eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Bezpieczeństwo marki w internecie

Bezpieczeństwo marki w internecie

2005-04-28 22:48

Bezpieczeństwo i wiarygodność marki w internecie to jedno z priorytetowych wyzwań obecnych brandmanagerów. Miniony rok był okresem wyjątkowej aktywności hackerów, spamerów, phisherów oraz innych sieciowych przestępców. Eksperci twierdzą, że miarę wzrostu zagrożenia powinna nastąpić koordynacja działań różnych firm IT. Dostrzega się już pierwsze kroki kutemu zmierzające.

Przeczytaj także: Internet - wymagające medium

Jakie są kluczowe elementy budujące w internecie wiarygodność marki oraz sposoby na ochronę brandu w sieci?

Specjaliści z Nielsen/Netratings wskazują na dwa czynniki skłaniające użytkowników do odwiedzania milionów stron internetowych w sieci. Są to:

• marka – użytkownik spodziewa się, iż serwis internetowy dostarcza określone wartości. Jeśli przypadną mu one do gustu, wówczas prawdopodobieństwo powrotu na dany serwis rośnie,

• reputacja – użytkownik bazuje na doświadczeniu innych internautów, którzy, wspominając o wartościach danego serwisu, skłaniają go do odwiedzenia danej witryny.

POŻĄDANA WIARYGODNOŚĆ

Jeżeli już udało nam się przyciągnąć użytkownika na witrynę, kolejnym wyzwaniem jest zbudowanie wiarygodności firmowanego przez nas serwisu. W badaniu „What makes web sites credibility?” zrealizowanym w 2002 r. przez Stanford wzięło udział ponad 1500 osób. Wiarygodność serwisu respondenci opisują takimi przymiotnikami, jak: uczciwy, dobry, godzien zaufania, bezpieczny, inteligentny, doświadczony, z przekonującą i wartościową wiedzą. Wymiernym wyrazem osiągniętego sukcesu jest skłonność użytkowników serwisu do:

• rejestracji poprzez podanie danych osobistych,
• dokonywania zakupów online,
• wypełniania ankiet i kwestionariuszy,
• klikania na prezentowane reklamy,
• współuczestniczenie w przygotowywaniu treści (np. wypowiedzi na forum),
• pobieranie aplikacji, wersji demonstracyjnych,
• dodanie strony „do ulubionych” (bookmark).

Osiągając wyżej wymienione cele, możemy mówić o sukcesie. Co więcej, zaufanie użytkowników do treści prezentowanych przez serwis www tylko umacnia nasze przekonanie o osiągnięciu postawionych celów przed witryną. Z kolei podawanie w wątpliwość prezentowanych informacji, niska użyteczność serwisu, poziom zabezpieczeń i „amatorszczyzna” buduje niebezpieczny obraz internetowej witryny sygnowanej daną marką.

JAK CHRONIĆ MARKĘ W SIECI

Wśród najczęściej wymienianych sposobów ochrony marki w sieci wskazuje się następujące elementy:

Ochrona e-marki przed jej imitacjami

Także marki egzystujące w wirtualnej sferze rynkowej są narażone na wszelkiego rodzaju „podróbki”. Imitacje polegają przede wszystkim na tworzeniu złudnie podobnych serwisów www. Użytkownicy trafiają na nie poprzez błędne wpisanie adresu internetowego.

Warto więc, by nasz serwis internetowy wyróżniał się w sieci, zaś zastosowanie dodatkowych aplikacji i zaawansowanych mechanizmów (np. kalkulatory, wersje demo etc.) odwołujących się do innych zasobów informatycznych z pewnością utrudni tworzenie imitacji. Absolutnie koniecznym wyróżnikiem jest stosowanie zastrzeżonych nazw i znaków handlowych w witrynie (np. firmowego lub produktowe logo).

Kolejnym elementem może być stosowanie haseł i szyfrowanie połączenia przy transmisji kluczowych danych. Specjalne certyfikaty (np. Verisign) mają zapewnić internautę o bezpiecznym połączeniu z danym serwisem.

Dobrą praktyką, by ustrzec się przed takimi niebezpieczeństwami, jest rejestrowanie kilku domen internetowych prowadzących na ten sam serwis www. Dodatkowym „straszakiem” jest umieszczanie w serwisie sekcji „Zastrzeżenia prawne”, gdzie właściciel witryny informuje o sposobach i możliwościach wykorzystania wszelkich materiałów publikowanych w sieci. Jako przykład warto polecić bardzo rozbudowany tego typu blok informacyjny serwisu www.ibm.com.

 

1 2 3

następna

oprac. : Artur Maciorowski / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Więcej na ten temat: marka, bezpieczeństwo marki
Rok w Unii Europejskiej

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: