eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Portret szefa. Co specjaliści myślą o przełożonych?

Portret szefa. Co specjaliści myślą o przełożonych?

2019-02-04 11:41

Portret szefa. Co specjaliści myślą o przełożonych?

Szef © opolja - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

To jakie relacje łączą nas z przełożonymi, ma istotny wpływ na zawodową satysfakcję. Utarło się, że jesteśmy narodem, który lubi narzekać na pracodawców. Czy rzeczywiście? Badanie zrealizowane przez Pracuj.pl dowodzi, że relacje na linii specjaliści-szef wcale nie są najgorsze. I wprawdzie do ideału ciągle jeszcze sporo nas dzieli, to jednak jest już co najmniej nieźle.

Przeczytaj także: Praca w bankowości traci popularność

Wprawdzie dla wyboru danej pracy kluczowe znaczenie nadal ma wysokość oferowanego pracownikowi wynagrodzenia, to jednocześnie istotną rolę odgrywają również najróżniejsze kwestie „miękkie”, w tym np. dobra atmosfera w zespole, poczucie docenienia czy jasno określona ścieżka rozwoju zawodowego - wynika z opracowanego przez Pracuj.pl badania „Specjaliści 2018”. O ile jednak na pensje menedżerowie często nie mają żadnego wpływu, o tyle już to właśnie oni w dużej mierze odpowiadają za jakoś relacji między pracownikami i kreują poczucie własnej wartości.
Wysoki poziom zarobków od dłuższego czasu pozostaje na szczycie piramidy potrzeb pracowników, ale to nie ona utrzymuje największe talenty na dłużej. Spośród osób badanych przez Pracuj.pl w raporcie „Specjaliści 2018”, które nie chcą zmieniać swojej pracy, 60% jako powód wskazywało sympatię do firmy i przełożonych, a 53% dobrą atmosferę w zespole. A to właśnie te aspekty życia firmy kreują szefowie poprzez swoje działania. Przełożeni powinni swoimi działaniami potwierdzać najważniejsze wyróżniki firmy, które decydują o jej wyborze przez kandydatów do pracy - mówi Konstancja Zyzik, ekspert Pracuj.pl, Talent Acquisition & Employer Branding Manager.

Jak postrzegają swoich przełożonych polscy specjaliści? Okazuje się, że typowy szef nie jest pozbawiony wad, ale też raczej nie przypomina nieco upiornego szefa z telewizyjnej kampanii Pracuj.pl.

fot. mat. prasowe

Relacje z szefem

Większość badanych uważa, że dogaduje się z przełożonymi.


Szef nie taki straszny


Według raportu „Pensja, zadania, szef”, już pod koniec 2017 roku aż 93% specjalistów twierdziło, że dobrze dogaduje się ze swoimi przełożonymi. 8 na 10 uważało, że ma z ich strony wsparcie w realizacji codziennych obowiązków. Co więcej, aż 9 na 10 badanych czuło się swobodnie w towarzystwie swoich szefów. Bezpośrednie stosunki częściej deklarują osoby, które zarabiają więcej. Można przypuszczać, że zajmują one wyższe stanowiska albo mają dłuższe doświadczenie, co pozwala na większą swobodę w kontaktach z przełożonymi.
Polacy coraz częściej postrzegają swoje relacje z przełożonymi pozytywnie. Coraz bardziej dojrzałe podejście szefów do budowy relacji z pracownikami w Polsce to wynik zarówno trendów napływających z zagranicy, jak i rosnącej świadomości znaczenia marki pracodawcy w firmach. Widać to zwłaszcza w branżach z tzw. rynkiem pracownika, w których rosnący nacisk kładzie się na rozwój menedżerów w obszarach kompetencji miękkich, tworzone są wewnętrzne polityki rozwoju pracowników. Mądry szef wie dziś, że dobre relacje z zespołem i obustronna komunikacja pozytywnie wpływają na atmosferę, która jest kluczowa, aby przywiązać specjalistę do firmy - tłumaczy Łukasz Marciniak, ekspert Pracuj.pl, Dyrektor Rozwoju Sprzedaży w Grupie Pracuj.

Jak zauważają eksperci, na pozytywny obraz stosunków z kadrą menedżerską i innymi pracownikami ma wpływ otwarta współpraca, brak toksycznej rywalizacji, lojalność, poczucie równego traktowania, nienaruszanie godności, wsparcie oraz zaufanie wobec zespołu, co przekłada się na samodzielność w działaniu pracownika. Oczywiście, sposób budowy relacji z kadrami powinien być dostosowywany zawsze do typu i specyfiki organizacji, ale kluczowe wartości poszukiwane przez pracowników pozostają takie same.

fot. mat. prasowe

Rola dobrych relacji

Zmiana pracy jest mniej interesująca w przypadku tych, którzy w pracy mają dobrą atmosferę.


Żółta lampka dla szefa


Pozytywne postawy specjalistów wobec szefów nie oznaczają jednak, że nie planują oni zmian na drodze zawodowej. 6 na 10 specjalistów badanych przez Pracuj.pl jesienią 2018 roku wskazywało, że chce szukać nowej pracy. Ich postawy kształtowane są jednak przez wzrost ambicji. Byliby oni skłonni zmienić firmę i przełożonych, jeśli w nowym miejscu mieliby zapewnione nie tylko lepsze zarobki, ale także możliwości rozwoju zawodowego.

Jak podkreślają eksperci Pracuj.pl, kwestie związane z rozwojem zawodowym mogą skutecznie zachęcać pracownika do przeniesienia się w nowe miejsce – mimo dobrych relacji interpersonalnych w obecnej pracy. Dlatego szefowie powinni zwracać szczególną uwagę na te czynniki.

fot. mat. prasowe

Dobry pracodawca, czyli...

3 na 4 specjalistów uważa, że dobry pracodawca wspiera rozwój i szkolenia.


Czym więc zdaniem specjalistów charakteryzuje się dobry pracodawca?

Gwarantuje wyższe zarobki, rozdziela ciekawe obowiązki, umożliwia pięcie się po kolejnych szczeblach kariery. W kontekście tych danych przełożeni powinni patrzeć na swoje zespoły nie tylko pod kątem pozytywnej relacji, ale także aspiracji swojego zespołu.
Adresowanie przez podwładnego potrzeby zmian związanych z którymś z wyliczonych czynników powinno stanowić dla szefa żółtą lampkę ostrzegawczą. Specjaliści chcą czuć się docenieni za osiągnięcia i mieć przekonanie, że zarówno szef, jak i firma mają pomysł na rozwój zatrudnianych osób. To trudna sztuka, bo obecnie w pracy zawodowej spotyka się w jednym miejscu wiele pokoleń, które ze sobą współpracują. Różnią je wartości i oczekiwania, wychowywały się w innych rzeczywistościach i inaczej postrzegają szacunek, plany rozwojowe, dobre relacje. Na pewno największą wagę do partnerskich relacji przykładają przedstawiciele Pokoleń Y i Z, ale nie można lekceważyć innych grup w tym zakresie - mówi Konstancja Zyzik, ekspert Pracuj.pl, Talent Acquisition & Employer Branding Manager.

Razem w górę


Poczucie wartości jest istotne dla pracowników na całym świecie. Według globalnego raportu firmy O.C. Tanner, opartego na wypowiedziach 200 000 badanych, 79% pracowników odchodzących z pracy potwierdzało, że jednym z powodów ich decyzji było poczucie bycia niedocenionym. Raport Pracuj.pl „Specjaliści 2018” wykazał, że podobne postawy przyjmuje 49% badanych specjalistów w Polsce.

fot. mat. prasowe

Szukamy pracodawcy o ludzkim podejściu

Co drugi z badanych chce, aby pracodawca nie oczekiwał od niego pracy po godzinach.


Chcąc się rozwijać, współczesny szef z jednej strony może się cieszyć z bardziej partnerskich relacji z podwładnymi, ale musi też bardzo uważać na ryzyka związane z dużą rywalizacją o pracowników. Jak pokazują ustalenia badaczy, kluczowe w tym procesie jest budowanie poczucia wartości zespołu oraz świadomości, że może liczyć na wsparcie swojej firmy.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: