eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Najpopularniejsze marki własne w Rosji 2007

Najpopularniejsze marki własne w Rosji 2007

2007-11-12 03:34

Przeczytaj także: Marki własne detalistów w Polsce 2010

Koncentracja na najniższych cenach

Podczas gdy obecnie na bardziej rozwiniętych rynkach detaliści wprowadzają marki własne w wyższych segmentach cenowych (średnim i premium), w Rosji dominującą pozycję wśród produktów private label mają produkty o najniższej cenie (mimo, że pierwsze wprowadzone marki własne pozycjonowane były na średnim poziomie cenowym). Strategia sprzedaży tych produktów w Rosji często polega na wykorzystaniu podobieństw do opakowania produktów markowych i wprowadzaniu do oferty ich tańszych wersji.

Koncentracja na markach tańszych tłumaczy znaczącą różnicę pomiędzy cenami produktów opatrzonych marką własną a markami producenckimi. Z badania przeprowadzonego przez PMR w lipcu 2007 r. wynika, że ceny marek własnych detalistów w Rosji były ok. 37% niższe niż ceny wiodących marek producenckich. Wśród produktów spożywczych największe różnice zanotowano w cenach herbaty (ponad 60%).

Wielu operatorów sieci handlowych rozwija marki własne w najniższym przedziale cenowym bez względu na realizowaną ogólną strategię cenową. Jak dotąd działania takie podjęły m.in. Auchan, Dixi, Kopeyka, Magnit, Mosmart, Pyaterochka, Ramstore i Sedmoy Kontinent. Jedynym biorącym udział w badaniu detalistą, który sprzedaje marki własne wyłącznie w średnim segmencie cenowym i który nie wprowadza marek ekonomicznych, jest Paterson. Grupa sieci oferujących produkty z własnym logo w więcej niż jednym segmencie cenowym w Rosji jest niewielka. Należą do niej Lenta, Metro Cash and Carry i Perekryostok.

Przyszły wzrost

Wraz z rozwojem rynku następuje zwiększanie portfela produktów opatrzonych marką własną oraz wprowadzanie dodatkowych marek w innych przedziałach cenowych. Przykładowo, Mosmart zapowiedział wprowadzenie do końca 2007 r. drugiej marki własnej, tym razem w średnim segmencie cenowym. Z kolei Sedmoy Kontinent zamierza wprowadzić marki własne w segmencie średnim i premium.

W przeciwieństwie do bardziej rozwiniętych krajów w Europie, w Rosji marki własne nie są służą sieciom handlowym do walki z konkurencją, ponieważ świadomość ich istnienia wśród konsumentów generalnie jest jeszcze niewielka. Przewiduje się jednak, że znaczenie marek własnych w strategiach konkurencji pomiędzy detalistami będzie wzrastać. Wykorzystanie marek własnych jako dodatkowych źródeł zysku, poprzez oferowanie marek z wyższych półek cenowych, to kolejny aspekt jak dotąd niewykorzystanego potencjału rynku rosyjskiego. Przewiduje się zatem, że rynek marek własnych w Rosji będzie się nadal dynamicznie rozwijał.

Przeczytaj także: Polacy polubili marki własne Polacy polubili marki własne

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: