eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternet › Internet a polska gospodarka

Internet a polska gospodarka

2014-12-04 11:31

Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia


Przeniesienie wydatków do sieci


Decydując się na kupowanie określonych towarów w sieci, zostawiamy tam istotną część wydatków. Po wejściu do sklepu internetowego oferującego dany asortyment, zaspokajamy tam od 30 do 50 proc. potrzeb. Oznacza to, iż po przekroczeniu pewnej bariery wejścia doceniamy wygodę zakupów internetowych.

Jeszcze bardziej widać to wtedy, gdy internet nie jest sensu stricte miejscem dokonywania zakupów, a sposobem realizacji transakcji. Osoby, które decydują się na dokonywanie za pośrednictwem internetu płatności związanych z rachunkami (woda, światło gaz itp.) realizują w ten sposób ponad 70 proc. transakcji. Najmniej intensywnie (około 30 proc. wydatków) kupujemy w sieci kosmetyki i środki higieny osobistej, meble oraz produkty farmaceutyczne. Oznacza to, że nie przywiązujemy wagi do miejsca realizacji tych zakupów.

Rozmiar handlu internetowego w Polsce


Biorąc pod uwagę odsetek internautów kupujących w sieci, udział zakupów internetowych w ogóle wydatków na poszczególne produkty oraz dane dotyczące rozpowszechnienia użytkowania internetu (Diagnoza Społeczna 2013) można dokonać uproszczonego szacunku udziału transakcji internetowych w całkowitej konsumpcji poszczególnych dóbr i usług w Polsce. Okazuje się, iż około 20 proc. całkowitej kwoty, jaką Polacy wydają na opłacanie codziennych rachunków jest transferowana z użyciem kanałów internetowych. Choć trudno uznać tego rodzaju wydatki za „zakupy” dokonywane w internecie, nie można nie zauważyć tego faktu i nie docenić stopnia, w jakim transakcje internetowe upraszczają proces opłacania rachunków oraz kosztów z tym związanych – opłat transakcyjnych oraz czasu poświęconego na tradycyjne dokonywanie płatności. Podobna uwaga dotyczy kupowanych drogą internetową produktów finansowych, które są często bezpośrednio powiązane z kontami bankowymi. Zakupami dokonywanymi w internecie można już natomiast nazwać nabywane w ten sposób książki, płyty muzyczne i wideo, gry oraz odzież i obuwie. Szacunki wskazują, iż około 9 proc. przeznaczanych na te cele kwot wydajemy w sklepach internetowych. Relatywnie dużo (5-7 proc.) wydajemy tą drogą również na telefony, komputery, bilety na imprezy kulturalne oraz artykuły motoryzacyjne.

fot. mat. prasowe

Liczba internautów w Polsce w latach (mln)

W Polsce wciąż rośnie liczba internautów. Według Megapanel PBI/ Gemius w ciągu ostatnich 5 lat przybyło ich o ponad 1,2 miliona.


Przez internet realizujemy ponad 4 proc. całkowitych wydatków konsumpcyjnych, czyli około 42 mld zł. Po odjęciu od tego kwot związanych z opłacaniem rachunków oraz zakupem produktów finansowych otrzymujemy około 22 mld zł – kwotę bliską innym szacunkom rozmiarów handlu internetowego w Polsce.


poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: