przy wzroście wartości sprzedaży o 0,4%).

Należy także pamiętać o wpływie pogody na wielkość sprzedaży – tegoroczny kwiecień był cieplejszy niż w zeszłym roku, co miało wyraźne przełożenie na sprzedaż napojów bezalkoholowych (wzrost sprzedaży ilościowo o 27,7% i wartościowo o 34,1%), piwa (wzrost sprzedaży ilościowo o 36,5% i wartościowo o 48%) i lodów (wzrost sprzedaży ilościowo o 70,7% i wartościowo o 85,6%).

Informacje o badaniu
Indeks Koniunktury Konsumenckiej Centrum Monitorowania Rynku to cotygodniowy monitoring wartości, wolumenu oraz liczby transakcji zakupowych dokonywanych przez Polaków w sklepach handlu tradycyjnego. Powstaje on w oparciu o dane skaningowe kodów kreskowych przy kasach sklepowych z ogólnopolskiej próby kilkuset tradycyjnych sklepów spożywczych. Wszystkie transakcje są na bieżąco odnotowywane w sklepach wyposażonych w kasy fiskalne i terminale CMR oraz transmitowane on-line na serwery Centrum Monitorowania Rynku.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: