eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wskaźnik Optymizmu II 2006

Wskaźnik Optymizmu II 2006

2006-03-29 00:24

Wskaźnik Optymizmu II 2006

© fot. mat. prasowe

W marcu kolejny raz z rzędu pogorszyły się nastroje wśród konsumentów. Liczony przez Ipsos wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) spadł do poziomu 95,97 pkt (spadek o 1,05 pkt). Spadek optymizmu w ostatnim miesiącu wynika przede wszystkim z pogarszającego się klimatu gospodarczego. Obawy konsumentów dotyczą przede wszystkim przyszłej sytuacji w kraju.

Przeczytaj także: Wskaźnik Optymizmu I 2006

Gorsze oceny klimatu gospodarczego

W marcu konsumenci gorzej niż przed miesiącem oceniali sytuację gospodarczą kraju. Gorszym ocenom obecnej i spodziewanej sytuacji gospodarczej towarzyszą większe obawy przed wzrostem bezrobocia oraz inflacji. Nie bez wpływu na te oceny pozostają zapewne gorsze oceny działalności rządu i premiera. W porównaniu z lutym, w marcu odnotowaliśmy spadek popularności zarówno premiera Marcinkiewicza, jak i całego rządu.

Nieznaczny wzrost skłonności do zakupów

W ostatnim miesiącu nieznacznie wzrosła natomiast skłonność do zakupów. Wydaje się, że wzrost wartości tego wskaźnika uchronił WOK przed większym spadkiem. Wartość wskaźnika skłonności do zakupów przyjmuje obecnie wartość 98,05 pkt (+1,23), natomiast wskaźnik klimatu gospodarczego po spadku o 4,20 pkt przyjmuje obecnie wartość 92,05 pkt. Wpływ na wzrost wartości wskaźnika skłonności do zakupów miała przede wszystkim poprawa ocen kondycji własnych gospodarstw domowych. W marcu badani oceniali sytuację materialną swoich gospodarstw nieznacznie lepiej niż przed miesiącem.

fot. mat. prasowe


Spadek wskaźnika oczekiwań - wzrost niepokoju

Ostatnie badanie przyniosło ponadto jeszcze inne ciekawe obserwacje. Wyraźnie widać, że konsumenci częściej niż dotychczas z niepokojem patrzą w przyszłość, a zwłaszcza na przyszłą sytuację w kraju. Co prawda w dalszym ciągu oceny konsumentów formułowane w stosunku do przyszłej sytuacji są lepsze od ocen sytuacji bieżącej, to jednak w marcu różnica ta się zmniejszyła. Wartość wskaźnika oczekiwań spadła w marcu o 3,11 pkt., zaś wskaźnik bieżący wzrósł o 0,74 pkt.

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przyjmować wartości od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie „Rzeczpospolitej”.
Ostatnie badanie przeprowadzono między 9 a 14 marca 2005 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1020 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,1% na poziomie ufności 0,95.


Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu XII 2013 Wskaźnik optymizmu XII 2013

oprac. : Joanna Kujawa / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: