eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Moda na candidate experience nie mija

Moda na candidate experience nie mija

2017-04-11 10:55

Moda na candidate experience nie mija

HR © BillionPhotos.com - Fotolia.com

Przed nami czwarta już edycja badania "Candidate Experience". Co z niej wynika? Przede wszystkim pewien dysonans. Z jednej bowiem strony firmy zdają się przywiązywać wagę do dobrych praktyk w relacjach z kandydatami, z drugiej jednak okazuje się, że deklaracje to jedno, a praktyka - drugie. I tak np. aż 83% przedstawicieli HR zupełnie słusznie uważa, że bardzo istotne jest utrzymywanie kontaktu z kandydatem w trakcie całego procesu rekrutacji. Niestety rzeczywistość pokazuje, że o standard ten dba jedynie 65% firm. Podobna rozbieżność widoczna jest również w innych kwestiach.

Przeczytaj także: Rekrutacja pracowników w dobie pandemii: czego oczekują kandydaci?

Badanie „Candidate Experience” jest wspólną inicjatywą eRecruiter oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Partnerem projektu jest Great Digital. Jego najnowsza odsłona może napawać pewnym optymizmem, ale jednocześnie potwierdza, że w kontaktach na linii kandydat - potencjalny pracodawca do zrobienia jest jeszcze wiele.
– Na rezultaty czwartej już edycji badania „Candidate Experience” można patrzeć z zadowoleniem, jednocześnie jednak potrzebna jest pewna doza ostrożności. Niewątpliwie cieszyć może fakt, że wśród pracodawców dostrzegalna jest coraz większa świadomość praktyk, które pozytywnie przekładają się na wyniesione z rekrutacji doświadczenia kandydatów. Niepokojące z kolei jest to, że odsetek firm, które wprowadzają te praktyki w życie nie w pełni odpowiada deklaracjom. A warto podkreślić, że działania realizowane w obszarze candidate experience to odbicie panujących w firmie zasad i atmosfery. Jedynie należyte traktowanie kandydata daje nam pewność, że nie straci on zaufania do firmy i jej oferty – mówi Julia Urbańska, marketing manager w eRecruiter i koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Jest świadomość, gorzej z praktyką


Wprawdzie firmy celnie wskazują etapy rekrutacji, które w największym stopniu wpływają na pozytywne doświadczenia kandydata, ale praktyka pokazuje, że niejednokrotnie ta świadomość nie znajduje przełożenia na realia.

fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com

HR

Podczas gdy aż 83% przedstawicieli działów HR uważa, że stały kontakt z kandydatem wpływa pozytywnie na jego doświadczenie, w praktyce taki standard zachowuje tylko 65% firm.


Najwięcej specjalistów ds. HR – aż 83% – jako dobrą praktykę wskazało ciągły kontakt z kandydatem w czasie procesu rekrutacyjnego. Niestety w rzeczywistości takie działanie realizuje tylko 65% firm. Drugim najczęściej wymienianym pozytywnym elementem rekrutacji (74% wskazań) jest odpowiedź zwrotna do kandydata z informacją o przyczynach niezatrudnienia. W praktyce ten element stosuje jednak tylko połowa firm. 70% rekruterów wskazało natomiast na krótki proces rekrutacji jako czynnik wpływający pozytywnie na candidate experience. Jednak i tutaj również widać rozbieżność pomiędzy teorią a rzeczywistością, gdyż taki standard zachowuje zaledwie co drugi pracodawca.

Zaangażowany kandydat


Z 4. edycji badania „Candidate Experience” wynika, że większość kandydatów poważnie podchodzi do udziału w procesie rekrutacji i już na etapie przygotowania aplikacji angażuje się czasowo. Co dziesiąty kandydat na przygotowanie aplikacji potrzebuje ponad godzinę, co drugi od 11 do 60 minut. Jednocześnie większość rekruterów (69%) na zapoznanie się z aplikacją i podjęcie decyzji, czy chcą zaprosić kandydata do dalszego udziału w procesie rekrutacyjnym, przeznacza maksymalnie 5 minut.

Kandydat oczekuje i podpowiada


Pracownicy, m.in. w związku z zaangażowaniem czasowym w rekrutację, mają swoje wymagania w stosunku do potencjalnego pracodawcy związane z tym, jak są traktowani w procesie rekrutacji Niestety, blisko 2/3 kandydatów uważa, że pracodawcy nie dbają o relacje z nimi podczas procesu rekrutacyjnego (62%). Ten odsetek utrzymuje się już od kilku lat (2013: 68%, 2014: 57%; 2015: 64%).

Przedstawiciele działów HR mogą poprawić opinię kandydatów biorąc pod uwagę ich wskazówki. Na pytanie „Gdybyś mógł/a podpowiedzieć pracodawcom jedną rzecz, którą warto poprawić w odniesieniu do procesów rekrutacji, to co by to było?” 39% pracowników wskazało na przesłanie wiadomości z przyczynami niezatrudnienia, 15% na informowanie o zakończeniu rekrutacji, a dla 14% ważny jest ciągły kontakt rekrutera z kandydatem.
– Temat candidate experience w branży HR jest obecny od co najmniej kilku lat. Wielu HR-owców zgadza się, co do tego, że o kandydatów w procesie rekrutacji warto dbać i wie, że pozytywne doświadczenia wyniesione ze spotkań z pracodawcami mogą zaowocować dobrymi opiniami na temat firmy, a doświadczenia negatywne – wyrządzić jej wiele szkody. Niestety firm, które dbają o doświadczenia kandydatów w procesie rekrutacji i decydują się pójść krok dalej, czyli przeprowadzić badanie opinii wśród kandydatów aplikujących do firmy, jest wciąż niewiele. Z badania „Candidate Experience” wynika, że tylko 14% firm zrealizowało takie działanie, a co trzecia firma w ogóle nie widzi takiej potrzeby. Szkoda, bo kandydaci to klienci, którzy zdecydowali się na kontakt z daną marką. W marketingu i sprzedaży nikt nie kwestionuje potrzeby badania satysfakcji klientów z usług czy produktów firmy. W działach personalnych warto w ten sposób podejść do badania kandydatów i zobaczyć, jakie mają wrażenia. To jeden ze sposobów na sprawdzenie marki pracodawcy – mówi Marta Pawlak-Dobrzańska, Strateg i Analityk HR w Great Digital.

Metodologia badania


4. edycja badania „Candidate Experience” składa się z dwóch części. Opinie kandydatów na temat rekrutacji zostały zebrane na zlecenie eRecruiter i przeprowadzone na użytkownikach portalu Pracuj.pl zajmujących stanowiska specjalistyczne, menedżerskie i wyższe, posiadających co najmniej 2-letnie doświadczenie zawodowe. Badanie zostało zrealizowane w dniach 11-26.01.2017. Ankietę wypełniło łącznie 1961 osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy brały udział w procesie rekrutacyjnym. Opinie pracodawców zostały zebrane w ramach badania „Candidate Experience”, przeprowadzonego przez eRecruiter, wśród osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi w firmach. Badanie zostało zrealizowane metodą ankiety online w dniach 19.01-7.02.2017. Ankietę wypełniło łącznie 536 osób.

Badanie „Candidate Experience” zostało przeprowadzone z inicjatywy eRecruiter oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Partnerem badania jest Great Digital. Koalicja istnieje od kwietnia 2013 r. i liczy ponad 300 firm, które chcą promować dobre praktyki w rekrutacji.


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: