eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rośnie rynek dań gotowych

Rośnie rynek dań gotowych

2009-02-28 13:44

Przeczytaj także: Dania gotowe: rynek zwolnił


Warzywno-mięsne dania gotowe są sezonową kategorią produktów. Ich sprzedaż rośnie w związku z wyjazdami urlopowymi.

Najpopularniejsze opakowania to wciąż słoiki. W dystrybucji dań gotowych większy udział mają tradycyjne sklepy, ale z roku na rok zyskuje na znaczeniu tzw.kanał nowoczesny, a więc sieci handlowe, które obecnie mają ok. 45-proc. udział w wartości sprzedaży.

Konsolidacja

Rynek mięsnych dań gotowych jest mocno rozdrobniony. Czołówka to Heinz (Pudliszki), Pamapol i Agros Nova - firmy, które łącznie mają ok. 57 proc. rynku. Ale i tu można spodziewać się przetasowań.

Agros Nova, niegdyś wyłącznie przetwórca owoców, przebojem weszła w 2007 r.
w dania gotowe po kupnie marki Łowicz i po trzech miesiącach sprzedaży warzywno- mięsnych dań gotowych wywalczyła trzecią pozycję wśród ich producentów, zdobywając przeszło 8 proc. udziałów w rynku. Zaś latem 2008 r. spółka wygrała rywalizację o zakup od norweskiego koncernu Orkla Brands International firm Kotlin (m.in. dania gotowe) i Elbro (mrożone kluski i pierogi). Transakcja zostanie sfinalizowana po wydaniu zgody przez UOKiK; prezes spółki Agros Nova Robert Niewiadomski deklaruje, że zamierza utrzymać Kotlin i Elbro jako samodzielne spółki-córki, z odrębnymi strukturami zarządczymi.
Działania konsolidacyjne podejmują także inne spółki, walcząc o pozycję na rynku. Mispol (wcześniej głównie pasztety i konserwy mięsne) kupił firmę Agrovita Białystok, wytwórcę tradycyjnych dań gotowych. Firma Rolnik, znana wcześniej głównie z przetworów owocowo-warzywnych, kupiła jakiś czas temu zakład produkcyjny w Orzeszu, specjalizujący się m.in. w produkcji dań gotowych.

Mocniejsze wejście w ten segment rynku zapowiadają Zakłady Mięsne Łmeat Łuków. - Do niedawna mieliśmy w naszym portfolio tylko takie dania gotowe, jak fl aki czy gulasz - i, mówiąc szczerze, były to dla nas produkty marginalne - mówi prezes firmy Ryszard Smolarek. - Dziś mocno wchodzimy w ten segment.

W 2008 r. spośród głównych graczy tylko Agros Nova odnotowała dynamiczny wzrost udziałów o blisko 6 pkt. procentowych, co w skali całego roku umocniło trzecią pozycję firmy, wywalczoną jesienią 2007 r. - O naszym sukcesie w nowej kategorii - podkreśla Joanna Bancerowska z Agros Nova - zdecydowało doświadczenie firmy we wprowadzaniu nowych produktów na rynek, silna i skuteczna komunikacja reklamowa oraz siła marki Łowicz, która stała się marką parasolową także dla innych linii produktowych Agros Nova, obecnych na rynku potraw gotowych (także sosy gotowe oraz dania mrożone mączno-ziemniaczane).

Pozostali gracze ze ścisłego peletonu właściwie utrzymali w ub.r. swoje udziały na poziomie ubiegłorocznym, co oznacza, że wzrost udziałów Agros Nova odbył się w przeważającej mierze kosztem małych, niemarkowych firm.

Kryzys niegroźny?

Szefowie firm spożywczych, także produkujących dania gotowe, zastanawiają się nad konsekwencjami kryzysu gospodarczego.

"Nie mamy obaw o dodatnią dynamikę tego rynku, bo trendy wzrostowe są bardzo silne" - ocenia Joanna Bancerowska. - "Kryzys może spowodować wolniejszy jego wzrost niż w ostatnich dwóch latach, ale powinien to być nadal wzrost dwucyfrowy. Kryzys może też zaowocować zmianą struktury dystrybucji: wzrośnie udział określonych formatów placówek handlowych, np. dyskontów."

Może też spowodować ruchy konsolidacyjne na rynku i wzrost udziału marek własnych kosztem małych, lokalnych producentów.

poprzednia  

1 2

oprac. : Jerzy Korejwo / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: