Zachowania konsumentów: czy chcemy kupować ukraińskie marki?
2023-11-26 00:15
Cczy chcemy kupować ukraińskie marki? © pixabay.com
Przeczytaj także: Polacy kochają marki własne
Z tego tekstu dowiesz się m.in.:
- Czy obecność ukraińskich marek jest dostrzegana przez konsumentów?
- Które marki z Ukrainy zyskały największą rozpoznawalność?
- Jak duży odsetek polskich konsumentów uważa, że należy wspierać rozwój ukraińskich marek na krajowym rynku?
Agencja Inquiry przedstawiła wyniki drugiej fali badania dotyczącej zorientowania polskich konsumentów na ukraińskie marki. Obecnie, co czwarty Polak zauważa ich obecność na rodzimym rynku. To o 10 p.p. więcej niż w ubiegłym roku. Nie oznacza to jednak, że wykazujemy się większą znajomością ukraińskich marek – pozostaje ona na niezmienionym poziomie (konkretne kojarzy co piąty Polak).
W dalszym ciągu trzy najbardziej rozpoznawalne ukraińskie marki to Nemiroff, Roshen i Korona.
fot. pixabay.com
Cczy chcemy kupować ukraińskie marki?
Zachowania polskich konsumentów wskazują, że coraz mniej skłonni są do akceptacji obecności ukraińskich produktów na rodzimym rynku, a co za tym idzie – nie chcą ich tak chętnie nabywać.
W ubiegłym roku gotowość do zakupu wykazywało 58% badanych, obecnie 41%, a więc blisko jedna trzecia mniej. Zainteresowanie towarami pochodzącymi z Ukrainy wyraźnie spadło i dotyczy to każdej kategorii zakupowej. Dla przykładu - w 2022 ukraińską żywnością zainteresowana była ponad połowa respondentów, dziś jedynie 30%.
Co trzeci Polak uważa, że należy wspierać rozwój ukraińskich marek na krajowym rynku, podczas gdy rok temu wskaźnik ten wynosił ponad 50%. Obawy społeczeństwa, związane z ich obecnością w polskim systemie gospodarczym, znacząco wzrosły. Niemal połowa ankietowanych widzi w obecność wschodnich towarów na polskim rynku stanowi zagrożenie dla rodzimych producentów (wzrost o 12 p.p. w stosunku do ubiegłego roku). Spadło także przekonanie konsumentów, że obecność ukraińskich produktów oznacza bardziej atrakcyjną ofertę polskich sklepów (39% vs 52% w 2022 roku) oraz że stanowią one szansę na rozwój dla polskich sieci sklepów (30% vs 43% w 2022 roku).
Nasze tegoroczne badanie wyraźnie wskazuje, że ubiegłoroczny entuzjazm co do obecności ukraińskich produktów na półkach polskich sklepów, znacznie osłabł. Zachowania konsumentów uległy zmianie - Polacy stali się mniej otwarci dla ukraińskiej oferty. W ich wypowiedziach pojawia się więcej obaw, związanych z konkurencyjnością produktów pochodzących od naszych wschodnich sąsiadów. Częściej niż rok temu upatrujemy w tym zagrożenia dla polskich producentów. Nie tak chętnie sięgniemy także po ukraińskie produkty. Zjawisko to może wynikać z ogólnej niepewnej sytuacji ekonomicznej, z którą od roku borykają się Polacy. Wysokie ceny, inflacja, kłopoty firm – jest prawdopodobne, że czynniki te wywierają wpływ na naszą otwartość do wspierania produktów sprowadzanych z Ukrainy ” – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.
O badaniu
Badanie zostało zrealizowane w październiku 2023 r. na reprezentatywnej próbie 1000 dorosłych Polaków (sondaż online na panelu YouGov).
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Zachowania konsumentów: na celowniku marki własne
-
Marki ukraińskie w polskich sklepach?
-
Prezenty świąteczne: w tym roku więcej za mniej
-
Jak filozofia Jeana Baudrillarda może poprawić sprzedaż?
-
Po co e-sklepom opinie konsumentów?
-
Negatywne opinie o sklepach - broń masowego rażenia
-
Marketing internetowy? Zaangażuj klientów
-
Opinie klientów lepsze niż reklama
-
Czego szuka Polak na zakupach i czy to dostaje?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)