eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Candidate Experience, czyli o wysokich kosztach złej rekrutacji

Candidate Experience, czyli o wysokich kosztach złej rekrutacji

2019-11-07 10:04

Candidate Experience, czyli o wysokich kosztach złej rekrutacji

Kandydaci lubią dobrze poprowadzoną rekrutację © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Przed nami najnowsza odsłona opracowanego przez eRecruiter raportu "Candidate Experience". Czego dowodzi? Przede wszystkim tego, że niewłaściwie przeprowadzona rekrutacja może znacznie popsuć wyniki sprzedażowe. Okazuje się że niemal 2/3 specjalistów zmienia nastawienie do marki, z którą mieli złe doświadczenia rekrutacyjne. Eksperci są już przekonani, że opinie kandydatów są dziś dla wizerunku marki nie mniej ważne niż oceny wystawiane przez klientów. Z tego też względu w budowanie dobrych relacji z aplikującymi o pracę powinnna być zaangażowana cała organizacja, a nie tylko dział HR.

Jedna droga dla dwóch marek


Opracowanie „Candidate Experince” nie pozostawia wątpliwości - marka pracodawcy oraz marka samego produktu to system naczyń połączonych. Z jednej bowiem strony już co piąty kandydat, który jest niezadowolony z rekrutacji do danej firmy, deklaruje rezygnację z zakupu jej produktów i usług. Z drugiej – o zainteresowaniu ofertą pracy nierzadko decyduje znajomość marki (39% wskazań) czy też pozytywna opinia odnośnie produktów firmy (33%).

Świadomość wpływu, jaki na wizerunek marki wywierają opinie formułowane przez kandydatów i klientów, jest w naszym kraju coraz większa. Julia Urbańska, Marketing & Customer Experience Senior Manager w eRecruiter, podkreśla jednak, że nie oznacza to jednocześnie, iż pracodawcy swoje relacje z rekrutowanymi rozwijają świadomie.

fot. mat. prasowe

Co kandydaci biorą pod uwagę zanim zaaplikują na ofertę pracy?

O zaaplikowaniu przez specjalistów na ofertę pracy często decyduje dobra znajomość marki


Jak wynika z badania eRecruiter, doświadczenia klientów i kandydatów do pracy to system naczyń połączonych. Wyobraźmy sobie sytuację, w której firma traci nagle co piątego kupującego z ważnej grupy docelowej. Tak właśnie się dzieje w wypadku kandydatów wynoszących z rekrutacji negatywne wrażenia. Pracodawcy dostrzegają te zależności, ale nie zawsze wyciągają z nich odpowiednie wnioski. Candidate experience wciąż poświęca się mniej uwagi, niż customer experience. Tymczasem budowa relacji z kandydatami powinna stanowić zintegrowaną część strategii rozwoju firm – mówi Julia Urbańska.

fot. mat. prasowe

Dzielenie się opinią na temat procesu rekrutacji

Rekrutowani chętnie dzielą się swoimi opiniami z rekruterami.


Spójna komunikacja


Pracodawcy w Polsce wykazują dużą świadomość wpływu relacji z kandydatami na opinie o całej marce. Pokazuje to raport eRecruiter – aż 97% badanych pracodawców uważa, że rekrutacja ma wpływ na postrzeganie produktów i usług firmy. Co więcej, aż 2/3 podkreśla, że dotyczy to wszystkich marek, nie tylko tych docierających do szerokiego grona konsumentów.

Rosnąca świadomość wpływu działań rekruterów na uczucia, jakie budzi dana marka wśród konsumentów, odzwierciedla się w działaniach firm. Spośród pracodawców, którzy podjęli dodatkowe inicjatywy w obszarze candidate experience, aż 60% zdecydowało się na nie ze względu na podwójną rolę odgrywaną przez rekrutowanych. Są oni dla firmy jednocześnie kandydatami i potencjalnymi klientami.

fot. mat. prasowe

Przyczyny podejmowania działań w celu poprawy doświadczeń kandydatów

Główną z przyczyn jest chęć poprawienia wizerunku pracodawcy


Według specjalistów HR, w procesie budowy relacji marki z kandydatami bardzo ważną rolę odgrywa autentyczność przekazu. Powinna się ona odzwierciedlać w spójności działań HR z codzienną działalnością firmy, np. poprzez personalizację doświadczeń rekrutowanych osób.

Jak można przeczytać w raporcie „Candidate Experience”, inicjatywy w takim obszarze podejmuje np. IKEA Retail. Firma umożliwia kandydatom aplikowanie o pracę w wybranej formie: poprzez samo podanie danych kontaktowych, formularz o zawodowym doświadczeniu, możliwość załączenia prezentacji czy nagrania wideo, a także – jeśli kandydat tego oczekuje - dodanie tradycyjnego CV. Firma otworzyła ponadto w Warszawie Twoje Studio Pracy – kreatywną przestrzeń spotkań rekrutowanych z rekruterami.

Usłyszeć kandydata


Świadomość firm co do znaczenia candidate experience nie oznacza, że podejmują one w tym kierunku konkretne działania, analogiczne do tych podejmowanych np. w sprzedaży czy marketingu. Według raportu „Candidate Experience” opinie kandydatów o rekrutacji przynajmniej raz w roku bada tylko 16% pracodawców. Dzieje się tak mimo tego, że sami rekrutowani chętnie dzielą się swoimi opiniami z rekruterami. Skłonnych jest to zrobić aż 3 na 4 badanych specjalistów.

fot. mat. prasowe

Wrażenia z rekrutacji a postrzeganie produktów i usług firmy

Doświadczenia klientów i kandydatów do pracy to system naczyń połączonych


Zalety badania opinii dostrzega Magdalena Łobodzińska z Promedica24. Dzięki regularnemu zbieraniu informacji zwrotnych firma wdrożyła zmiany w standardach rekrutacyjnych, odpowiadające potrzebom kandydatów.
Obecnie w Promedica24 przeprowadzamy takie badanie co dwa tygodnie. Dzięki temu mamy pewność, że kandydaci pamiętają działania rekrutera i przekazują nam szczegółowe informacje zwrotne. Badania opinii są kluczowe, jeśli firmie zależy na dbaniu o jakość procesów rekrutacyjnych. Wdrożenie regularnego ankietowania przyniosło efekty bardzo szybko, a kandydaci mimo wcześniejszych niepowodzeń wracają co nas, starając się o kolejne stanowiska - mówi Magdalena Łobodzińska, Team Leader działu rekrutacji w Promedica24.

Kandydat to klient całej firmy


Jak przypomina Julia Urbańska z eRecruiter, udana rekrutacja to nie tylko wyzwanie działów personalnych, ale całej firmy.
Budowa marki firmy jako pracodawcy ma miejsce na wielu poziomach. Tworzą ją m.in. dobre produkty i usługi, jasne i konkretne warunki zatrudnienia, zachowania pracowników wobec klientów czy dobrze zaplanowany proces rekrutacyjny. To właśnie dlatego zespoły HR powinny mieć wsparcie różnych działów firmy i działać z nimi w porozumieniu, podobnie jak wygląda to w wypadku działów sprzedaży czy marketingu - mówi Julia Urbańska.

Obszarem budowy dobrego wizerunku marki, na który warto według niej zwrócić szczególną uwagę, jest sprawna i przyjazna komunikacja. Jest ona szczczególnie ważna w obliczu deklaracji firm. Tylko 1/3 pracodawców informuje wszystkich kandydatów o zakończeniu rekrutacji, a co dziesiąty – o odrzuceniu ich aplikacji.
Narzędzia, które wspierają firmy w automatyzacji komunikacji w sprzedaży czy marketingu są już standardem. Grono pracodawców, którzy wykorzystują podobne technologie przy rekrutacji, jest nadal wyraźnie mniejsze. Tymczasem systemy takie, jak eRecruiter usprawniają proces komunikacji z aplikującymi oraz ułatwiają kandydatom stały kontakt z rekruterem. Dlaczego to tak ważne? Droga do półki sklepowej, skorzystania z usługi czy wyboru pracodawcy prowadzi tą samą ścieżką. Za każdym razem kształtują ją pozytywne doświadczenia klienta lub kandydata z marką, które nie są możliwe bez uczciwej, sprawnej komunikacji - podsumowuje Julia Urbańska.

O badaniu "Candidate Experience 2019"
5. edycja badania „Candidate Experience” została przeprowadzona z inicjatywy eRecruiter oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji. Partnerem badania jest Great Digital. Badanie składa się z dwóch części. Opinie kandydatów na temat rekrutacji zostały zebrane na zlecenie eRecruiter i przeprowadzone na użytkownikach portalu Pracuj.pl zajmujących stanowiska specjalistyczne, menedżerskie i wyższe, posiadających co najmniej 2-letnie doświadczenie zawodowe. Badanie zostało zrealizowane w dniach 22.01-8.02.2019. Ankietę wypełniło łącznie 1898 osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy brały udział w procesach rekrutacyjnych. Opinie pracodawców zostały zebrane w ramach badania „Candidate Experience”, przeprowadzonego przez eRecruiter, wśród osób zajmujących się procesami rekrutacyjnymi w firmach. Badanie zostało zrealizowane metodą ankiety online w dniach 22.01-22.02.2019. Ankietę wypełniły łącznie 504 osoby.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Ajromir / 2019-11-13 14:56:07

    Niewłaściwie przeprowadzona rekrutacja nie tylko może popsuć wyniki sprzedażowe, ale też wpłynąć na finanse przedsiębiorstwa. Jeżeli podczas rekrutacji nie będą przestrzegane przepisy o ochronie danych osobowych, to pracodawca może ponieść kary pieniężne. Warto więc przeszkolić działy kadr i HR również w zakresie RODO. Obecnie w mazowieckim jest możliwość przeszkolenia się za DARMO. Więcej szczegółów można znaleźć tutaj: https://bit.ly/2QfRBKt odpowiedz ] [ cytuj ]

  • karolina_kowalczyk / 2019-11-18 20:40:31

    To akurat prawda, jak byłam na rozmowie w sprawie pracy w promedica to wypełniałam ankietę jak oceniam przebieg rekrutacji. Fajnie że pytają osoby z zewnątrz, szanuje takie podejście do pracownika. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: