Strategie i techniki cenowe
2008-02-20 12:47

© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Obniżki cen: czy warto je stosować?
Istnieją dwie podstawowe strategie cenowe czyli sposoby zarządzania ceną w dłuższym okresie:- co dzień niska cena (EveryDay Low Prices — w skrócie EDLP),
- cena wysoka, lecz często obniżana (High-Low Prices — w skrócie Hi-Lo).
Wśród zalet strategii EDLP można wymienić:
- wyeliminowanie niepewności nabywcy co do wysokości ceny w przyszłości,
- wzrost wiarygodności detalisty jako konsekwentnie stosującego przejrzyste zasady ustalania cen,
- prostota i spójność procedury ustalania cen,
- redukcja kosztów magazynowych i wzrost efektywności zarządzania zapasami w związku z niewielką zmiennością popytu,
- łatwość formułowania komunikatu promocyjnego.
- podobieństwo struktur kosztów firm tworzących grupę strategiczną powoduje, że trwałe wyróżnienie się za pomocą niskich cen jest bardzo trudne (więc mało komu się chce próbować działać w tym kierunku),
- występuje niechęć nabywców do dokładnego porównywania cen, co ułatwia konkurującym detalistom do oferowania danego towaru po różnych cenach (choć dzięki internetowi w postaci porównywarek cenowych i for wymiany opinii jest to łatwiejsze niż kiedyś),
- zmiana wizerunku cenowego nie jest łatwa i zazwyczaj wymaga znacznych, długotrwałych nakładów na promocję przy jednoczesnym braku gwarancji uzyskania pożądanego efektu.

oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck
Przeczytaj także
Najnowsze w dziale Wiadomości
-
Nie tylko cena. Co naprawdę przyciąga klientów i buduje ich lojalność?
-
DeepSeek zagrożeniem dla prywatności? Europa blokuje chińską aplikację AI, Polska czeka, eksperci ostrzegają
-
Złośliwe PDF-y: Jak cyberprzestępcy wykorzystują popularny format do phishingu?
-
Eksport UE bez USA? Unia ma remedium na rosnące cła