eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rośnie rynek dań gotowych

Rośnie rynek dań gotowych

2009-02-28 13:44

Polacy generalnie rzecz biorąc są mięsożercami - nic więc dziwnego, że największe obroty (ok. 60 proc.) na rynku dań gotowych generują właśnie produkty warzywno-mięsne.

Przeczytaj także: Dania gotowe: rynek zwolnił

Rynek dań gotowych warzywno- mięsnych w 2008 r. osiągnął wartość ok. 350 mln zł (wg ACNielsen). Wzrósł o ok. 21 proc. w stosunku do 2007 r., co oznacza, że pozostaje jedną z najbardziej dynamicznych kategorii spożywczych. Również w 2009 roku, mimo spodziewanego spowolnienia gospodarczego, producenci liczą na dwucyfrowy wzrost sprzedaży tej kategorii gotowych posiłków.

Jemy, kiedy chcemy

Za realnością tych przewidywań przemawia statystyczne zestawienie wydatków na takie produkty: Polak kupuje dziś czterokrotnie mniej dań gotowych niż konsumenci z państw Europy Zachodniej.

A tam, podobnie jak w USA, segment żywności wygodnej rozwijał się w ostatnich latach najbardziej dynamicznie.

Konsumenci w tych krajach mają do wyboru setki zróżnicowanych smakowo i zaawansowanych technologicznie gotowych produktów. Również Polacy żyją coraz aktywniej, szybciej i mają coraz mniej czasu na gotowanie. Kołem napędowym tego segmentu rynku spożywczego są zmiany stylu życia. Ukuto nawet specjalny termin: flexibilizacja - czyli dopasowywanie czasu i miejsca jedzenia do różnych rodzajów ludzkiej aktywności: zawodowej, towarzyskiej, rozrywkowej itd. Oznacza to w praktyce, że coraz częściej jemy nieregularnie, zależnie od okazji, nie chcąc tracić dużo czasu na przygotowanie posiłków. Coraz częściej i chętniej sięgamy więc po dania gotowe sprawdzonych marek, preferując jednak dania kuchni polskiej.

Wg Euromonitor International roczne wydatki Polaków na wszystkie produkty gotowe, w tym także mrożone, przekraczają już 700 mln zł.

Konsument - tradycjonalista

Nie chcemy kupować byle czego - znawcy rynku podkreślają zauważalny wzrost oczekiwań klientów wobec dań gotowych.

Oznacza to, że producenci muszą podnosić jakość i polepszać smak swych wyrobów, stale poszukiwać nowych rozwiązań - przy zachowaniu przystępnej ceny. W dodatku wielu konsumentów wciąż nie jest przekonanych do dań gotowych: ponad 60 proc. Polaków w ogóle z nich nie korzysta, a blisko 40 proc. uważa, że są niezdrowe i zawierają zbyt wiele sztucznych składników.

Co czwarty konsument twierdzi, że są niesmaczne! Najważniejsza jest tradycja - można sądzić po popularności różnych rodzajów dań gotowych. Poza konkurencją są fasolka po bretońsku i fl aki. Trzecia lokata przypada gołąbkom, a poza podium lokują się - także pozostające w ścisłej czołówce - pulpety.

Producenci oferują jednak coraz więcej oryginalnych smaków kulinarnych "gotowców" - spoza tradycyjnej polskiej kuchni.

Przykładem może być "Łowicz Kociołek do syta" (mięso w sosie z warzywami plus ryż, makaron lub kasza), oferowany w czterech smakach kuchni: polskiej, meksykańskiej, orientalnej i włoskiej.

Ale, zdaniem analityków tego rynku, do egzotycznych produktów trzeba dojrzeć i na większą popularność mogą one liczyć dopiero za parę lat. Na razie konsumenci podchodzą do takich rynkowych nowości z dużą rezerwą i niechętnie zmieniają przyzwyczajenia kulinarne; po specjały obcych kuchni w formie dań gotowych chętniej sięgają młodzi Polacy.

 

1 2

następna

oprac. : Jerzy Korejwo / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: