eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy internetowe - jak zmienia się e-klient?

Zakupy internetowe - jak zmienia się e-klient?

2023-02-10 10:55

Zakupy internetowe - jak zmienia się e-klient?

Jakie produkty najchętniej kupujemy online? © Maksym Yemelyanov - Fotolia.com

Zakupy internetowe cieszą się coraz większą popularnością. Jakie produkty i usługi najczęściej kupujemy online? Z jakich metod płatności korzystamy najchętniej? Jaki sposób dostawy wybieramy? Po raz kolejny sprawdziła to agencja Inquiry.

Przeczytaj także: Blisko 50% Polaków robi zakupy online za granicą

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jakie produkty i usługi najczęściej kupujemy w internecie?
  • Jak płacimy robiąc zakupy w sieci?
  • Z jakich platform zakupowych korzystamy najchętniej?


Z badania przeprowadzonego przez agencję Inquiry wynika, że produkty najchętniej kupowane w sieci to obuwie dla dorosłych (51% badanych kupiło te produkty online w ciągu ostatniego roku), kosmetyki oraz perfumy (50%) oraz odzież i bielizna dla dorosłych (50%). Na kolejnych, również wysokich pozycjach znajdziemy kategorie związane z wyposażeniem domu (wyposażenie wnętrz, RTV/AGD), a także kulturą i rozrywką (książki, gry, multimedia). Nadal mniej chętnie kupujemy w internecie alkohole oraz specjalistyczny sprzęt np. fotograficzny czy turystyczny.

Wśród usług na podium znajdziemy przede wszystkim rezerwacje noclegów (28% badanych dokonało takiego zakupu online w ostatnim roku), bilety kolejowe (27%) oraz płatne serwisy TV (25%). Co piąty Polak kupuje w internecie również bilety na koncerty czy do teatru. Warto zauważyć, że zarówno produkty, jak i usługi kupujemy online coraz częściej.

fot. Maksym Yemelyanov - Fotolia.com

Jakie produkty najchętniej kupujemy online?

Z badania przeprowadzonego przez agencję Inquiry wynika, że najczęściej w sieci kupujemy obuwie dla dorosłych, kosmetyki oraz perfumy oraz odzież i bieliznę dla dorosłych.


Zakupy produktów dokonywane są przez Polaków głównie za pośrednictwem popularnych, dużych platform agregujących ofertę z różnych branż i firm czyli tzw. platform marketplace. Do takich serwisów idziemy najczęściej gdy chcemy kupić np. zabawki (73%), artykuły ogrodnicze (73%) czy artykuły wyposażenia domu (59%). Badanie Inquiry potwierdza niebywałą popularność serwisu Allegro, który znalazł się na pierwszym miejscu wykorzystywanych serwisów w przypadku wszystkich badanych kategorii produktów. Dodatkowo, w większości kategorii, Allegro pozostawia daleko w tyle nie tylko inne platformy, ale też wyspecjalizowanych sprzedawców, np. CCC oraz eobuwie.pl, czy też Rossmann i Hebe.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej, gdy chodzi o zakup usług. W tym wypadku dokonujemy zakupów przede wszystkim przez wyspecjalizowane serwisy konkretnych usługodawców, zajmujących się danym obszarem usług.

Każda kategoria usług dostępnych online ma swojego jednego zdecydowanego lidera, wyspecjalizowanego w danym obszarze – np. w kategorii noclegów będzie to Booking.com, wśród płatnych serwisów TV- Netflix, zaś w przypadku muzyki - Spotify.

Zmieniają się też preferowane sposoby płatności. Z roku na rok rośnie odsetek osób korzystających z szybkich płatności BLIK – jest to obecnie najczęściej stosowana metoda płatności podczas zakupów internetowych, wybierana przez 45% kupujących. Jeszcze w 2019 roku odsetek ten wynosił 18% - to 2,5-krotny wzrost w 3 lata! W obecnej edycji badania po raz pierwszy uwzględniono zjawisko płatności odroczonych, z których korzysta obecnie 7% kupujących.

W obszarze dostaw zakupów internetowych także zaszły duże zmiany. O ile w przeszłości najczęściej wykorzystywane były usługi kurierskie, w ostatnich latach dostawy zostały zdominowane przez paczkomaty, które preferuje obecnie ponad połowa kupujących online. Tempo wzrostu popularności paczkomatów jest podobne jak w przypadku płatności BLIK.
Wysoka dynamika wzrostu rynku e-commerce, spotęgowana przez pandemię, w wielu kategoriach nadal się utrzymuje. Zwyczaje i preferencje ukształtowane w czasie lockdownu już z nami zostaną. Jednocześnie Polacy szybko przyswajają nowe rozwiązania, które powodują, że nasze zakupy online stają się szybsze i wygodniejsze. Oznacza to olbrzymi potencjał dla rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze dostaw, magazynowania czy płatności cyfrowych. – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.

O badaniu
Badanie zostało zrealizowane przez firmę Inquiry metodą CAWI w grudniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1005 osób kupujących produkty i usługi w internecie (sondaż online na panelu YouGov).


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Re: Zakupy internetowe - jak zmienia się e-klient?

    Kassia / 2023-02-24 13:00:21

    Zakupy przez internet to spoko opcja bo z domu nie trzeba wychodzić :P w koszyku ciągle mam roombe, ale nadal nie zdecydowałam się, który model chcę. Czas i pora w końcu się zdecydować. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: