eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Najpopularniejsze marki własne w Rosji 2007

Najpopularniejsze marki własne w Rosji 2007

2007-11-12 03:34

Najpopularniejsze marki własne w Rosji 2007

© fot. mat. prasowe

Jak wynika z raportu PMR, wraz z rozwojem nowoczesnego formatu handlu detalicznego, bardzo dynamicznie rośnie rosyjski rynek marek własnych. Mimo, że w ujęciu wartościowym udział tych produktów w detalicznej sprzedaży ogółem jest niewielki, szacuje się że w 2006 r. wartość rynku marek własnych przekroczyła 1,6 mld. Oznacza to wzrost o około 120% w stosunku do roku poprzedniego.

Przeczytaj także: Marki własne detalistów w Polsce 2010

Blisko dwie trzecie handlu w Rosji odbywa się poprzez małe niezależne sklepy i punkty sprzedaży. Istotną rolę odgrywają również bazary i sprzedaż uliczna. Tym niemniej, udział tych form sprzedaży zmniejsza się, natomiast rośnie wartość sprzedaży w nowoczesnych obiektach handlu detalicznego, tj. w hipermarketach, supermarketach, sklepach dyskontowych i marketach typu cash and carry. Według danych szacunkowych PMR, w 2006 r. zorganizowany handel detaliczny stanowił 12% sprzedaży na detalicznym rynku artykułów spożywczych w Rosji.

Silny wzrost

Koncepcja marek własnych, tj. towarów produkowanych wyłącznie dla danego sprzedawcy i najczęściej opatrzonych jego logo, zyskuje coraz większą popularność wśród detalistów wraz z ich rozpowszechnianiem w Rosji. Według najnowszego raportu PMR „Marki własne w Rosji 2007” (Private Label in Russia 2007), w 2006 r. sprzedaż produktów pod marką własną osiągnęła wartość 1,6 mld €, co oznacza wzrost o 120%, a ich udział w sprzedaży zorganizowanych sieci handlowych wyniósł 10%. Jednocześnie sprzedaż produktów private label stanowiła niewiele ponad 1% detalicznej sprzedaży artykułów spożywczych ogółem. Zdaniem Małgorzaty Machnickiej, analityka rynku handlu detalicznego w PMR, można to tłumaczyć tym, że pozycja nowoczesnych detalistów wciąż jest znacznie niższa niż w krajach zachodnich. Marki własne mają stosunkowo niedługą historię na rynku rosyjskim, w związku z czym koncepcja ta jest mniej znana klientom.

Marki własne wprowadzane są przez detalistów zagranicznych w ramach wdrażania polityki sprawdzonej na rynkach innych krajów, jak również przez podmioty krajowe. To właśnie rosyjski operator sieci supermarketów i hipermarketów Ramstore po raz pierwszy wprowadził w 2000 r. ideę marek własnych na ten rynek.

Wśród wszystkich sieci handlowych w Rosji największy asortyment tego typu produktów posiada Metro Cash and Carry, oferujący 4 500 produktów pod marką własną. Jednak to lokalny dyskonter Magnit szczyci się największą liczbą oferowanych marek własnych. Liderem pod względem wartościowego udziału produktów sygnowanych własnym logo jest Kopeyka.

fot. mat. prasowe

Przeczytaj także: Polacy polubili marki własne Polacy polubili marki własne

 

1 2

następna

oprac. : Aleksander Walczak / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: