eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Strajki kobiet. Jaka jest medialna siła protestów?

Strajki kobiet. Jaka jest medialna siła protestów?

2020-11-19 13:19

Strajki kobiet. Jaka jest medialna siła protestów?

Jaka jest medialna siła protestów kobiet? © BillionPhotos.com - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Decyzja Trybunału Konstytucyjnego w sprawie aborcji wywołała niesłabnącą falę protestów. Jak strajki kobiet prezentowane są w mediach? Z raportu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wynika, że w okresie od 22 października do 12 listopada br. ukazało się na ten temat blisko 900 tys. publikacji. a dotarcie przekazu wyniosło ponad 3,8 mld potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami.

Przeczytaj także: Strajk kobiet popularniejszy niż WOŚP. 3,5 mld wyświetleń

Dyskusja rozgorzała głównie w mediach społecznościowych. Użytkownicy Facebooka, Twittera, Instagrama, YouTube’a, Wykopu, blogów i forów opublikowali ponad 719 tys. wpisów i komentarzy. Dotarcie wzmianek w social media mogło wynieść nawet 1,4 mld potencjalnych kontaktów.

W Internecie ukazało się blisko 154 tys. informacji o dotarciu ponad 686 mln kontaktów. W stacjach radiowych wyemitowano ponad 13 tys. materiałów na temat zgromadzeń, marszów, blokad i strajków, o dotarciu do 919 mln kontaktów. W telewizji wyemitowano 3,6 tys. informacji o dotarciu 723 mln. Najmniej publikacji ukazało się w prasie – 5,3 tys., które mogły wygenerować 96 mln potencjalnych kontaktów z odbiorcami.

fot. mat. prasowe

Wykres 1. Liczba publikacji na temat protestów oraz ich dotarcie

Od 22 października do 12 listopada br. dotarcie przekazu wyniosło ponad 3,8 mld potencjalnych kontaktów odbiorców z informacjami.


A jaki wydźwięk miały publikowane materiały? 46 proc. z nich miała wydźwięk neutralny, a 41 proc. wykazywało nacechowanie pozytywne względem protestów. W ten sposób informowały RMF FM, Radio ZET, TVN, TVN24, „Angora”, „Gazeta Wyborcza”, Wirtualnemedia.pl, Businessinsider.com.pl, Money.pl, Finanse.wp.pl, Rp.pl, Niezalezna.pl i Next.gazeta.pl. Wyraźnym współistniejącym głosem w tych relacjach była negacja działań rządzących oraz zdecydowane odrzucenie decyzji Trybunału Konstytucyjnego jako zamachu na wolność kobiet w Polsce.

Pozostałe 13 proc. przekazu przedstawiało protesty w niekorzystnym świetle. Tego typu informacje były obecne w TVP1, TVP2, TVP Info, Polskie Radio Program 3, Tvp.info, Polskieradio24.pl, Polskieradio.pl, Radiomaryja.pl, Wpolityce.pl, Dorzeczy.pl i Salon24.pl. Dziennikarze podkreślali m.in. wulgaryzmy występujące w hasłach używanych przez protestujących.
Media prawicowe skupiały się głównie na negatywnych stronach dużego zagęszczenia ludzi na ulicach wielu miast Polski w okresie pandemii COVID-19 – komentuje Bartłomiej Pomałecki, analityk mediów PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Wizerunek aktywistek z Ogólnopolskiego Strajku Kobiet kształtowany był w taki sposób, że zagrażają one dobru społecznemu, ponieważ, namawiając do kolejnych protestów, mogą zwiększyć skalę zachorowań na koronawirusa. Stawiano także śmiałe tezy, że są one odpowiedzialne za „ataki na kościoły, księży i wiernych”. Krytyka dotknęła ponadto firmy, które postanowiły otwarcie wesprzeć protestujących.

fot. mat. prasowe

Wykres 2. Liczba publikacji na temat haseł protestów

Od 22 października do 12 listopada br. odnotowano na ten temat blisko 900 tys. publikacji.


W doniesieniach mediów prorządowych nie brakowało prób ośmieszenia strajków oraz ich dewaluowania. Przeciwnicy protestów często manipulowali przekazem w sieci. Przykładem takiej dezinformacji był fotomontaż zdjęcia, która pochodziło ze strajku kobiet w 2017 roku. Prawdziwy napis na banerze brzmiał „Wściekłe Polki”.

fot. mat. prasowe

Zmanipulowany przekaz

Przeciwnicy protestów często manipulowali przekazem w sieci. Przykładem takiej dezinformacji był fotomontaż zdjęcia, która pochodziło ze strajku kobiet w 2017 roku. Prawdziwy napis na banerze brzmiał „Wściekłe Polki”.


Dodatkowe wnioski płyną z analizy przekazu głównych telewizyjnych kanałów informacyjnych przeprowadzonej przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów dla „Presserwisu” od 22-26 października br. Wynika z niej, że biorąc pod uwagę 3 stacje ogółem, to mężczyźni w większości zapraszani są do komentowania wydarzeń po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego. W Polsat News kobiety stanowiły 17,44 proc. komentujących, w TVP Info - 25,98 proc. Jedynie na antenie TVN24 udział kobiet wynosił 66,22 proc.

Zdecydowanym faworytem wśród haseł przywoływanych w publikacjach było „Piekło kobiet”, którego użyto w 96 tys. informacji. „To jest wojna” wystąpiło w 65 tys. doniesień, „Wyrok na kobiety” – w 47 tys. Dosadne „Wypierdalać” oraz „Jebać PiS” odpowiednio w 30 tys. oraz w 8 tys. materiałów.

Strona „Ogólnopolski Strajk Kobiet” na Facebooku okazała się najaktywniejsza w social media (2311 wpisów). Na kolejnych miejscach znalazły się profile DoRzeczy.pl (1601) oraz Tvp.info (1098) – również z tego serwisu, a także konto Strajk_kobiet na Instagramie (1046) i Gazeta Wyborcza na Facebooku (930). Warto odnotować wyjątkową aktywność Szymona Hołowni, który w analizowanym okresie opublikował na Twitterze 811 wpisów. Oprócz źródeł społecznościowych do najaktywniejszych należały: Onet.pl (1003 informacje),TVN24 (916) oraz Radio TOK FM (846).

Największe zainteresowanie tematem wykazali dziennikarze mediów regionalnych: Leszek Rudziński (Gazetawrocławska.pl) – 49 informacji, Patryk Osadnik (Dziennikzachodni.pl) – 40, Natalia Kurpisz (Gostyn.naszemiasto.pl) – 33, Rafał Mrowicki (Dziennikbaltycki.pl) – 32 oraz Monika Chruścińska-Dragan (Dziennikzachodni.pl) – 26 materiałów.

Dane pochodziły z monitoringu ponad 1 100 tytułów prasowych, 5 mln polskojęzycznych portali internetowych, w tym najważniejszych serwisów społecznościowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: