eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wakacje 2014: jak wypoczywali Polacy?

Wakacje 2014: jak wypoczywali Polacy?

2014-09-03 11:46

Przeczytaj także: Wakacje 2014: gdzie wypoczywali i dokąd wyjadą Polacy?


Lepszy standard za mniejsze pieniądze


Choć polscy turyści tego lata płacili mniej za zagraniczne urlopy, to wypoczywali bardziej komfortowo niż rok wcześniej. Z ponad 15 proc. do 14 proc. spadło zainteresowanie wakacjami z wykupionymi śniadaniami i obiadokolacjami. Za to wypoczynek All Inclusive pobił kolejny rekord: blisko 78 proc. klientów Travelplanet.pl wybrało taką właśnie opcję (ubiegłego lata odsetek ten wyniósł nieco ponad 75 proc.)

Wydając mniejsze pieniądze niż w lecie 2013 polscy turyści częściej w te wakacje wypoczywali w bardziej komfortowych hotelach. W obiektach o standardzie 4 i 5* wypoczywało w sumie ponad 64 proc. turystów (w lecie 2013 – 62 proc.) a w hotelach 3* – 32 proc (w lecie 2013 – 33,5 proc.)
Odsetek wykupujących wakacje w co najwyżej dwugwiazdkowych hotelach jest od lat ten sam i wynosi ok. 4- 5 proc. Podobnie jest w wypadku wyżywienia: ok. 4 proc. zadowala się tylko hotelowymi śniadaniami, a mniej więcej 3 proc. w ogóle rezygnuje z wyżywienia.

Szybsze decyzje


Decyzje o wyjeździe na zagraniczne wakacje w lipcu 2014 zapadały znacznie szybciej niż rok wcześniej. Od finalizacji zamówienia do wylotu mijało teraz 11 dni, podczas gdy 2 lipcu 2013 było to o osiem dni więcej. W sierpniu tego roku było już podobnie jak w sierpniu 2013 – od decyzji o wakacjach w formie wykupionej wycieczki do wylotu mijało średnio 16 dni.

Na 10 i mniej dni przed wylotem wycieczki wykupiło tego lata nieco ponad 39 proc. turystów, o 1 proc. mniej niż w lipcu i sierpniu ub. roku.

Dr Maja Jedlińska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki, komentuje:
Na duży wzrost wyjazdów z biurami podróży oraz niższy koszt wyjazdu zagranicznego niż poprzedniego lata złożyło się wiele przyczyn. Po stronie podażowej mieliśmy tego lata nadzwyczajne bogactwo i rozmaitość ofert przygotowanych przez touroperatorów, konkurencję cenową, ale także widoczną umiejętność dostosowywania się do oczekiwań turysty, lepszy kontakt z klientem pracowników biur podróży. Sytuację w branży turystycznej stabilizował spadek cen ropy, a więc tańszy transport, tańsi przewoźnicy. Polskie biura, tak jak wcześniej niemieccy touroperatorzy, nauczyły się twardo negocjować ceny z hotelarzami, gestorami atrakcji itp. z krajów docelowych. Widoczna była dobra reklama wakacji, a moim zdaniem być może głównym czynnikiem była łatwo dostępna oferta on-line.

Z drugiej strony źródeł wzrostu należy upatrywać w przesuwaniu się polskiego konsumenta po piramidzie potrzeb Maslowa. Do głosu dochodzą potrzeby wyższych rzędów, do których wciąż zaliczana jest turystyka. Wśród Polaków zaczyna być modne bywanie w różnych miejscach i opowiadanie o tym po wyjeździe.

Wzrost wyjazdów z biurami podróży to efekt ewidentnego wzrostu zaufania do nich, ale także fakt, że Polacy cenią swój czas i sprawną organizację, czego nie zapewnia wyjazd organizowany samodzielnie. Za to turyści doskonale nauczyli się wychwytywać okazje cenowe zarówno przy wczesnych rezerwacjach, jak i przy poszukiwaniu wylotów last minute.


poprzednia  

1 2

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: