eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polacy nie są gotowi na zakupy online w metaverse

Polacy nie są gotowi na zakupy online w metaverse

2022-12-08 10:08

Polacy nie są gotowi na zakupy online w metaverse

Polacy nie chcą kupować w metaverse © pixabay.com

Santander Consumer Bank zaprezentował wyniki badania „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Analiza rzuca światło na aktualne zachowania e-konsumentów, wskazując m.in., że o ile Polacy przychylnym okiem patrzą na możliwość dokonywania zakupów poprzez transmisje w mediach społecznościowych, o tyle już dość wstrzemięźliwie podchodzą do kupowania za pośrednictwem metaverse.

Przeczytaj także: 10 kluczowych zmian w e-commerce, które przyniosła pandemia

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Czy Polacy zdecydują się na zakupy online w metaverse?
  • Co myślą polscy konsumenci o robieniu zakupów przez media społecznościowe?
  • Czy pociągają nas zakupy podczas transmisji na Facebooku?

Z badania Santander Consumer Banku wynika, że jedynie ok. 9 proc ankietowanych byłoby zainteresowanych kupowaniem w metaverse. Na „nie” dla takich zakupów jest zdecydowana większość Polaków niezależnie od płci, wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia czy zarobków. Różnice między poszczególnymi grupami respondentów były praktycznie niezauważalne. Z czego może wynikać taka postawa? Prawdopodobnie z niewielkiej wiedzy na temat tego sposobu robienia zakupów. Według raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”, 82 proc. badanych nie zdawało sobie sprawy, że w ogóle istnieje taka możliwość. Inaczej odpowiedziało jedynie 18 proc. respondentów.

fot. pixabay.com

Polacy nie chcą kupować w metaverse

Z badania Santander Consumer Banku wynika, że jedynie ok. 9 proc. ankietowanych byłoby zainteresowanych kupowaniem w metaverse.


O tym nowoczesnym sposobie robienia zakupów słyszeli przede wszystkim młodzi w wieku 18-29 i 30-39 lat (kolejno 27 i 20 proc.), mieszkańcy średnich miast od 50 do 250 tys. osób i metropolii jak Warszawa czy Wrocław (następująco 20 i 27 proc.) oraz osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem (19 i 23 proc.) – komentuje Mariusz Ożga, Dyrektor Centrum Rozwoju Otwartej Bankowości z Santander Consumer Banku. – Dowodzi to tego, że zakupy w metaverse nie są jeszcze tematem, o którym wiele mówi się w Polsce. Wiedzę o nim mają głównie osoby hobbystycznie lub zawodowo związane z nowoczesnymi technologiami i światem e-commerce.

Zielone światło dla zakupów przez media społecznościowe


Wcześniejsze pytania dowiodły, że Polacy nie są jeszcze gotowi na zakupy online w metaverse. Co czwarty respondent (24 proc.) nie miałby za to nic przeciwko kupowaniu za pomocą mediów społecznościowych np. od osoby prowadzącej sklep z ubraniami, która sprzedaje część kolekcji podczas transmisji na Facebooku/Instagramie lub wystawia swoją ofertę w postach sponsorowanych. W tej grupie najwięcej było młodych 18-29 latków, którzy tradycyjnie najlepiej radzą sobie z obsługą social media (31 proc. wskazań wśród osób przed 30-stką). Przychylne takiej formie robienia zakupów były też raczej panie niż panowie (28 proc. w porównaniu do 20 proc. z grupy mężczyzn).

Na „nie” dla zakupów online przez media społecznościowe było 61 proc. ankietowanych. Wśród nich najwięcej było mężczyzn (65 proc.) i seniorów powyżej 70 roku życia (74 proc.). Jednak, co może zdziwić, nieprzekonana do tego pomysłu jest też połowa 18-29 latków (54 proc.). Sytuacja ta jednak ponownie może być spowodowana zbyt małą znajomością tematu, ponieważ mimo że zjawisko robienia zakupów online przez media społecznościowe jest szerzej omawiane i o wiele lepiej znane w naszym kraju, większość ankietowanych (89 proc.) nie robiła w ten sposób zakupów.
Zaciekawienie tematem robienia zakupów online przez media społecznościowe przez co czwartego Polaka może być spowodowane tym, że jako społeczeństwo jesteśmy już z nimi dość dobrze obeznani – komentuje Mariusz Ożga z Santander Consumer Banku. – Można więc powiedzieć, że kwestią czasu jest to, kiedy zaczniemy kupować w ten sposób na większą skalę. Popularność rozwiązań zależy jednak od wiedzy i sytuacji. Przykładowo, teraz w czasach rosnącej inflacji i wysokich stóp procentowych cenione są produkty takie jak karta ratalna czy kredyt równoratka, gdzie klient spłaca zawsze stałą kwotę, dopasowaną do swoich potrzeb.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynko-wych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezenta-tywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: