eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Wizerunek prezesa zarządu i firmy

Wizerunek prezesa zarządu i firmy

2005-06-08 13:30

Bill Gates. Richard Branson. Roman Kluska. Wszyscy dali twarz swojej organizacji. Są osoby, które tak mocno personifikują swoją organizację, że zawsze kiedy słyszymy nazwę ich firmy pierwsze co przywołujemy to ich twarz i nazwisko. Czasem twarz prezesa tworzy pozytywną wartość dodaną dzięki osobistym i ciepłym wrażeniom kojarzonym z konkretną osobą. Czasem jest odwrotnie. Postać szefa jest tak odpychająca, że nawet najlepszy produkt/usługa jest obciążony wadą skazującą firmę na porażkę. Taki wizerunek prezesa to kamień u szyi topielca.

Przeczytaj także: 7 błędów w nazwie firmy, marki lub bloga

Bywa jednak i tak, że firma nie ma żadnej "twarzy". Ani miłej ani nieprzyjemnej. Klienci kojarzą wtedy organizację tylko z jej produktem, strategią i taktyką. To nic złego. Najgorzej kiedy jedyną rozpoznawalną twarzą organizacji jest - zamiast jej szefa - twarz rzecznika prasowego.

Kiedy prezes ukrywa się za rzecznikiem prasowym, cała organizacja traci wyraz i osobowość. Nie dlatego, że rzecznicy prasowi są nijacy i pozbawieni charakteru, ale dlatego, że jako pośrednicy bez prawa podejmowania decyzji przekazują komunikaty dokładnie opracowane i wygładzone. Opinia publiczna odnosi wrażenie, że prezes firmy ukrywa się.

Taka próżnia na szczycie organizacji sprawia, że nie jesteśmy w stanie określić i zapamiętać jej osobowości. Kto wtedy ją tworzy? Ponieważ życie nie toleruje próżni nasze wyobrażenia o charakterze organizacji tworzone są z kontaktów z pracownikami tej organizacji, bez względu na szczebel tych interakcji.

Reporterzy nie ufają prezesom, którzy chowają się za plecami rzeczników prasowych. Media mają coraz więcej pytań i oczekują odpowiedzi z ust najważniejszych osób w firmie. Dziennikarze widzą wiarygodnych rzeczników właśnie w osobach szefów organizacji.

Wiarygodność organizacji spoczywa na barkach prezesa. Ta wiarygodność jest na wagę złota w chwilach kryzysu. Warto nad nią pracować.

Oto kilka technik zmierzających do wzmocnienia wizerunku prezesa i poprawienia pozycji organizacji wobec konkurencji.

1. Kontakty z mediami

- Starannie wybieraj okazje. Nie ma żadnego pożytku z wywiadu prezesa dla lokalnego dziennika jeżeli pragniesz dotrzeć do klientów w całym kraju. Podobnie, próba dotarcia do "Rzeczpospolitej" może być stratą czasu kiedy pragniesz głównie zainteresować mieszkańców Wrocławia.

- Wybieraj te media, które najbardziej odpowiadają stylowi komunikacji szefa. Radio? Telewizja? Pisma branżowe?

- Upewnij się, że prezes rozumie i uznaje różnice pomiędzy wywiadem emitowanym na żywo i nagrywanym. Te różnice są naprawdę istotne.

- Wykorzystuj prezesa tylko do najważniejszych wywiadów. Jego zastępcy, szefowie produkcji, kierownicy sprzedaży i inni mogą wypowiadać się na tematy mniejszego kalibru. Oszczędź sobie nerwów i sprawdź czy wszyscy przeszli szkolenie medialne.

2. Prezentacje

- Dokładnie wybieraj grupy, do których będzie mówił prezes. Czy to będą klienci? Członkowie stowarzyszenia branżowego? Liderzy lokalnej społeczności? Każda z tych grup ma inny status i inne oczekiwania.

- Buduj wizerunek szefa jako lidera opinii. Szukaj miejsc w lokalnej społeczności i branży, które będą wzmacniać ten wizerunek. Nie musisz wcale ubiegać się o zaproszenie prezesa na spotkanie opłatkowe w kancelarii prezydenta, żeby osiągnąć swój cel.

- Postaraj się, żeby w wystąpieniu szefa znalazły się kluczowe przekazy dotyczące jego organizacji.

- Umów się z prezesem na spotkanie przed prezentacją, na którym w ramach treningu będziesz zarzucać go pytaniami, które mogą pojawić się podczas jego wystąpienia. Zwracaj uwagę na umieszczenie kluczowych komunikatów w jego odpowiedziach. To bardzo ważne, bowiem wiele prezentacji rozpada się w czasie sesji pytań i odpowiedzi.

3. Oświadczenia

- Postaraj się, żeby oświadczenia dotyczące nowych rozwiązań prawnych sygnowane przez szefa miały szeroki publiczny oddźwięk.

- Zdecyduj do kogo chcesz dotrzeć ze swoim przekazem. Którzy ustawodawcy popierają Twoje stanowisko? Którzy się sprzeciwiają? I pytanie kluczowe: którzy się wahają? Właśnie ci niezdecydowani są Twoim priorytetem.

- Pracuj na precyzją wystąpienia. Być może będziesz mieć nie więcej niż pięć minut na przedstawienie swojego stanowiska. Wykorzystaj ten czas jak najlepiej.

- Zadbaj, żeby zespół public relations opracował projekt oświadczenia ustnego w oparciu o to, co zostanie przekazane na piśmie. Zdrowy rozsądek podpowiada zlecenie tego zadania specjalistom od komunikacji.

Percepcja organizacji w 45 procentach zależy od tego jak jest postrzegany jej prezes. To znaczy, że zawsze kiedy ktoś w Twojej firmie dokonuje prezentacji wizerunek organizacji w 45 procentach zależy od tego jak słuchacz postrzega (i ocenia) mówcę. Czy stać Ciebie na pozostawienie tej percepcji bez kontroli?

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Więcej na ten temat: wizerunek firmy, prezes, zarząd, kontakt z mediami

Przeczytaj także

E-nauka nadchodzi

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: