eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Mobile coraz silniejszym trendem w zakupach online

Mobile coraz silniejszym trendem w zakupach online

2018-10-13 00:15

Mobile coraz silniejszym trendem w zakupach online

Mobile coraz silniejszym trendem w zakupach online © Pimpak - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Czy mobile zdominuje zakupy online? To prawdopodobne. Opublikowany we wrześniu raport Criteo potwierdza, że ilość transakcji realizowanych za pośrednictwem smartfonów rośnie na całym świecie, a w Europie Północnej oraz w Japonii stanowi już ponad połowę całej sprzedaży przez internet. W zestawieniu nie zabrakło również Polski. Czy i w naszym przypadku można mówić o boomie na mobilne kupowanie? Rezultatom raportu przyjrzeli się eksperci z firmy Media4U.

Przeczytaj także: Zakupy online coraz bardziej mobilne. Szczególnie odzieżowe

Zakupy w aplikacji


Rosnąca sprzedaż online to m.in. efekt coraz większej popularności "apek", których udział w transakcjach zanotował wzrost na poziomie 30% rdr. Okazuje się, że klienci są bardziej skłonni do konwersji podczas gdy robią zakupy w aplikacji zakupowej zamiast korzystać ze strony mobilnej. Jednocześnie należy podkreślić, że samo posiadanie aplikacji to jeszcze za mało, aby mówić o sukcesie - na najlepsze efekty mogą liczyć te firmy, które nie zapominają o promowaniu swoich aplikacji.

Opracowanie „Polska jest Mobi 2018” pokazało, że aplikacjami zakupowymi, które mogą pochwalić się największym zasięgiem są OLX, Allegro i Rossmann. Każda z nich doczekała się intensywnej promocji. Działania te były niewątpliwie opłacalne - z apki Rossmann każdego miesiąca korzysta ponad 4 mln użytkowników. Dla porównania, responsywną stronę tej firmy odwiedza zaledwie 1,6 unikalnych użytkowników (dane z 2017 r.). Tak dobre wyniki powodują, że kolejne sieci sklepów inwestują w tworzenie własnych aplikacji. W Ameryce Północnej i Ameryce Południowej wskaźnik konwersji w aplikacjach zakupowych jest trzykrotnie wyższy niż w przypadku używania stron internetowych na mobile. W krajach Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki mobile stanowi źródło 59% wszystkich zakupów online, z czego aplikacje to 26%. Mobile osiągnął najlepszy wynik w regionie Azja-Pacyfik, gdzie taka forma zakupu to aż 71%, z czego aplikacje to 46%.

Polska w wersji mobile


Zestawienie procentowego udziału mobile w zakupach online otwierają cztery rynki europejskie: Szwecja, Norwegia, Wielka Brytania i Dania. Łączny udział mobile w sprzedaży internetowej w Europie stanowi aż 44%. Procent transakcji online na urządzeniach mobilnych w Polsce jest połowę mniejszy od lidera tego zestawienia. Nie mniej jednak z roku na rok ten trend jest coraz bardziej wyraźny. Obecnie w Polsce już co trzeci zakup jest realizowany za pomocą telefonu. Ogólnoświatową tendencję potwierdzają obserwacje firmy Media4U.

fot. mat. prasowe

Procent transakcji online w Europie, które miały miejsce na urządzeniach mobilnych

W Polsce co 3. transakcja online przeprowadzona jest z poziomu urządzenia mobilnego.


- Analizując dane Media4U, pozyskane na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, możemy zaobserwować analogiczne wnioski do raportu Criteo. Średni udział zakupów w wersji mobile wśród naszych klientów wynosi w tym roku około 30%. W porównaniu do poprzedniego roku wartość ta wzrosła o około 10%. Widzimy utrzymujący się trend i szacujemy, że w kolejnym roku zaobserwujemy kolejny wzrost o 10-15% – mówi Damian Sinior, Sales Director Media4U.

Omnichannel ma znaczenie


Sprzedawcy omnichannel, którzy analizują informacje ze źródeł offline i online, mogą wykorzystać ponad czterokrotnie więcej danych dotyczących sprzedaży, aby zoptymalizować działania marketingowe. Aspekty, które warto poddać analizie to np. produkty sprzedawane razem. Może się okazać, że klienci stacjonarni kupując koszule męskie, dobierają do nich często krawat. W ofercie sklepu internetowego warto wtedy przygotować zakładkę „produkty polecane” lub „inni klienci wybrali też”, aby zachęcić do zakupu. Działając w drugą stronę, można z ruchu online wydobyć dane demograficzne o użytkownikach i ewentualnych klientach sklepu. Pozwala to lepiej dopasować ofertę dostępną w sklepach stacjonarnych. Ważnym wnioskiem raportu Criteo jest 27% udział klientów omnichannel w całej sprzedaży, mimo że stanowią zaledwie 7% wszystkich klientów. Pokazuje to, jak duże znaczenie ma korzystanie z różnych kanałów dystrybucji i uważna analiza danych.

Główne wnioski raportu Criteo


Raport Criteo potwierdza utrzymujący się od kilku lat wzrost transakcji realizowanych w internecie mobilnym, zwłaszcza na smartfonach, w Polsce i na świecie. Rosnącym w siłę trendem stają się zakupowe aplikacje mobilne, które coraz częściej konwertują lepiej niż internet mobilny.
- Aplikacje mają tą przewagę nad mobilnymi stronami, że są stale obecne w smartfonie. Nie dość, że klient widzi zapraszające do zakupów logo to dodatkowo otrzymuje motywujące do działania powiadomienia push. Kolejna przewaga wynika z faktu, że aplikacje w całości powstają pod dedykowane środowisko np. iOS lub Android. Dzięki temu są bardziej funkcjonalne i lepiej dopracowane pod względem graficznym niż responsywne strony internetowe. Ostatnią barierą przed całkowitą dominacją zakupów w sektorze mobile jest ograniczone zaufanie do płatności. Nadal co piąta osoba, która dokonała zakupu za pomocą smartfona, samą płatność woli wykonać korzystając z komputera – mówi Piotr Anuszczyk, Marketing Director w Media4U.

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: